نخستین نشست شورای «سینمای معناگرا» با حضور اعضای این شورا در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی؛ محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی در نخستین جلسه شورای «سینمای معناگرا» با تاکید بر اینکه از جمله اشکالات زیربنایی که در سینما شناسایی شده همین عدم توجه به محتوای معناگرا در قالب سینمای داستانی است، گفت: جایگاه مهم این شورا ارایه راهکار برای نهادینه کردن محتوای معناگرا در هر فرم و شکلی از سینما است تا علیرغم روند کلی صنعتِ غالبِ سینمای جهان، ما را به مقصود مورد نظر رهنمون سازد.
وی افزود: در سینمای امروز مفهوم «معناگرایی» نیاز به تبیین دارد؛ برای درک بیشتر میتوان آثار موفق خارجی و ایرانی در این بخش مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد، تا به یک چارچوب نظری معنا و جایگاه تعریف شده اش در حوزه سینمای معناگرا دست یافت.
رئیس سازمان سینمایی به تولید آثار سینمایی معناگرا در سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: با توجه به سابقه موجود اگر نابتر و خاصتر در حوزه معرفتیِ خودمان به این موضوع بنگریم، در سبد تولیدات سینمای ایران میتوانیم شاهد تولیدات معناگرا باشیم و با حمایت از ساخت چند فیلم استاندارد در سال میتوان نیاز مخاطبان را برآورده کرد.
او گفت: با توجه به بضاعت موجود باید از یک نقطه شروع و امکانات لازم در این عرصه را برای صاحبان ایده و فیلمسازان مهیا کرد تا هر فیلمساز بر اساس برداشت خود بتواند در این حوزه کار کند.
حیدریان اظهار داشت: سینمای معناگرا توجه و حسِ مخاطب و فیلمساز را از عالم ماده جدا و به عالم معنا میبرد و یکی از کارکردهای شورای سینمای معناگرا، محلی برای تعامل و گفتوگوی اهل علم در حوزه سینمای معناگراست، فرصتی که تاکنون محقق نشده است.
در ادامه این نشست، مباحثی چون توجه به معنا و معنویت در آثار سینمایی از نگارش تا تولید، تبیین مفاهیم اولیه برای تمام اهل فن و عرضه مفاهیم به صورت شاخص های عملی، نگاه واقع بینانه به سینمای معناگرا لزوم مشخص شدن شاخصههای اخلاقگرایی، دینی و مذهبی و معناگرایی، تعیین اولویت و موضوع این نشست، پرهیز از آسیبهایی که از طریق افکار و اعتقادات عرفانهای شرقی و یا غربی در این حوزه وجود دارند، اهمیت دلایل صوری معنا در سینما، کاربرد منطق و مفهوم و همچنین معنای فارسی معنویتگرایی در این ژانر مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.
نخستین نشست «شورای معناگرا » با حضور محمدمهدی حیدریان، حجتالاسلام والمسلمین هادی صادقی، حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا زائری، منوچهر محمدی، شهریار بحرانی، احمدرضا معتمدی، هادی نائیجی، حسین اسدیزاده علیرضا تابش و دکتر مسعود نقاشزاده در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سومین جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی به پایان رسید/ برگزیدگان دو بخش سینما و تئاتر معرفی شدند
- گفتوگو با علیرضا تابش درباره سیر تاریخی ساخت فیلم سیاسی در سینمای ایران/ «زمان» یک فیلم اجتماعی را سیاسی میکند
- سینمای ایران در دهه آینده/ به مناسبت روز ملی سینما
- بابک برزویه به خانه ابدی رفت/ بدرقه یک عکاس هنرمند و مسئولیتپذیر تا قطعه هنرمندان
- زنده نگه داشتن امید /به بهانه اکران فیلم جدید بهروز شعیبی در سینماهای کشور
- یکی پاسخگو باشد/ درباره «لایههای دروغ»
- کوچه قهر و آشتی/ جشنواره فیلم فجر و جامعه مدنی
- ماجرای عکس حاشیهای از جشنواره فیلم کودک اصفهان چیست؟/ یادداشت علیرضا تابش
- معرفی نامزدهای بخش ملی سیوچهارمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان
- معرفی آثار بخش بینالملل جشنواره کودک
- پیامهای تسلیت وزیر ارشاد، مسئولان و صنوف سینمایی برای درگذشت فتحعلی اویسی
- در نشست خبری دبیر جشنواره، فیلمهای سیوچهارمین جشنواره کودک معرفی شد/ اکران فیزیکی و مجازی/ معرفی داورها
- پیامهای تسلیت مدیران و صنوف سینمایی برای درگذشت فرشته طائرپور
- خبرهایی از جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان/ علیرضا تابش: فراخوان بهزودی منتشر میشود
- مجید مجیدی رئیس گروه تخصصی سینمای فرهنگستان هنر شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- درباره اهمیت خواندن فیلمنامه اشغال بیضایی پس از جنگ ۱۲ روزه /بیگانه آزادی نمی آورد
- بهرام بیضایی درگذشت
- «موبهمو»؛ خط به خط، نفس به نفس، چهره به چهره
- در بیست و چهارمین دوره جشنواره؛ ۱۴ اثر از سینماگران ایرانی در داکا نمایش داده میشود
- از ۱۰ دیماه؛ «مرد خاموش» به سینماها میآید
- «بامداد خمار»؛ در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد





