پس از گذشت ۹ سال از ساخته شدن فیلم «خرس» به کارگردانی خسرو معصومی و توقیف این فیلم، طی ۲ روز گذشته نسخه کامل و با کیفیت عالی آن در یوتیوب منتشر شد.
به گزارش سینماسینما، فیلم «خرس» در کانال یوتیوب شکوفا فیلم و با هشتگ مریلا زارعی، فرهاد اصلانی و داریوش بابائیان انتشار یافته بود. در مدت ۲ روز بیش از ۱۹ هزار نفر این فیلم را دیدهاند. کانال یوتیوب شکوفا فیلم متعلق به دفتر تولید و پخش فیلم شکوفا فیلم و داریوش بابائیان است.
این اتفاقات برای فیلم «خرس» در حالی افتاد که معصومی به تازگی گفته بود با اکران آنلاین فیلم مخالف است. او با تاکید دوباره بر این موضوع به سینماسینما گفت: «من مخالف اکران آنلاین فیلم بودم چه برسد به این که موافق انتشار آن در یوتیوب باشم!» او از پیگیری این موضوع از مراجع قضایی خبر داد و گفت: «تهیه کننده فیلم آقای نوروزبیگی است که ایشان قصد دارد از طریق مجاری قانونی این موضوع را پیگیری کند.» معصومی در ادامه گفتوگو با سینماسینما درباره انتشار فیلم «خرس» در کانال رسمی شکوفا فیلم در یوتیوب گفت: «آقای بابائیان از انتشار این فیلم اظهار بیاطلاعی کردهاند و گفتهاند ادمین این کانال در خارج از کشور است و او نمیداند چگونه به نسخه فیلم «خرس» دسترسی پیدا کرده و چرا آن را منتشر کرده؟ ایشان تاکید کردهاند دستور حذف این فیلم را از کانال شکوفا فیلم خواهند داد.»
جواد نوروز بیگی و پرویز پرستویی که مالکان این فیلم بودند حقوق مادی آن را به موسسه رسانه های تصویری واگذار کرده بودند و پس از انحلال این موسسه مالکیت مادی آن به بنیاد سینمایی فارابی رسید. عصر امروز، یکشنبه نهم شهریور ماه، روابط عمومی بنیاد فارابی اطلاعیه ای را در این زمینه منتشر کرد.در بخشهایی از این بیانیه آمده است: «با عرضه و انتشار غیر قانونی نسخه اصلی فیلم و ابعاد حقوقی این اقدام، پیگیریهای و گامهای حقوقی لازم نظیر طرح شکایت در «ستاد صیانت از آثار سینمایی و سمعی و بصری» و مراجع قضایی و اخذ مشورت از کارشناسان و متخصصان حوزه حقوق بینالملل، در دست اقدام است.»
به فاصله کوتاهی از انتشار این بیانیه فیلم «خرس» در یوتیوب از دسترس خارج شد. بنا به آن چه در بیانیه فارابی آمده است این بنیاد با ارائه مدارک مالکیت فیلم، از یوتیوب درخواست کرده که این فیلم را حذف کند: «بنیاد سینمایی فارابی به عنوان مالک فیلم، در اولین اقدام ضمن ارسال ایمیل رسمی به یوتیوب ، خواستار توقف نمایش و حذف فیلم خرس در این پلتفرم جهانی شد. بنیاد فارابی تلاش دارد تا با ارائه اسناد حقوقی مرتبط به فیلم، هر چه سریعتر از پخش و نمایش غیرقانونی فیلم جلوگیری شود.»
سرنوشت فیلمی که تحسین منتقدان زیادی را به همراه داشت و به دلیل عدم صدور پروانه نمایش از سوی شورای صدور پروانه نمایش سازمان سینمایی نتوانست بر پردههای سینما تماشاگران خود را داشته باشد انتشار غیرقانونی در یک پلتفرم خارجی بود. سرنوشتی که میتوانست طور دیگری رقم بخورد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- به بهانه پایان سریال «شکارگاه»/ متخصص روایتهای طولانی اما بیملال
- بازیگران سریال «از یاد رفته» معرفی شدند
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- عکسی قدیمی که شبنم مقدمی منتشر کرد/ تنابنده، اصلانی و مقدمی؛ ۲۱ سال پیش
- معرفی نامزدهای جوایز امی ۲۰۲۴/ «شوگان» با ۲۵ نامزدی پیشتاز شد
- معرفی داوران یک بخش جشنواره جهانی فیلم و عکس «پنج»
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
- فهرست بازیگران «لاکپشت» کامل شد/ ارائه نسخه نهایی به دبیرخانه جشنواره
- تدوین «لاکپشت» به پایان رسید/ انتشار اولین تصویر از فرهاد اصلانی
- گفتوگوبا پرویز پرستویی درباره کارهای اجتماعی اخیرش و محدودشدن فعالیتهای هنریاش
- فیلمی که ایرانیها و ژاپنیها را دور هم جمع کرد
- آیین نکوداشت آتیلا پسیانی / گزارش تصویری
- عرضه آنلاین «مطرب» و «مادر قلب اتمی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف





