در حالیکه از چند روز قبل سه فیلم سینمایی جدید به چرخه اکران اضافه شدهاند، همچنان سه کمدی از پیش اکران شده، در صدر فروش گیشه و جذب مخاطب هستند.
به گزارش سینماسینما، از روز سوم و چهارم خرداد ماه فیلمهای «علفزار» به کارگردانی کاظم دانشی، «پسران دریا» به کارگردانی افشین هاشمی و «سلفی با دموکراسی» به کارگردانی علی عطشانی روی پرده سینماها رفتند که در بین آنها فقط «علفزار» که یکی از فیلمهای جشنواره فجر سال گذشته بود و حاشیههایی هم داشت، توانسته بیش از ۱۵ هزار مخاطب جذب کند و به فروش نزدیک ۵۵۰ میلیون تومان برسد.
دو فیلم دیگر که اطلاعرسانی و تبلیغی هم درباره شروع اکران آنها دیده نمیشود، مخاطب زیادی نداشتهاند و «سلفی با دموکراسی» فعلاً نزدیک به ۷ میلیون و «پسران دریا» کمتر از یک میلیون تومان بلیت فروختهاند.
اما اگر جدول کلی فروش فیلم ها را بررسی کنیم، کمدی «سگ بند» ساخته مهران احمدی که یکی از فیلمهای اکران نوروزی بود، همچنان پرفروشترین فیلم سینماها از ابتدای امسال است که تاکنون حدود یک میلیون و پنجاه هزار نفر تماشاگر داشته و به رقم فروش بیش از ۳۳ میلیارد تومان رسیده؛ این در حالی است که فیلم کمدی «انفرادی» به کارگردانی مسعود اطیابی که از هفتم اردیبهشت ماه روی پرده رفته در فروش هفته اخیر مخاطب بیشتری داشته و با بیش از ۶۵۸ هزار بلیت، به رقم فروش ۲۲ میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان رسیده است.
سومین فیلم پرفروش هفته گذشته نیز «چند میگیری گریه کنی۲» ساخته علی توکلینیا است که بیش از ۲۴ هزار نفر تماشاگر و فروش ۷۶۷ میلیون تومان داشته است.
به جز فیلمهای اشاره شده، «موقعیت مهدی» پس از «علفزار» از پرمخاطبترین فیلمهای هفته قبل بوده که به رقم فروش کلی بیش از ۱۲ میلیارد تومان رسیده است.
«مجبوریم» جدیدترین فیلم رضا درمیشیان هم که از ۲۱ اردیبهشتماه روی پرده رفته تاکنون حدود یک میلیارد تومان بلیت فروخته است.
«مغز استخوان» دیگر فیلم اجتماعی این روزهای سینماست که از ابتدای اردیبهشتماه تا کنون کمتر از ۵۰ هزار نفر مخاطب داشته و بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فروش کرده است.
«لامینور» آخرین ساخته داریوش مهرجویی نیز فعلا بیش از ۴۰ هزار نفر مخاطب داشته و به فروش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است.
فیلمهای «شادروان»، «روز صفر» و «مرد بازنده» هم از جمله فیلمهایی هستند که از نوروز همچنان اکران میشوند و به ترتیب حدود ۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان، ۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بلیت فروختهاند.
وضعیت گیشه سینماها در حالی کم رونق است که با وجود آغاز سومین ماه از سال ۱۴۰۱، هنوز خبری از آییننامه اکران نیست و شورای صنفی نمایش هم به دلیل آنچه اختلافنظر بر بندی از آییننامهی تنظیم شده و اصرار سیستم دولتی سینما بر تغییر نمایندگان صنوف سینماییِ حاضر در این شورا گفته میشود، فعلا تشکیل نشده و شورای راهبردی اکران که بعضی اعضای آن اخیرا حاضر به شرکت در جلسه نشده بودند، برای اکران فیلمها تصمیمگیری میکند.
تمام اینها در شرایطی است که از نیمههای تابستان ماه محرم آغاز میشود و پس از آن ماه صفر، و کمی بعد هم جام جهانی فوتبال در راه است که همگی اکران سینماها را تحتتاثیر قرار میدهند و معلوم نیست برای سینما و انبوه فیلمهای پشت خط اکران، چه تصمیمی در ماههای آینده گرفته خواهد شد.
* آمار فروش درج شده در این گزارش براساس اطلاعات سامانه سمفا تا بامداد جمعه، ششم خرداد است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «لامینور» مهرجویی در بنگلور
- پایان اکران فیلم پرفروش سال/ «چپ، راست» به سینماها میآید
- بیش از ۹ میلیون نفر از ابتدای سال به سینما رفتهاند
- نگاهی به آمار گیشه پیش از اکران «بخارست»؛ آیا رکورد «انفرادی» میشکند؟
- اکران دو فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان شارجه
- جایزه حقوق بشر هامبورگ ۲۰۲۲ برای «مجبوریم»
- از ابتدای سال شش میلیون نفر به سینما رفتهاند/ «دوزیست» در یک روز بیش از ۷۰۰ میلیون فروخت
- دو فیلم کمدی و یک فیلم اجتماعی تلخ؛ پرفروشهای سینمای ایران از ابتدای سال
- همزمان با دهه اول محرم؛ اکران فیلمهای کمدی متوقف میشود
- گلایه بهرام رادان از شرایط اکران «علفزار»/ زیرمجموعههای خود وزارت ارشاد هم از قانون مافوق خود تبعیت نمیکنند
- نگرانی پخشکننده فیلم «علفزار» از قدرت گرفتن یک تفکر خاص در سینما
- بررسی آمار فروش فیلمها؛ آیا بلیت نیم بها گیشه سینما را نجات میدهد؟
- انتقاد بهروز نشان از وضعیت ناعادلانه اکران/ «پسران دریا» متعلق به فارابی است اما در سینمای خودش هم اکران نمیشود
- چهار فیلم جدید در دو روز ۳۰۰ میلیون فروختند/ استقبال سرد مخاطبان و انصراف پخشکنندهها از اکران فیلمها
- تهیهکننده «چند میگیری گریه کنی ۲»: قیمت تیزر در زمان مناسب در شبکه یک، ثانیهای ۳۳۰میلیون تومان است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





