مراسم اهدای جوایز آسیاپاسیفیک با حضور جمعی از سینماگران آسیا و اقیانوسیه در استرالیا برگزار شد و در این مراسم دو جایزه به سینماگران ایرانی تعلق گرفت.
جوایز آسیاپاسیفیک پنجشنبه چهارم آذرماه به دست برگزیدگان بخشهای مختلف سپرده شد. در دهمین دوره جوایز مستند «رویاهای دم صبح» ساخته مهرداد اسکویی در بخش مستند جایزه بهترین اثر را از آن خود کرد و منوچهر محمدی تهیهکننده باسابقه سینمای ایران نیز جایزه فیاپف (فدراسیون بینالمللی تهیهکنندگان سینما) را دریافت کرد.
دیگر جوایز این رویداد سینمایی براساس گزارش «ایسنا» به این شرح اهدا شد:
در شاخه بهترین فیلم بلند که فیلمهای «محمد رسولالله» ساخته مجید مجیدی و «دختر» به کارگردانی رضا میرکریمی نامزد کسب جایزه بودند، جایزه بهترین فیلم این رویداد سینمایی به فیلم ترکیهای «سرمای قلندر» به کارگردانی «مصطفی کارا» اعطا شد و جایزه بهترین کارگردانی نیز به «فنگ ژیائوگانگ» برای فیلم «من مادام بوواری نیستم» رسید.
تقدیرنامه جایزه سینمای جوان که ویژه فیلم اول و دوم کارگردان است به فیلم چینی «بی گان» و جایزه اصلی نیز به فیلم «سرمای قلندر» ساخته «مصطفی کارا» از ترکیه رسید که این کارگردان ترکیهای جایزهاش را به عباس کیارستمی تقدیم کرد.
همچنین جایزه فیاپف (فدراسیون بینالمللی تهیهکنندگان سینما) به منوچهر محمدی داده شد و وی پس از کسب جایزه گفت: این جایزه را متعلق به سینمای ایران میدانم و خوشحالم که سینمای ایران چهره خوبی از ایران به جهانیان نشان داده است. امیدوارم آنقدر زنده بمانم تا دنیایی بدون جنگ و خشونت را ببینم.
در بخش بازیگری جایزه بهترین بازیگر زن به «هسمین کلیپ» برای بازی در فیلم «مردم معمولی» از فیلیپین رسید و در شاخه بهترین بازیگر مرد نیز «مانوژ باجپای» برای فیلم «عالیگر» از هند موفق به کسب جایزه شد. همچنین از «نوازالدین صدیقی» بازیگر فیلم هندی «رامان روانی» تقدیر شد.
اما در سایر بخشهای دهمین دوره جوایز آسیاپاسیفیک جایزه بهترین انیمیشن به «ایستگاه سئول» از کره جنوبی، جایزه بهترین فیلم کودک و نوجوان به فیلم «به دنیای ما» محصول سینمای کره جنوبی، جایزه بهترین فیلمنامه به «ساعت خوش» از ژاپن و جایزه بهترین فیلمبرداری به «سرمای قلندر» از ترکیه رسید.
همچنین جایزه یونسکو در این رویداد سینمایی به فیلم عراقی «باد سیاه» ساخته «حسین حسن» اعطاء شد.
جایزه بزرگ اول هیات داوران به فیلمبردار فیلم چینی «جریان مخالف» و جایزه بزرگ دوم نیز به «یون یو-جونگ» بازیگر کرهای فیلم «بانوی باکوس» تقدیم شد و هیئت داوران از فیلم استرالیایی «شیر» به کارگردانی «گرث دیویس» تقدیر کردند.
ریاست هیئت داوران بخش بینالملل امسال جوایز آسیاپاسیفیک بر عهده «لرد دیوید پوتنام» تهیهکننده برنده اسکار بریتانیایی است و سایر اعضای هیئت داوران نیز «کیم دونگ-هو» رئیس کنونی جشنواره فیلم بوسان، «نانسون شی» تهیهکننده اهل کشور هنگکنگ، «جین چپمن» تهیهکننده فیلم برنده نخل طلای «پیانو» و «شیام بنگال» کارگردان باسابقه هندی هستند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جایزه اینویژن در دست خسروانی و احمدوند؛ «روباه و ماه صورتیِ» اسکویی، بهترین فیلم ایدفا شد
- یک جایزه برای جامعه عکاسی ایران؛ جایزه نخستِ عکاسی خبری آنالوگ IPA به مهرداد اسکویی رسید
- معرفی داوران دومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶فیلمنامه صادر شد
- عکس مهرداد اسکویی، مدال طلا گرفت
- در شب «مهرداد اسکویی» چه گذشت؟
- داوری مهرداد اسکویی در جشنواره مستند میلنیوم
- پایان اکران فیلم پرفروش سال/ «چپ، راست» به سینماها میآید
- انتشار کتاب صوتی «هرگز نیفت» پاتریشیا مک کورمیک با صدای مینا عبدی
- علی لاریجانی و شورای پروانهی نمایش/ این آسیاب به نوبت است
- مهر خبر داد: اکران فیلمها منوط به تأیید کمیته سه نفره/ پروانه نمایش کافی نیست؟
- واکنش منوچهر محمدی به منتفی شدن اکران «چپ، راست» و تاکید ارشاد بر اعمال اصلاحیهها
- داوران ایرانی بخش بینالملل جشنواره کودک معرفی شدند
- همایون اسعدیان: «بوسیدن روی ماه» سختترین فیلمی است که من ساختم
- «نان مقدس» در رقابت اصلی «زاگرب داکس»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





