شاید در طول دههها از عمر سینمای ایران، تنها فیلم «شب بیست و نهم» را اثر جدی در ژانر وحشت و ترسناک با موضوع جن و آل میشد قلمداد کرد. حالا اما با تولید دو اثر در چند سال گذشته، با این موضوع، این نوع از سینمای ایران به عرصههای بینالمللی هم راه یافته است.
به گزارش سینماسینما، فیلم سینمایی «شب بیست و نهم» سال ۱۳۶۷ توسط حمید رخشانی ساخته شد و سپس بهعنوان تنها محصول این ژانر، در ویدیوکلیپهای کرایه فیلم، به جایگاه ویژهای در نزد مخاطبان دست یافت.
پس از آن، تلاشهای جسته و گریخته کمرنگی در این زمینه در برخی آثار صورت گرفت اما آثار ژانر جنایی دلهرهآور بیشتر راوی خشونتهایی بودند که بعضاً با بنیه سینمای ایران در این حوزه، حتی موقعیتهای طنز ناخواسته برای مخاطبان ایجاد کردند. ۳۰ سال طول کشید تا سینمای ژانر ترسناک ایران در سال ۱۳۹۷ شاهد ساخته شدن فیلم «پوست» توسط بهمن و بهرام ارک شد. این فیلم با توجه کردن به فرهنگ عامه اقلیم آذربایجان، به طور جدی پای جنها را به سینمای ایران باز کرد.
پس از توفیقهای نسبی این فیلم، دو سال بعد، «زالاوا» هم به کارگردانی ارسلان امیری به موضوع «جن» در یک اثر سینمایی توجه کرد.
روستای کردنشین و کوهستانی زالاوا محل مراجعه جنها است. حداقل، این چیزی است که ساکنان آن تصور میکنند. این تصور باعث میشود که بدون هیچ عینیتی، هر چند وقت در روستا درگیریهای خونینی نسبت به کسانی شکل گیرد که تصور میشود توسط جنها تسخیر شدهاند.
یک گروهبان ژاندارمری به همین دلیل تفنگهای شکاری اهالی روستا را توقیف میکند و فرد مدعی جنگیری را هم که مردم روستا به او باور پیدا کردهاند، بازداشت میکند. این دو اتفاق موجی از نارضایتی را در مردم روستا ایجاد میکند که درنهایت به تلفاتی از میان زنان منجر میشود.
این فیلم که پس از توفیق در جشنواره فیلم فجر، از میانه حضورهای بینالمللی خود صاحب یک پخشکننده دانمارکی شد، در چند ماه گذشته به جشنوارههای فیلم مختلفی در کشورهای ایتالیا، آمریکا، کانادا، برزیل، هلند، سوییس، هنگ کنگ، اسکاتلند، ترکیه، رومانی، کره جنوبی و فرانسه راه یافته و به جایزههایی هم ازجمله در جشنواره فیلم ونیز (فیپرشی) دست یافته است.
تازهترین نمایش بینالمللی «زالاوا» در پنجاه و ششمین دوره جشنواره فیلم کارلووی واری در کشور جمهوری چک بوده که تقریبا همزمان با اکران آن در ایران صورت گرفت.
این فیلم که در بخش غیررقابتی نمایش نیمهشبهای جشنواره کارلووی واری پذیرفته شده بود، چهار نمایش را در سالنهای مختلف کارلووی واری تجربه کرد.
امسال جشنواره کارلووی واری به شکل کمسابقهای میزبان حضور برخی فیلمها در ژانر وحشت بود که از صحنههای چندشآوری برخوردار بودند. برای نمونه، فیلم «مردها» محصول انگلستان و فیلم «تو تنها نخواهی ماند» محصول مشترک استرالیا، انگلستان و صربستان، از زمره این فیلمها بودند که با استفاده از جلوههای ویژه و اعمال خشونتهای جسمی، در ردیف آثار ژانر وحشت قرار گرفته بودند. مخصوصا فیلم دوم به صورت مشخص به اجنه های خونخوار پرداخته بود.
اما فیلم به نسبت کمخرج و کم دردسر زالاوا بدون استفاده از گریم و جلوههای ویژه خاصی و تنها با تمرکز بر باورهای ذهنی، سعی کرده است سوء استفادههای ناشی از باورهای ترس آفرین مردم را مورد توجه قرار دهد.
فیلمنامه زالاوا را گروهی از نویسندگان نوشته یا بازنویسی کردهاند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران بسته فیلم کوتاه ژانر وحشت در گروه سینمایی هنروتجربه از ۱۲ مهر
- جهل مرکب بیپایان/ نگاهی به فیلم «زالاوا»
- «زالاوا» به اکران آنلاین رسید
- رقابت «زالاوا» در فرانسه و تقدیر در بلژیک
- در اولین نشست «زیرمتن» مطرح شد؛ روایت «زالاوا» از جدال میان دو نظم/ باور به «جن» از واقعیت آن ترسناکتر است
- تبدیل یک موضوع جهانی به اثری بومی/ فایل صوتی گفتگوی دو منتقد درباره «زالاوا»
- سینماتک خانه هنرمندان ایران برگزار میکند؛ «زیرمتن» با «زالاوا» کلید میخورد/ بررسی بینارشتهای فیلمهای روز
- از ابتدای سال شش میلیون نفر به سینما رفتهاند/ «دوزیست» در یک روز بیش از ۷۰۰ میلیون فروخت
- دو فیلم کمدی و یک فیلم اجتماعی تلخ؛ پرفروشهای سینمای ایران از ابتدای سال
- تقابل عقل و خرافه/ نگاهی به فیلم «زالاوا»
- احیاکنندگان سینمای مستقل
- گیشه سرد سینماها در روزهای داغ تیر ماه
- چهار فیلم ایرانی در چهار بخش جشنواره کارلووی واری
- اکران «زالاوا» در ترانسیلوانیا و پاریس
- تهیهکننده فیلم مطرح کرد: «زالاوا» به زودی اکران میشود/ مردم بهترین تبلیغ هستند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انعقاد قرارداد سهجانبه همراه اول در حوزه زنجیره تأمین محصولات کشاورزی صادراتی
- همکاری اپلیکیشن «اوانو» و «ازکیوام» در همپذیرندگی کیف پول
- درباره پوستر جشنواره فیلم فجر پوستری که هرساله بحث برانگیز می شود
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- با تصویری از فیلم سینمایی «مادر»؛ پوستر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد
- برآیندی از نظرسنجیهای مختلف؛ بهترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب بیش از ۴۰۰ منتقد
- «ژاله علو مرگ ندارد»/ بدرقه پیکر ژاله علو به خانه ابدی
- «دِویل» به ۵ اجرای پایانی رسید/ بررسی نمایش در یک گفتگوی مجازی
- سوینا منتشر میکند؛ ۳ داستان کوتاه با صدای نازنین مهیمنی
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- رونمایی از دو سرویس همراه اول در بازدیدهای معاون راهبردی رئیسجمهور و رگولاتوری
- هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند
- کتاب «صحنه عشق من است» رونمایی میشود/ تقدیر از ادنا زینلیان
- خسرو خسروشاهی: کسی دیگر در دوبله نمانده است/ امیدوارم چراغ دوبله خاموش نشود
- نخستین جایزه ملی پویانمایی فراخوان داد
- رونمایی از سرویسهای دیجیتال و هوش مصنوعی همراه اول با حضور وزیر ارتباطات
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ فیلمِ بعدی نولان، اقتباسی از اودیسه است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ هیأت داورانِ فیلمهای کوتاه داستانی معرفی شدند
- آیا بهروز شعیبی گزینه خوبی برای مدیریت انجمن سینمای جوان است ؟
- همه در اندوه خاموشی صدایی ماندگار/ پیامهای تسلیتی که برای درگذشت ژاله علو منتشر شد
- میزبانی ۱۱ سالن از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- اعضای آکادمی سینمای مستند ایران انتخاب شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- جوایز ادبی و دوستان و دشمنان واقعی
- انتقاد نویسنده روزنامه اعتماد از جشنواره سینما حقیقت : اغلب آثار شلخته و پروپاگاندایی بودند
- بلا گردان / در حاشیه مستند «ضد قهرمان»
- کوتاه درباره «ملاقات با جادوگر» لمپنیسم سینمایی!
- بازدید معاون اول رییسجمهور و وزیر ارتباطات از غرفه همراه اول
- پس از ۳۸ سال؛ رئیس فیپرشی استعفا داد