حضور گسترده و پُر رنگ کدهای دستوری در برنامههای این روزهای تلویزیون و جایگاه تاثیرگذاری که بر روند اجرای برنامهها پیدا کردهاند، این سوال را در ذهن مخاطبان ایجاد میکند که رییس صداوسیما کیست؟
به گزارش سینماسینما، این روزها وقتی کنترل تلویزیون را در دست میگیریم و به تماشای کانالهای مختلف تلویزیون مینشینیم، کمتر شبکه و یا بهتر بگوییم برنامهای را میبینیم که در آن خبری از تبلیغات اسپانسرهای مالی یا غیرمالی نباشد؛ از اپلیکیشنهای مختلف و متنوع گرفته تا تبلیغ انواع و اقسام کالاهای مصرفی.
این رخداد به دلیل هزینههای زیاد صداوسیما و گران اداره شدن این سازمان، گریبانگیر برنامهسازان شده است تا از این طریق بتوانند هزینه مالی تولید برنامه خود را تامین کرده و روی آنتن بروند.
در این میان اما برخی از این اسپانسرها حضور متفاوتتری دارند که شاید بعضا به چشم تماشاگران تلویزیون نیاید یا با وعدههایی چون رایگان بودن امکانات و استفاده از آنها حضورشان به عنوان اسپانسر احساس نشود، مانند کدهای دستوری که هر روز بر تعدادشان هم افزوده میشود.
همه ما در چند سال اخیر کم و بیش با کدهای دستوری متفاوتی که این روزها بازارشان حسابی در کشور داغ شده است، آشنا شده و هر از گاهی نیز با آنها کار کرده و از خدماتشان بهره بردهایم.
پای این کدهای دستوری نیز درست از همان زمانی که برنامهسازان برای تولید و پخش برنامههای خود نیازمند حمایت مالی بودند، به صداوسیما باز و پس از آن بازارشان حسابی داغ شد. به شکلی که هر چند وقت یک بار شاهد معرفی یک کد دستوری جدید از یکی از برنامههای تلویزیون هستیم.
اقدامی که هر چند تا حدودی نامحسوس توسط مجریان برنامههای مختلف نمایش داده میشود اما در اصل نقش حامی جدی را در پشت پرده برای برنامه تلویزیونی و صداوسیما ایفا میکند.
در حالیکه در ابتدا نقش این کدهای دستوری در حد یک حامی مالی بیش نبود اما به نظر میرسد که رفته رفته این نقش به جایگاهی بالاتر رشد پیدا کرده و حتی در برخی موارد شاهد نقش تعیین کننده آنها در چگونگی پیشبرد یک برنامه هستیم به نحوی که در موضوعات روزانه برخی برنامهها نیز تاثیر مستقیم دارند.
به همین منظور و به واسطه گسترش سیطره این کدهای دستوری بر برنامههای سیما، مروری بر شبکههای تلویزیون داشتهایم.
شبکه یک سیما
این روزها اگر فرصتی داشته و سری به برنامههای مختلف زده باشید، بارها و بارها با کد دستوری «*۳*…#» رو به رو شدهاید، کدی که در این روزها بخش قابلی توجهی از برنامههای تلویزیون را به خود اختصاص داده است و اکثر مسابقات و نظرسنجیها توسط آن صورت میگیرد و هر برنامه با افزودن یک عدد خاص به این کد اصلی از آن استفاده میکند.
برنامههای گفتگو محور و رقابتی در شبکه یک سیما نظرخواهی و نظرسنجیهایشان را در قالب این کد برای بینندگان مطرح میکنند، حتی در سامانه آنها نیز یک گزینه برای نظرسنجیهای برنامه و یا دریافت اخبارشان طراحی شده است تا از طریق آن بتوانند پاسخ سوالات را ارسال کنند و از اتفاقات مختلف با خبر شوند.
شبکه سه سیما
از شبکه یک به شبکه سه سیما کوچ میکنیم که برنامههای نسبتا پرمخاطبی را این روزها روی آنتن دارد. در این شبکه هم از کد دستوری «*۳*…#» سخن به میان آمده است و بخش قابل توجهی از نظرخواهیهای آنها را در قالب این کد دستوری ارائه به مخاطب عرضه میشود.
ضمن آنکه شکل تازهای از مشارکت تماشاگران تلویزیون در برخی برنامهها به کار گرفته شده است تا مخاطبان بر شکل گفتگو تاثیر مستقیم داشته باشند.
نکته جالب توجه این است که برخی برنامههای این شبکه که تا مدتی پیش در گیرودار چنین موضوعاتی نبودند به تازگی در استفاده از این کد دستوری به همتایانشان پیوستهاند و مسابقات خود را از این طریق برگزار میکنند.
«*۷۱۰#» دیگر کد دستوری است که این روزها در شبکه سه سیما برای مخاطبان ایجاد شده است، این کد هم به یکی از مسابقات این شبکه اختصاص دارد و راه ارتباطی برای حضور علاقهمندان در آن است.
مسئله حائز اهمیت، چگونگی گسترش این کدهای دستوری در شبکه سه سیما در ماههای آینده است که برنامه های تازهای قرار است به جدول پخش این شبکه افزوده شود.

شبکه نسیم
این شبکه به واسطه برنامههای حامی محور که در سالهای اخیر روی آنتن برده است، سابقه نسبتا بیشتری از سایر شبکههای تلویزیون در استفاده از کدهای دستوری دارد؛ کدهایی چون «*۷۸۰#»، «*۷۳۳#» و «*۷۲۴#» که هر کدام در برنامههای خاصی نقش حامیان مالی را ایفا کرده و در کنار آن وسیله ارتباط مخاطبان با برنامهها برای انتخاب مهمان، شرکت در نظرخواهی و ارائه رای در مسابقات بودند.
البته به مرور زمان نقش این کدهای دستوری در برنامههای این شبکه کم شده یا با تغییراتی همراه بوده است اما همچنان نیز برای دریافت اپلیکیشنها و اخبار مرتبط با برخی از برنامهها از بعضی از این کدها استفاده میشود.
از دیگر نکات قابل تاملی که درباره این کدهای دستوری حایز اهمیت است، جوایزی است که برای مخاطبان در نظر گرفتهاند و از این طریق ضمن جلب نظر تماشاگران، سعی در بالا بردن و انجام بیشتر تراکنش از سوی آنها دارند تا بتوانند بازدهی بیشتری داشته باشند.
به نظر میرسد با ادامه این روند و نقش مهم و اساسی که این روزها، کدهای دستوری در برخی از شبکههای تلویزیون ایفا میکنند و حتی گاهی اوقات جریان برنامه را آنطور که مدنظرشان هست تغییر میدهند، باید دید در آینده چه سرنوشتی در انتظار صداوسیما خواهد بود و چه کسی یا کسانی برای این مجموعه بزرگ برنامهریزی و هدفگذاری خواهد کرد؛ رییس صداوسیما یا حامیان مالی و اسپانسرها؟
در پایان باید این نکته را یادآور شد که شبکههایی که هنوز خود را وارد این عرصه نکردهاند، همچنان از طریق سامانههای پیامکی به شکل گذشته با مخاطبانشان در ارتباط هستند.
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اطلاعیه انجمن تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران؛ ناتوانی تشکیلات تلویزیون با بودجه بیانتها در همراهی با مردم
- واکنش روابط عمومی صدا و سیما به بازگشت برخی چهرهها
- سه وزیر حاضر، رئیسجمهور غایب/ چه کسانی برای سینما تصمیم میگیرند؟
- انتقاد نصرالله مدقالچی از دوبلههای زیرزمینی؛ ویراستاران واحد دوبلاژ تخصص کافی ندارند/ نمیتوانیم مردم را فریب دهیم
- وزیر فرهنگ و ارشاد در حاشیه جلسه هیات دولت: نگاه تهدیدمحور به شبکه نمایش خانگی را نمیپسندیم
- طی نامهای به رییس سازمان صدا و سیما؛ یک نماینده مجلس درباره تعطیلی پلتفرمهای داخلی هشدار داد
- نامه عجیب رییس ساترا به رییس صداوسیما/ آیا دستورالعمل جدیدی در حوزه نظارت بر پلتفرمها اعلام خواهد شد؟
- معاون سیاسی صداوسیما مطرح کرد؛ «شهر فرنگ» فضای خبری نداشت/ «چاپ اول» چالشی نبود
- حبیب اسماعیلی: شبکه جم فیلمها را رایگان تبلیغ میکرد/ تلویزیون چه خصومتی با سینما دارد؟
- سرپرست شبکه نمایش سیما منصوب شد
- اعتراض عضو کمیته علمی کرونا و پاسخ «خندوانه»؛ با مجوز کدام نهاد ماسکها را برداشتید؟/ مجوز شورای سلامت صداوسیما را داشتیم
- چهار هزار امضا برای پس گرفتن شبکه نمایش خانگی از ساترا
- تاکید خزاعی بر ضرورت افزایش ظرفیتهای اشتغال و تولید در سینما/ مطالبه خانواده سینما در زمینه نمایش خانگی پیگیری میشود
- جبلی در جمع دانشجویان مطرح کرد؛ شبکه خبر را برای «متروپل» به خط کردیم، گفتند بس است!/ تحت فشاریم
- فصل جدید همکاری سینما و تلویزیون با تشکیل کارگروه مشترک
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





