شاید در طول دههها از عمر سینمای ایران، تنها فیلم «شب بیست و نهم» را اثر جدی در ژانر وحشت و ترسناک با موضوع جن و آل میشد قلمداد کرد. حالا اما با تولید دو اثر در چند سال گذشته، با این موضوع، این نوع از سینمای ایران به عرصههای بینالمللی هم راه یافته است.
به گزارش سینماسینما، فیلم سینمایی «شب بیست و نهم» سال ۱۳۶۷ توسط حمید رخشانی ساخته شد و سپس بهعنوان تنها محصول این ژانر، در ویدیوکلیپهای کرایه فیلم، به جایگاه ویژهای در نزد مخاطبان دست یافت.
پس از آن، تلاشهای جسته و گریخته کمرنگی در این زمینه در برخی آثار صورت گرفت اما آثار ژانر جنایی دلهرهآور بیشتر راوی خشونتهایی بودند که بعضاً با بنیه سینمای ایران در این حوزه، حتی موقعیتهای طنز ناخواسته برای مخاطبان ایجاد کردند. ۳۰ سال طول کشید تا سینمای ژانر ترسناک ایران در سال ۱۳۹۷ شاهد ساخته شدن فیلم «پوست» توسط بهمن و بهرام ارک شد. این فیلم با توجه کردن به فرهنگ عامه اقلیم آذربایجان، به طور جدی پای جنها را به سینمای ایران باز کرد.
پس از توفیقهای نسبی این فیلم، دو سال بعد، «زالاوا» هم به کارگردانی ارسلان امیری به موضوع «جن» در یک اثر سینمایی توجه کرد.
روستای کردنشین و کوهستانی زالاوا محل مراجعه جنها است. حداقل، این چیزی است که ساکنان آن تصور میکنند. این تصور باعث میشود که بدون هیچ عینیتی، هر چند وقت در روستا درگیریهای خونینی نسبت به کسانی شکل گیرد که تصور میشود توسط جنها تسخیر شدهاند.
یک گروهبان ژاندارمری به همین دلیل تفنگهای شکاری اهالی روستا را توقیف میکند و فرد مدعی جنگیری را هم که مردم روستا به او باور پیدا کردهاند، بازداشت میکند. این دو اتفاق موجی از نارضایتی را در مردم روستا ایجاد میکند که درنهایت به تلفاتی از میان زنان منجر میشود.
این فیلم که پس از توفیق در جشنواره فیلم فجر، از میانه حضورهای بینالمللی خود صاحب یک پخشکننده دانمارکی شد، در چند ماه گذشته به جشنوارههای فیلم مختلفی در کشورهای ایتالیا، آمریکا، کانادا، برزیل، هلند، سوییس، هنگ کنگ، اسکاتلند، ترکیه، رومانی، کره جنوبی و فرانسه راه یافته و به جایزههایی هم ازجمله در جشنواره فیلم ونیز (فیپرشی) دست یافته است.
تازهترین نمایش بینالمللی «زالاوا» در پنجاه و ششمین دوره جشنواره فیلم کارلووی واری در کشور جمهوری چک بوده که تقریبا همزمان با اکران آن در ایران صورت گرفت.
این فیلم که در بخش غیررقابتی نمایش نیمهشبهای جشنواره کارلووی واری پذیرفته شده بود، چهار نمایش را در سالنهای مختلف کارلووی واری تجربه کرد.
امسال جشنواره کارلووی واری به شکل کمسابقهای میزبان حضور برخی فیلمها در ژانر وحشت بود که از صحنههای چندشآوری برخوردار بودند. برای نمونه، فیلم «مردها» محصول انگلستان و فیلم «تو تنها نخواهی ماند» محصول مشترک استرالیا، انگلستان و صربستان، از زمره این فیلمها بودند که با استفاده از جلوههای ویژه و اعمال خشونتهای جسمی، در ردیف آثار ژانر وحشت قرار گرفته بودند. مخصوصا فیلم دوم به صورت مشخص به اجنه های خونخوار پرداخته بود.
اما فیلم به نسبت کمخرج و کم دردسر زالاوا بدون استفاده از گریم و جلوههای ویژه خاصی و تنها با تمرکز بر باورهای ذهنی، سعی کرده است سوء استفادههای ناشی از باورهای ترس آفرین مردم را مورد توجه قرار دهد.
فیلمنامه زالاوا را گروهی از نویسندگان نوشته یا بازنویسی کردهاند.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران بسته فیلم کوتاه ژانر وحشت در گروه سینمایی هنروتجربه از ۱۲ مهر
- جهل مرکب بیپایان/ نگاهی به فیلم «زالاوا»
- «زالاوا» به اکران آنلاین رسید
- رقابت «زالاوا» در فرانسه و تقدیر در بلژیک
- در اولین نشست «زیرمتن» مطرح شد؛ روایت «زالاوا» از جدال میان دو نظم/ باور به «جن» از واقعیت آن ترسناکتر است
- تبدیل یک موضوع جهانی به اثری بومی/ فایل صوتی گفتگوی دو منتقد درباره «زالاوا»
- سینماتک خانه هنرمندان ایران برگزار میکند؛ «زیرمتن» با «زالاوا» کلید میخورد/ بررسی بینارشتهای فیلمهای روز
- از ابتدای سال شش میلیون نفر به سینما رفتهاند/ «دوزیست» در یک روز بیش از ۷۰۰ میلیون فروخت
- دو فیلم کمدی و یک فیلم اجتماعی تلخ؛ پرفروشهای سینمای ایران از ابتدای سال
- تقابل عقل و خرافه/ نگاهی به فیلم «زالاوا»
- احیاکنندگان سینمای مستقل
- گیشه سرد سینماها در روزهای داغ تیر ماه
- چهار فیلم ایرانی در چهار بخش جشنواره کارلووی واری
- اکران «زالاوا» در ترانسیلوانیا و پاریس
- تهیهکننده فیلم مطرح کرد: «زالاوا» به زودی اکران میشود/ مردم بهترین تبلیغ هستند
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ درسهایی که نویسندگان از جدال ترامپ و زلنسکی میآموزند
- زمان همه چیز را درست میکند؟/ «۱۰۰۱» جای خود را باز کرد
- جایزه بهترین مستند جشنواره زوم لهستان به مستند ایرانی رسید
- هادی حجازیفر تهیه کننده «صفر پنج» شد/ معرفی بازیگران «بازی استریندبرگ»
- «ساعت ۶ صبح» و «خرچنگ» آنلاین اکران میشوند
- فوت نویسنده سیاسی اهل آفریقای جنوبی؛ آثول فوگارد درگذشت
- نگاهی به فیلم «کندو»/ جهانی بدون ترحم
- اکران نوروزی ۱۴۰۴؛ ترکیب ژانری متنوع و رقابت برای جلب نظر مخاطبان
- گزارش از برلیناله ۲۰۲۵؛ بازتاب چهرهی زنان در سینمای معاصر/ برلیناله، آینهای برای زنان در سینما
- پس از چند سال تعطیلی؛ سینما پارس به فروش گذاشته شد
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد
- نمایش فیلمهایی به مناسبت ۸ مارس در فرانسه
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- احمد سلگی «یخ بستگی» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میبرد
- پس از ۱۵۰ سال؛ نخستین بزرگداشت جناب دماوندی برگزار میشود
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده؛ یک فیلم کمدی پیشتاز گیشه سینماها/ برنده سیمرغ مردمی ۱۴۰۳ در رده هفتم
- «رها»؛ بازگشت شکوهمند سینمای مستقل اجتماعی
- پس از کسب جایزه بهترین بازیگر زن در اسکار ۲۰۲۵/ پیام مایکی مدیسون ستاره «آنورا»، به دمی مور: «عاشقشم»
- داستان کوتاه/ غلط انداز
- آیا «تاسیان» رفع توقیف شد؟
- نقد «ژن زامبی»، زندگیِ از دسترفته
- ایدههای تازه برای فیلمسازی با بودجههای کم
- سعید آقاخانی و مهدی حسینینیا مقابل دوربین بهنام بهزادی میروند
- در آستانه اکران؛ تیزر و پوستر «کوکتل مولوتف» رونمایی شد
- تاثیر جالب برنامه اکنون سروش صحت بر رونق بازار کتاب
- استیج ۱۴ میزبان آثار تانیا پاکزاد میشود
- با پیشتازی نمایش موزیکال «ویولنزن روی بام»؛ نامزدهای جوایز تئاتر اولیویه معرفی شدند
- آخرین وضعیت انتشار سریال «تاسیان»