کریم نیکونظر منتقد و نویسنده سینمایی در روزنامه سازندگی نوشت :
بازگشت شورانگیز مجید مجیدی به سینمای ایران، به اصالت خودش و آنچه که در آن مهارت دارد نه با یک فیلم پرهزینهی دهانپُرکُن، که با فیلمی جمعوجور، سخت، نفسگیر و پر از جزئیات رقم خورده. «خورشید» بهترین فیلم مجیدی بعدِ «بچههای آسمان» است؛ با همان علاقمندیهای او به نمایش فقر، امید، تلاش سرسختانه برای تغییر وضع موجود و البته اخلاقگرایی خاص او. فیلم تازهی او مثل «بدوک» تصویری سهمگین از زندگی نوجوانها نشان میدهد، از آدمهایی جداافتاده از زندگی معمول و نادیدهگرفتهشده در همهی تحلیلها، تصویری از حاشیهی زندگی پرتلاطم شهری مثل تهران که آدمبزرگها به شکل مرموزی مشغول بردهداری و سواستفاده از نوجوانها و بچهها و مهاجریناند. اما جذابیت «خورشید» این است که هیچکدام را بهانهای برای از دست رفتن شور زندگی و عشق نمیکند و جنگیدن برای زندگی بهتر را از یاد نمیبرد. مجیدی روی زمین قدم میزند و همینجا، با آدمهایی زمینی دنبال بهبود اوضاع میگردد؛ نه مثل «رنگ خدا» معناگرایی بر قصهی زمینیاش غلبه میکند، نه مثل «آواز گنجشکها» نتیجهی هر عمل ناصواباش بلافاصله در زندگی نمودار میشود. معجزهی این فیلم در تصمیمی اخلاقی نهفته است، در اینکه شخصیت اصلی فیلم بعد رسیدن به گنجی عجیب باید انتخاب کند؛ یا تن بدهد به همان چرکی دوروبرش و بشود یکی از آدمهایی که در آن خرابهها گَندکاریهایشان را مخفی میکنند یا در مدرسهای اجارهای و از دسترفته پیِ زندگی بهتر بگردد. «خورشید» قصهی همین نوری است که در دل یک نوجوان بیخانه و خانواده روشن میشود. فیلم مجیدی یکی از منسجمترین آثار این دورهی جشنواره است، با فیلمنامهای که بهوسیلهی آقای کارگردان ارتقا پیدا کرده و از روایت خشکوخالی قصه به فیلمی با حالوهوای جذاب و پرانرژی بدل شده است، آنهم با حضور نوجوانانی که در فیلم معرکهاند و بزرگسالانی که نقشهای متفاوتشان را درخشان بازی میکنند. دوربینِ فیلم نه اسیر نمایش زشتیهاست نه بیجهت آن را لاپوشانی میکند، دوربینی متین و آرام است که ستایش گر «انسان» و تلاش اوست و زیباییشناسیاش به قابهایی مربوط است که از آدم حرف میزند و هر جا که قهرمانهای یک لاقبای فیلم را نشان میدهد فیلم میدرخشد. «خورشید» نه فقط بازگشت مجیدی به خودش که نقطهی شروع و جهش دوبارهای برای او هم هست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- مجید مجیدی: در خطر سقوط قرار داریم/ تاریخ و فرهنگ باید نقشه راه باشند
- سیستان و بلوچستان و فقدان پرداختن فیلمسازانِ محلی به زادبوم/ نگاهی به فیلم «هوک»
- معرفی آثار ایرانی راه یافته به بخش بینالملل جشنواره فیلم شهر
- بازدید مجیدی و میرکریمی از پشتصحنه «در آغوش درخت»
- واکنش مجید مجیدی به فیلم بهروز شعیبی
- به بهانه یادداشت روزنامه جام جم درباره حضور فیلم سعید روستایی در جشنواره کن
- سینماسینما/ آمار تماشاگران فیلمهای خارجی و ایرانی در فرانسه در سال ۲۰۲۱/ صدرنشینی «اسپایدرمن، راهی به خانه نیست»
- نمایش ۱۰ فیلم مرمت شده از گنجینه سینمای ایران در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- گزارش فروش فیلمهای سینماگران ایرانی در فرانسه/ تبلیغات گسترده برای «قهرمان»
- ظرفیتهای مشترک سینمای ایران و چین بررسی شد
- خاطراتی از مواجهه مرتضی پورصمدی و مجید مجیدی با طالبان در «نردبان»/
- سینماسینما/ چه فیلمهایی از سینمای ایران بر پرده سینماهای فرانسه خواهند رفت
- نامزدی «دشت خاموش» و «خورشید» در پانزدهمین دوره جوایز فیلم آسیا
- به بهانه سالروز تولد کیومرث صابری فومنی /روایت مجیدی ،پیمان قاسمخانی ، کمال تبریزی وابوالفضل جلیلی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند