«دان رید» کارگردن مستند «ترک ناکجاآباد» که به موضوع اتهامات آزار جنسی کودکان توسط «مایکل جکسون» میپردازد، از ساخته خود دفاع کرد.
به گزارش سینماسینما، به نقل از هالیوود ریپورتر، مستند چهار ساعته «ترک ناکجاآباد» در حالی امسال با جنجالهای فراوان در جشنواره فیلم ساندنس رونمایی شد که بنیاد «مایکل جکسون» این فیلم را ترور شخصیتی و نه یک اثر مستند توصیف کرد.
نمایش این مستند طولانی مدت در جشنواره ساندنس آمریکا با تشویق ایستاده مخاطبان بهتزده همراه بود، گرچه بسیاری از طرفداران «مایکل جکسون» با تجمع در اطراف سالن نمایش فیلم نسبت به آن اعتراض کردند.
پس از نمایش فیلم نیز متخصصان بهداشت روان نیز در لابی سالن نمایش حاضر شدند تا به کسانی که در پردازش فیلم به کمک نیاز دارند یاری برسانند.
«دان رید» کارگردان این مستند توضیح میدهد: “این یک مستند چهار ساعته ساخته یک مستندساز باتجربه با سابقهای طولانی در تحقیق و روایت داستانهای پیچیده است و بدون شک یک اثر مستند است. هر فردی که کمترین دانشی درباره این فرم سینمایی داشته باشد تشخیص میدهد که این یک مستند است. من در این فیلم به هیچ عنوان شخصیت «جکسون» را توصیف نکردم و فکر میکنم اگر فیلم را تماشا کنید متوجه خواهید شد که داستان درباره دو خانواده است و «مایکل جکسون» یکی از عناصر داستان است. اما من هرگز به دنبال شخصیتپردازی «جکسون» نبودم و هیچ اظهار نظری درباره آن در فیلم وجود ندارد و این یک اثر مستند درباره وی نیست بلکه به موضوع سو استفاده جنسی و پیامدهای آن در زندگی افراد میپردازد.
داستان مستند درباره دو نفر به نامهای «وید رابسون» و «جیمز سیفچاک» و بازگوی رابطه آنها با «مایکل جکسون» است. «رابسون» که حالا ۳۶ ساله است در این مستند اذعان میکند که بین ۷ تا ۱۴ سالگی مورد آزار و اذیت از سوی «مایکل جکسون» قرار میگرفته است و «سیفچاک» نیز که در دوران کودکی و در یکی از تبلیغات پپسی کنار «جکسون» حضور یافته بود نیز ادعا میکند که در سن ۱۰ سالگی مورد سو استفاده جنسی «جکسون» قرار گرفته است. هر دوی این افراد جزئیاتی دردناک از تجارب خود در این مستند مطرح میکنند.
خانواده «جکسون» روز گذشته (دوشنبه) با انتشار بیانیهای اعلام کرد که دیگر نمیتوانند بایستیم و اجازه دهیم این مجازات بدون محاکمه ادامه داشته باشد و کرکسهای توئیتری و کسانی که هرگز «مایکل جکسون» را ندیدهاند، از آن حمایت کنند.
بنیاد «مایکل جکسون» نیز پس از نمایش مستند در جشنواره ساندنس ضمن اعلام اینکه این اثر مستند نیست عنوان کرد که این فیلم از اتهامات تائید نشده که بر اساس ادعای آنها ۲۰ سال پیش روی داده به عنوان حقیقت استفاده کرده است.
شبکه تلویزیونی «HBO» قرار است در ماه مارس مستند «ترک ناکجاآباد» را طی دو شب به روی آنتن ببرد.
«مایکل جکسون» معروف به «سلطان موسیقی پاپ» روز ۲۵ ژوئن ۲۰۰۹ در سن ۵۰ سالگی بر اثر مصرف بیش از حد داروهای آرامبخش قوی درگذشت.
وی پیش از مرگش چندین سال گوشهگیر شده بود و در مجامع عمومی ظاهر نمیشد ولی خود را برای بازگشت به صحنه و اجرای چندین کنسرت زنده در یکی از سالنهای بزرگ لندن آماده میکرد.
وی در سال ۲۰۰۵ در دادگاه از کلیه اتهامات آزار و اذیت جنسی تبرئه شده است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تریلر فیلم «مایکل»؛ نمایش دگرگونی اساسی جعفر جکسون
- با ۶ ماه تاخیر؛ فیلم زندگینامه «مایکل جکسون» اکتبر ۲۰۲۵ اکران میشود
- معرفی برگزیدگان جشنواره ساندنس/ جایزه کارگردانی برای سینماگران ایرانی
- یک اتفاق شیرین برای یک فیلم ترسناک در جشنواره ساندنس
- «در کشور برادران» به جشنواره ساندنس راه یافت/ روایت زندگی ۳ خانواده افغانستانی
- حضور دو فیلم کوتاه ایرانی در جشنوارههای آمریکایی و فرانسوی
- تجلیل «ساندنس» از کارگردان ایتالیایی/ گوادانینو یک رویاپرداز است
- نگاه ویژه جشنواره ساندنس به زنان ایرانی
- سینماسینما/ معرفی ۲۰ فیلم برتر جشنوارهی ساندنس از نگاه منتقدان هالیوود ریپورتر/ پیشنهاد تماشای فیلم در ایام نوروز
- نمایش جدیدترین فیلم رامین بحرانی در جشنواره ساندنس ۲۰۲۲
- برگزیدگان جشنواره انسی معرفی شدند/ «فرار» برنده بزرگ شد
- جشنواره فیلم ساندنس چگونه برگزار میشود/ توضیحات دبیر جشنواره
- کشورهایی که فیلمهای مستند را برای رقابتهای اسکار ۲۰۲۱ معرفی کردهاند
- خاطره ابوالفضل جلیلی از حضورش در سفارت آمریکا و کارمند آن که ایرانیها را دروغگو خطاب کرده بود
- مسعود بخشی به آمریکا نمیرود/ نامه انصراف کارگردان «یلدا»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





