بهرام عظیمی کارگردان انیمیشن «سیم ششم» درباره روند ساخته شدن اثر و حال و هوای آن توضیح داد.
به گزارش سینماسینما، بهرام عظیمی که مدتی است از صنف انیمیشن بیرون آمده است؛ گفت: با توجه به حواشی که در طول عضویتم در صنف انیمیشن به وجود آمده بود، ترجیح می دادم سکوت کنم و حتی مدت طولانی در حوزه تولید انیمیشن هم فعال نبودم و تنها پروژه ای که کار کرده ام «سیم ششم» با همکاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بود.
وی بیان کرد: قبلا تصمیم داشتم یک انیمیشن سینمایی با نام «ابرقهرمانی از نازی آباد برمی خیزد» بسازم و این انیمیشن قرار بود با بودجه ۱۵ میلیون دلار و با همکاری چینی ها ساخته شود اما به دلایل بسیاری این پروژه متوقف شد.
کارگردان انیمیشن «تهران ۱۵۰۰» تاکید کرد: من آن روزها در شرایط روحی ای قرار داشتم که نمی توانستم یک اثر سینمایی را کار کنم و ترجیح دادم یک فیلم کوتاه انیمیشن بسازم زیرا فیلم کوتاه از ممیزی کمتری برخوردار است و می توان گفت فیلم کوتاه برای خود فیلمساز است، مانند انیمیشن «ماسوله» که ساخت آن مرا به تولید فیلم کوتاه انیمیشن علاقه مند کرد.
وی ادامه داد: فیلمنامه انیمیشن «ماسوله» را سال ها پیش به نهادهای مختلف که روی انیمیشن سرمایه گذاری می کردند ارسال کردم که از آن جمله می توان به حوزه هنری، صبا، ارشاد و نهادهای دیگر اشاره کرد آنها می گفتند چون داستان اصلی درباره یک پیرمرد و پیرزن عاشق است که با هم ازدواج نکرده اند باید این رابطه در داستان تغییر کند.
این کارگردان توضیح داد: من چنین پیشنهادی را قبول نکردم و گفتم که به خوبی می دانم چه چیز می سازم و با توجه به اینکه در این کشور زندگی می کنم با ممیزی های رایج آشنایی دارم. در واقع هر زمان که دستم برای ساخت یک انیمیشن باز بوده است، هیچگاه پایم را آن ور خط قرمز نگذاشته ام و به خوبی می دانم چه مسایلی را می توانم جلوی دوربین ببرم.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از مدیران آگاهی کاملی نسبت به سینما و انیمیشن ندارند و زمانی که فیلمنامه را می خوانند تصور درستی از اثر در ذهنشان ایجاد نمی شود، گفت: درنهایت «ماسوله» با هزینه شخصی خودم تولید شد و بعد از پایان ساخت این انیمیشن نهادهای مختلف از جمله همان مراکزی که در ابتدا برای ساخت این انیمیشن با من همکاری نکرده بودند خواستار خرید آن شدند و درنهایت این انیمیشن به تلویزیون فروخته شد و افتتاح یک شبکه با همین انیمیشن صورت گرفت.
عظیمی گفت: سازندگان انیمیشن به خوبی می دانند که اگر بخواهند کاری مردم پسند و منتقدپسند باشد باید یک اثر کوتاه باشد و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که گروه کارشناسی خوبی دارد طی سال های گذشته تصمیم های خوبی در زمینه تولید انیمیشن گرفته است.
وی ادامه داد: من هم در چنین شرایطی به این نتیجه رسیده ام که اگر بخواهم کاری انجام دهم که به دل خودم بنشیند و از آن لذت ببرم انیمیشن کوتاه جشنواره ای است و معمولا این نوع از انیمیشن ها راه به تلویزیون نیز پیدا می کند یا در فضای مجازی دیده می شود.
کارگردان مجموعه انیمیشن های «بابا برقی» بیان کرد: از مدتی پیش با خودم تصمیم گرفتم اگر می خواهم انیمیشن کوتاهی بسازم درباره فرهنگ و هنر کشورم باشد و به همین دلیل یک انیمیشن کوتاه جشنواره ای درباره یکی از موسیقیدان های قدیمی ایران را در دستور کارم قرار دادم و در همین راستا تولید «سیم ششم» کلید خورد و ساخت آن نزدیک به یک سال و نیم طول کشید.
وی با اشاره به اینکه زمان این انیمیشن با تیتراژ ۱۵ دقیقه است، افزود: این اثر به گونه ای طراحی و ساخته شده است که گویا در حال دیدن یک اثر از چارلی چاپلین هستیم.
عظیمی گفت: یک سال و نیم پیش به اتفاق مهناز عادلی که فیلمنامه «سیم ششم» را نوشته است به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی مراجعه و پیشنهاد ساخت انیمیشنی درباره یک موسیقیدان قدیمی ایرانی را ارایه کردیم که درنهایت مورد توجه این مرکز قرار گرفت و قرارداد یک ساله ای برای تولید بستند.
وی توضیح داد: گروه تولید «سیم ششم» از تعداد کمی از هنرمندان برخوردار است. طراحی کاراکترها توسط من، سپهر فرحزادی و مهناز عادلی صورت گرفت همچنین ۲ آهنگساز در این پروژه با ما همکاری دارند که شامل فردین خلعتبری و علی قمصری است. قمصری در این انیمیشن تارنوازی و فردین خلعتبری بداهه نوازی کار را برعهده داشتند.
این کارگردان بیان کرد: در این انیمیشن هیچ دیالوگی وجود ندارد و در زمان مورد نیاز از نوشته هایی برای انتقال مفهوم استفاده کرده ایم. ریتم و حرکت های فیلم مانند آثار چاپلین تند است و زمانی که مخاطب این انیمیشن را می بیند انگار این اثر ۹۰ سال پیش ساخته شده است، سبک کارگردانی نیز به گونه ای است که هیچ نوع حرکت دوربین و یا فلو و فوکوسی وجود ندارد.
وی ادامه داد: انیمیت و فضاسازی این انیمیشن کار بسیار سختی بود و لیلا شعبانی نژاد نزدیک به یک سال در این زمینه تلاش کرد.
عظیمی در پایان گفت: «سیم ششم» که کاملا به صورت سیاه و سفید ساخته شده داستان یک نوازنده است و موسیقی کار، مخاطب را غافلگیر می کند.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- اکران عمومی فیلم سینمایی “عصبکشی” در سینماهای دانمارک
- در چهارمین نشست «بازیابی» مطرح شد؛ کوک کردن ساز «اعتراض» در جامعه موسیقی/ هیچکس به داد ما نمیرسد
- با حضور مسعود شعاری، مهران مهرنیا و فردین خلعتبری؛ مداخلهی هنرمند موسیقی در صورتبندی امروز و فردا بررسی میشود
- “عصبکشی” در بخش اصلی جشنواره رتردام
- سینماگران حاضر در نشستهای تخصصی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- حفظ تعادل میان واقعگرایی و تخیل در پویانمایی
- پاسخ بهرام عظیمی به یادداشت «از اشتباه حمایت نکنیم»/ «دشمنی» با جهان فانتزی
- از اشتباه حمایت نکنیم
- برگزیدگان هجدهمین جشن تصویر سال ۲۷ اسفند معرفی میشوند
- رضا کیانیان مجری اختتامیه «هنر زنده است» شد
- «آوا» به دو جشنواره اروپایی و آمریکایی راه یافت
- فراخوان جشنواره آنلاین «هنر زنده است» منتشر شد
- مراسم اختتامیه آیین ملی «چله عشق» / گزارش تصویری
- اختتامیه پنجمین جشنواره فیلم و عکس فردا / گزارش تصویری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد