فردا ۲۸ دسامبر ۲۰۲۰، فرانسه ۱۲۵ سالگی نخستین نمایش فیلم در سالن سینما برای مردم را جشن میگیرد.
به گزارش سینماسینما، فرانسویها ادعا دارند که این کشور باید تاریخ سینما را در ۲۸ دسامبر ۱۸۹۵ به حساب آورد. این در شرایطی است که امروزه اکثر سالنهای سینما در عمده کشورهای جهان در اثر شیوع ویروس کرونا کارشان به تعطیلی دائم موقت کشیده شده است. بدین مناسبت تییری فرمو، مدیر جشنواره کن و همچنین مدیر انستیتو لومیر (لیون) بیانیه ای برای حمایت از سینما صادر کرده است و قرار است برای زنده نگه داشتن سالن سینما، در سینمای ماکس لیندر، در پاریس یک نمایش با فیلمهای اولیه برادران لومیر برپاشود و فرمو فیلمی که درباره برادران لومیر ساخته بود را معرفی کند.

نام فیلم «لومیر، ماجرا ادامه دارد» است. نمایش های این فیلم در روز ۲۷ دسامبر، یکشنبه، از ساعت سه بعداز ظهر خواهد بود که روز ۲۸ دسامبر بازبخش آن ساعت هشت شب در پاریس صورت خواهد گرفت. علاقمندان میتوانند این سانس را با پرداخت ۶ یورو از طریق آنلاین دنبال کنند و برای استفاده، باید وارد سایت لومیر شوند. در این مجموعه نمایش تعدادی از فیلمهای یک دقیقه ای برادران لومیر، برنامه ریزی شده که البته این آثار توسط فیلمبردارانی که برادران لومیر به جاهای گوناگون فرانسه و دنیا میفرستاده اند، کارشده است.
برای ساخت این فیلمها هیچگاه به جز فیلمبردار، کارگردانی حضور نداشته و خود فیلمبرداران زاویه دوربین و محل های آنرا انتخاب میکردند. درواقع میتوان ادعا داشت که آنها کارگردان/فیلمبردار بودند. همین عنوان را میتوان برای میرزا ابراهیم خان عکاس باشی، به عنوان اولین «کارگردان/ فیلمبردار» ایرانی به کار برد که در اوستاند بلژیک در ۱۹۰۰ از پادشاه ایران مظفر الدین شاه فیلم گرفت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگو با دبیرکل جشنواره کن: نمیتوان پیشگویی کرد
- از برادران لومیر تا برادران تاویانی؛ برادرانی که به سینما جان بخشیدند
- «باربی» کن را هم گرفت/ گرتا گرویگ رئیس داوران جشنواره ۲۰۲۴ شد
- ویم وندرس در جشنواره لومیر: در قلب و روحم یک رمانتیک آلمانی بودم
- احتمال ورود «قاتلان ماه کامل» به بخش مسابقه جشنواره کن
- زمان برگزاری کنفرانس مطبوعاتی جشنواره کن اعلام شد/ لیست احتمالی فیلمها
- گمانهزنی فیگارو؛ فیلم دیوید لینچ جشنواره کن را افتتاح میکند/ برگزاری نشست مطبوعاتی فرمو در روز پنجشنبه
- تییری فرمو از هفتادوپنجمین جشنواره کن میگوید/ حضور پررنگ سینماگران زن و سینمای کشورهای کمتر شناختهشده
- جشنواره کن به دنبال جذب مخاطب/ عقد قرارداد با تیک تاک
- سالروز تولد سینما مبارک/ به مناسبت سالگرد اولین نمایش فیلمهای لومیرها
- تییری فرمو: جشنواره کن امسال بازگشت باشکوه به سالنهای سینما خواهد بود
- سینماسینما/ تییری فرمو مطرح کرد/ احتمال به تعویق افتادن زمان برگزاری جشنواره کن
- برشهای کوتاه/ خانواده لومیر به سفر میروند!
- سینماسینما/ نماینده فرانسه در اسکار کدام فیلم خواهد بود؟/ معرفی انتخابهای اولیه
- سینماسینما/ خوشبینی و امیدواری تییری فرمو نسبت به جشنواره کن ۲۰۲۱/ فرمانروایی مجدد سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





