بهرام عظیمی کارگردان انیمیشن «سیم ششم» درباره روند ساخته شدن اثر و حال و هوای آن توضیح داد.
به گزارش سینماسینما، بهرام عظیمی که مدتی است از صنف انیمیشن بیرون آمده است؛ گفت: با توجه به حواشی که در طول عضویتم در صنف انیمیشن به وجود آمده بود، ترجیح می دادم سکوت کنم و حتی مدت طولانی در حوزه تولید انیمیشن هم فعال نبودم و تنها پروژه ای که کار کرده ام «سیم ششم» با همکاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بود.
وی بیان کرد: قبلا تصمیم داشتم یک انیمیشن سینمایی با نام «ابرقهرمانی از نازی آباد برمی خیزد» بسازم و این انیمیشن قرار بود با بودجه ۱۵ میلیون دلار و با همکاری چینی ها ساخته شود اما به دلایل بسیاری این پروژه متوقف شد.
کارگردان انیمیشن «تهران ۱۵۰۰» تاکید کرد: من آن روزها در شرایط روحی ای قرار داشتم که نمی توانستم یک اثر سینمایی را کار کنم و ترجیح دادم یک فیلم کوتاه انیمیشن بسازم زیرا فیلم کوتاه از ممیزی کمتری برخوردار است و می توان گفت فیلم کوتاه برای خود فیلمساز است، مانند انیمیشن «ماسوله» که ساخت آن مرا به تولید فیلم کوتاه انیمیشن علاقه مند کرد.
وی ادامه داد: فیلمنامه انیمیشن «ماسوله» را سال ها پیش به نهادهای مختلف که روی انیمیشن سرمایه گذاری می کردند ارسال کردم که از آن جمله می توان به حوزه هنری، صبا، ارشاد و نهادهای دیگر اشاره کرد آنها می گفتند چون داستان اصلی درباره یک پیرمرد و پیرزن عاشق است که با هم ازدواج نکرده اند باید این رابطه در داستان تغییر کند.
این کارگردان توضیح داد: من چنین پیشنهادی را قبول نکردم و گفتم که به خوبی می دانم چه چیز می سازم و با توجه به اینکه در این کشور زندگی می کنم با ممیزی های رایج آشنایی دارم. در واقع هر زمان که دستم برای ساخت یک انیمیشن باز بوده است، هیچگاه پایم را آن ور خط قرمز نگذاشته ام و به خوبی می دانم چه مسایلی را می توانم جلوی دوربین ببرم.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از مدیران آگاهی کاملی نسبت به سینما و انیمیشن ندارند و زمانی که فیلمنامه را می خوانند تصور درستی از اثر در ذهنشان ایجاد نمی شود، گفت: درنهایت «ماسوله» با هزینه شخصی خودم تولید شد و بعد از پایان ساخت این انیمیشن نهادهای مختلف از جمله همان مراکزی که در ابتدا برای ساخت این انیمیشن با من همکاری نکرده بودند خواستار خرید آن شدند و درنهایت این انیمیشن به تلویزیون فروخته شد و افتتاح یک شبکه با همین انیمیشن صورت گرفت.
عظیمی گفت: سازندگان انیمیشن به خوبی می دانند که اگر بخواهند کاری مردم پسند و منتقدپسند باشد باید یک اثر کوتاه باشد و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که گروه کارشناسی خوبی دارد طی سال های گذشته تصمیم های خوبی در زمینه تولید انیمیشن گرفته است.
وی ادامه داد: من هم در چنین شرایطی به این نتیجه رسیده ام که اگر بخواهم کاری انجام دهم که به دل خودم بنشیند و از آن لذت ببرم انیمیشن کوتاه جشنواره ای است و معمولا این نوع از انیمیشن ها راه به تلویزیون نیز پیدا می کند یا در فضای مجازی دیده می شود.
کارگردان مجموعه انیمیشن های «بابا برقی» بیان کرد: از مدتی پیش با خودم تصمیم گرفتم اگر می خواهم انیمیشن کوتاهی بسازم درباره فرهنگ و هنر کشورم باشد و به همین دلیل یک انیمیشن کوتاه جشنواره ای درباره یکی از موسیقیدان های قدیمی ایران را در دستور کارم قرار دادم و در همین راستا تولید «سیم ششم» کلید خورد و ساخت آن نزدیک به یک سال و نیم طول کشید.
وی با اشاره به اینکه زمان این انیمیشن با تیتراژ ۱۵ دقیقه است، افزود: این اثر به گونه ای طراحی و ساخته شده است که گویا در حال دیدن یک اثر از چارلی چاپلین هستیم.
عظیمی گفت: یک سال و نیم پیش به اتفاق مهناز عادلی که فیلمنامه «سیم ششم» را نوشته است به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی مراجعه و پیشنهاد ساخت انیمیشنی درباره یک موسیقیدان قدیمی ایرانی را ارایه کردیم که درنهایت مورد توجه این مرکز قرار گرفت و قرارداد یک ساله ای برای تولید بستند.
وی توضیح داد: گروه تولید «سیم ششم» از تعداد کمی از هنرمندان برخوردار است. طراحی کاراکترها توسط من، سپهر فرحزادی و مهناز عادلی صورت گرفت همچنین ۲ آهنگساز در این پروژه با ما همکاری دارند که شامل فردین خلعتبری و علی قمصری است. قمصری در این انیمیشن تارنوازی و فردین خلعتبری بداهه نوازی کار را برعهده داشتند.
این کارگردان بیان کرد: در این انیمیشن هیچ دیالوگی وجود ندارد و در زمان مورد نیاز از نوشته هایی برای انتقال مفهوم استفاده کرده ایم. ریتم و حرکت های فیلم مانند آثار چاپلین تند است و زمانی که مخاطب این انیمیشن را می بیند انگار این اثر ۹۰ سال پیش ساخته شده است، سبک کارگردانی نیز به گونه ای است که هیچ نوع حرکت دوربین و یا فلو و فوکوسی وجود ندارد.
وی ادامه داد: انیمیت و فضاسازی این انیمیشن کار بسیار سختی بود و لیلا شعبانی نژاد نزدیک به یک سال در این زمینه تلاش کرد.
عظیمی در پایان گفت: «سیم ششم» که کاملا به صورت سیاه و سفید ساخته شده داستان یک نوازنده است و موسیقی کار، مخاطب را غافلگیر می کند.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- اکران عمومی فیلم سینمایی “عصبکشی” در سینماهای دانمارک
- در چهارمین نشست «بازیابی» مطرح شد؛ کوک کردن ساز «اعتراض» در جامعه موسیقی/ هیچکس به داد ما نمیرسد
- با حضور مسعود شعاری، مهران مهرنیا و فردین خلعتبری؛ مداخلهی هنرمند موسیقی در صورتبندی امروز و فردا بررسی میشود
- “عصبکشی” در بخش اصلی جشنواره رتردام
- سینماگران حاضر در نشستهای تخصصی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- حفظ تعادل میان واقعگرایی و تخیل در پویانمایی
- پاسخ بهرام عظیمی به یادداشت «از اشتباه حمایت نکنیم»/ «دشمنی» با جهان فانتزی
- از اشتباه حمایت نکنیم
- برگزیدگان هجدهمین جشن تصویر سال ۲۷ اسفند معرفی میشوند
- رضا کیانیان مجری اختتامیه «هنر زنده است» شد
- «آوا» به دو جشنواره اروپایی و آمریکایی راه یافت
- فراخوان جشنواره آنلاین «هنر زنده است» منتشر شد
- مراسم اختتامیه آیین ملی «چله عشق» / گزارش تصویری
- اختتامیه پنجمین جشنواره فیلم و عکس فردا / گزارش تصویری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش