یک آهنگساز ایرلندی برای فیلمی قدیمی درباره جرج بست بازیکن سابق باشگاه منچستر یونایتد انگلستان و تیم ملی فوتبال ایرلند شمالی یک موسیقی جدید نوشته است.
به گزارش «سینماسینما»، یک فیلم آوانگارد که در آن دوربین در جریان یک بازی در اولترافورد در ۱۹۷۰ روی جرج بست بازیکن سابق باشگاه منچستر یونایتد متمرکز است، توسط یک آهنگساز ایرلندی که برای پخش مجدد یک موسیقی جدید برای فیلم نوشته است، احیاء شد.
به گزارش گاردین، این فیلم که سالها بود از یاد رفته بود، «فوتبال بیشباهت با قبل» (Football As Never Before) نام دارد و اولین بار در ۱۹۷۱ نمایش داده شد. این فیلم را هلموت کوستار کارگردان آلمانی کارگردانی کرد. او برای ساخت فیلم خود از هشت دوربین ۱۶ میلیمتری استفاده کرد تا تمام حرکات جرج بست در بازی منچستر یونایتد با کاونتی سیتی در جریان لیگ انگلستان را دنبال کند.
دوربینها برای ۴۵ دقیقه در هر نیمه و بین نیمه اول و دوم، تنها روی بست با موی بلند و ریش، متمرکز هستند. «فوتبال بیشباهت با قبل» سالها قبل از فیلم «زیدان: یک پرتره قرن بیست و یکمی» – که در آن دوربینها حرکات زینالدین زیدان بازیکن فرانسوی در یک بازی برای رئال مادرید را دنبال میکنند – ساخته شد.
کوستار که در ۲۰۰۰ درگذشت در کنار چهرههایی چون ویم وندرس و ورنر هرتسوگ از فیلمسازان موج نو سینمای آلمان بود.
اکنون متیو نولان موزیسین ساکن دوبلین نه تنها فیلم جرج بست را از گمنام بودن خارج کرده، بلکه برای اولین نمایش نسخه احیاشده فیلم در ۲۵ نوامبر (۴ آذر) مصادف با دهمین سال درگذشت بست، یک موسیقی جدید نوشته است.
برای نولان که فیلم «فوتبال بیشباهت با قبل» را اولین بار یک دهه پیش در یک جشنواره فیلم آلمانی دید، نمایش فیلم کوستار برای عامه مردم چیزی در حد یک دلمشغولی بود.
او فیلم جرج بست را با فیلم معروفتر زیدان مقایسه میکند که با ۱۷ دوربین ساخته شد و موسیقی آن را موگوای گروه مستقل اسکاتلندی ساخت.
آهنگساز ایرلندی میگوید: «هرچند «فوتبال بیشباهت با قبل» یک اثر هنری سینمایی پیشرو ساخته یک فیلمساز تجربی آلمانی بود، اما در ۱۹۷۱ برای پخش گزینههای محدودی داشت. فکر میکنم اگر این فیلم امروز ساخته میشد به اندازه فیلم زیدان مورد توجه قرار میگرفت. باعث ناراحتی است که توجه رسانهای به فیلم زیدان به قدری بود که هیچکس اذعان نکرد پیش از این چنین کاری درمورد بست انجام شده است.
نولان که به عنوان کیوریتور موسیقی و مدرس فیلم در دانشکده ترینیتی و مدرسه بازرگانی دوبلین مشغول کار است، ابراز امیدواری کرد نشان دادن فیلم کوستار به تماشاگران، بست را بیش از یک فرد خوشگذران، به عنوان یک ورزشکار بااستعداد مورد توجه عامه مردم قرار بدهد.
موسیقی جدید فیلم «فوتبال بیشباهت با قبل» که نولان آن را «رکوئیموار» میداند شامل تنظیمهای مجدد از ارنست ریشخر، نوازنده ویولنسل است که موسیقی پنج فیلم هرتسوگ را تهیه کرد.
فیلم که نولان از آن به عنوان «یک شاهکار گمشده» یاد میکند شامل دو اتفاق مهم در رویارویی منچستر یونایتد و کاونتی سیتی در بازی ۱۲ سپتامبر ۱۹۷۰ است: یکی لحظهای که بست به بابی چارلتن کمک میکند گل بزند و بعد خودش هم یک گل به ثمر میرساند. منچستر یونایتد آن روز کاونتی سیتی را دو بر صفر شکست داد.
نولان که آثارش در گالری ملی هنر در واشنگتن دی. سی. و مرکز لینکلن در نیویورک اجرا شدهاند، گفت او بیشتر طرفدار لیورپول بود تا منچستر یونایتد، اما از بچگی به بست علاقه داشت.
فیلم «فوتبال بیشباهت با قبل» ۲۵ نوامبر در سالن جرج برنارد شاو در مرکز هنرهای تجسمی کارلو نمایش داده میشود.
جرج بست متولد ۲۲ مه ۱۹۴۶ در بلفاست پایتخت ایرلند شمالی بود. او در ۱۹۶۸ همراه با منچستر یونایتد به مقام قهرمانی باشگاههای اروپا دست یافت و همان سال به عنوان مرد سال اروپا انتخاب شد. او از ۱۹۶۳ تا ۱۹۷۴ در ۴۷۰ بازی برای منچستر یونایتد ۱۷۹ گل به ثمر رساند و دوبار با این تیم در سالهای ۱۹۶۵ و ۱۹۶۷ به قهرمانی باشگاه انگلستان رسید.
مسائل حاشیهای در خارج از زمین فوتبال بست را به یک ستاره تبدیل کرد. او در ۱۹۸۳ در ۳۷ سالگی از فوتبال کناره گرفت.
بست در ۲۰۰۲ به علت مصرف بیش از اندازه مشروبات الکلی مجبور به عمل پیوند کبد شد و ۲۵ نوامبر ۲۰۰۵ پس از یک بیماری طولانی، به علت نارسایی اعضای بدن در بیمارستانی در لندن درگذشت. او ۵۹ ساله بود.
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- «موسی کلیم الله» بیگ پروداکشن ناامیدکننده
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
آخرین ها
- «صددام»؛ کُمدی ای که فقط سالن را پُر کرد
- یک کمدی شیرین و یک فیلم که فقط کام را تلخ میکند
- «غریزه»؛ عاشقانهای ناآرام
- درباره «زال و رودابه»؛ به مهر تو شد بسته دست بدی
- هشتمین روز نمایش آثار جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- یاداشتهای جشنواره/ هفت فیلم زیر ذرهبین
- پس از واکنش پوریا شکیبایی به افتتاحیه جشنواره؛ علی ملاقلیپور به استفاده ابزاری از تصویر پدرش و هنرمندان دیگر اعتراض کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر؛ مهمانهای بیربط در سینمای رسانه، امتناع عطاران از پاسخ و تقدیم فیلم به فردوسیپور
- علیرضا قربانی برای سالگرد فراق همسرش خواند
- فروش خوب «کیک محبوب من» در اکران فرانسه
- به وقت فرعون
- حاتم بخشیهایی که ابراهیم را از سینمای ایران گرفت
- کدام زنان رهبری ارکستر داوری کن را بهدست گرفتهاند؟
- آقای عطاران اگر قرار نبود به سوالی جواب دهید پس چرا در نشست خبری شرکت کردید؟
- «موسی کلیم الله» بیگ پروداکشن ناامیدکننده
- تنهایی و انزوا رنجی برای آدمیست
- معرفی فیلمهای جشنواره فجر ۴۳
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مسابقه فیلم کوتاه اعلام شد
- در آستانه اکران فیلم در جشنواره فجر؛ اظهارات صریح یک مدیر سابق سینمایی درباره «قاتل و وحشی»
- پرسشهای بیپاسخ و فیلمهای جشنواره/ در جستجوی زمان از دست رفته یا چگونه به راه خود ادامه دهیم؟
- یک کمدی کمرمق، یک داستان واقعی و فیلمی که نامش آن را لو میدهد
- «زیبا صدایم کن»؛ احساسی گمشده لابه لای نسلها
- هفتمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه: در سن بالا دست دادن با نامحرم مشکلی ندارد
- آسیبهای اجتماعی و خنثیبودگی انسانی
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد