نسخه تصویری مسترکلاس «سینمای ورنرهرتزوگ» به روایت آندره سینگر مستندساز بریتانیایی چهارشنبه ۹ تیرماه منتشر شد.
به گزارش سینماسینما، به نقل از ارتباطات و اطلاعرسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، آندره سینگر مستندساز انگلیسی ابتدای این مسترکلاس از سفرش به ایران صحبت میکند: «قبل از اینکه مسترکلاس را شروع کنم فکر میکنم خوب است کمی به عقب برگردم و برایتان درباره اینکه مسیر شغلی من و انتقالم از دنیای مردمشناسی به فیلم چطور اتفاق افتاد صحبت کنم. مقصر شما ایرانیها هستید. سال ۱۹۶۸ در دانشگاه آکسفورد دانشجو بودم که دعوت شدم در سفری اکتشافی برای مشاهده زندگی ایلنشینان در شمال غرب شیراز به ایران و رشتهکوه زاگرس شرکت کنم.»
این مستندساز بریتانیایی در ادامه بیان کرد: «هیچ چیز در مورد این کشور نمیدانستم و دانشجویی جوان بودم. آن زمان دوره عجیب و غریب هیپی بود. اروپاییها، آمریکاییها، استرالیاییها در حال گشت وگذار به دنبال یک جور نیروانا در آسیای میانه بودند. سفر هیجانانگیزی به نظر میرسید، برای همین به ایران آمدم.»
آندره سینگر ادامه داد: «سفر ماجراجویانه و جالبی بود که فقط چند هفته طول کشید. اما به عنوان اولین مزهای که از ایران چشیدم خیلی جذاب بود. بعد به آکسفورد برگشتم و باید رشتهای برای تحصیل انتخاب میکردم. فیلم در آن زمان هیچ جایی در گزینههایم نداشت و به دنبال شغلی آکادمیک بودم. به این فکر کردم که به ایران رفتم، پس شاید باید بیشتر درموردش یاد بگیرم و کاری مرتبط با ایران بکنم.»
وی افزود: «چند سال بعد را صرف نوشتن، مطالعهکردن و تحقیق کتابخانهای در آکسفورد کردم. وقتی در بریتانیا مردمشناسی میخوانید، قدم بعدی این است که باید به آن منطقه بروید و مردمی که تحقیقاتتان درباره آنهاست را از نزدیک مطالعه کنید. باید با آنها زندگی کنید و خودتان را به فرهنگشان آغشته کنید.»
آندره سینگر تهیهکننده و مستندساز انگلیسی و دستیار و همکار ورنر هرتسوگ در تولید ۱۶ فیلم مستند از جمله «دیدار گورباچف» است. او در لندن به دنیا آمد و در دانشگاه هال درس خواند. دوره دکتری را در دانشگاه آکسفورد در حوزه مطالعات تخصصی ایران و افغانستان گذراند و فعالیت در تلویزیون را در اوایل دهه ۱۹۷۰ در مقام پژوهشگر آغاز کرد.
سینگر روی صندلی کارگردانی و تهیهکنندگی و مدیریت تولید چند فیلم و مستند تحسینشده و برنده جایزه ساخته که از آن جمله میتوان به مستند نامزد اسکار «زندانی بهشت» به کارگردانی مالکوم کلارک، «کاسپاروف و ماشین» ساخته ویکرام جایانتی و «آبی وحشی دوردست» هرتسوگ اشاره کرد. او از ۱۹۹۲ کار کردن با فیلمساز نامدار آلمانی را آغاز کرد و در آثاری چون «درون ورطه» و «در ژرفای دوزخ» کنار هرتسوگ بود.
سینگر در ۲۰۱۴ مستند «شب فرامیرسد» را ساخت که آلفرد هیچکاک هم به نوعی در تولید آن نقش داشت و نخستین بار در جشنواره برلین همان سال به نمایش درآمد. همکاری با جاشوا اوپنهایمر در تولید مستندهای نامزد اسکار «عمل کشتن» و «چهره سکوت» از دیگر بخشهای کارنامه پربار و درخشان سینگر در دنیای مستند است.
دانشجویان، پژوهشگران و علاقهمندان به سینمای مستند برای تماشای رایگان این مسترکلاس به سایت مرکز defc.ir بخش پژوهش و کارگاههای آموزشی و آپارات مراجعه کنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «پرندگان» هیچکاک در نمایش خانگی به مناسبت گرامیداشت ششمین دهه ساخت فیلم
- موازیکاری در نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی
- جشنواره سینما حقیقت؛ اثرگذاری اجتماعی و آگاهیبخشی
- رضا تیموری: سهم فیلمبردار در فیلمهای مستند بسیار بیشتر از سینمای داستانیست
- آغاز ساخت موسیقی «روزهای ناتمام»/ آمادهسازی برای جشنواره سینماحقیقت
- مهلت ارسال اثر به جشنواره سینماحقیقت پایان یافت
- «دوربین شخصی، سینمای ذهنی و فیلم جستار» منتشر شد
- تمدید مهلت ارسال اثر برای حضور در پانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»
- پیامهای تسلیت مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان ایران، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و فرهنگستان هنر به مناسبت درگذشت فرشته طائرپور
- راهاندازی سامانه خدمات غیرحضوری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
- آغاز رسمی طرح «اکران حقیقت»/ برگشت سرمایه در سینمای مستند را جدی بگیریم
- آغاز به کار «شبکه تخصصی اکران فیلمهای مستند»/ پنج فیلم در «اکران حقیقت» نمایش داده میشوند
- جایزه جشنواره روسی به «ستارگان زیر باران» رسید
- «علی مسیو»، روایتی از رهبر غیبی مشروطه
- امیرمحمد دهستانی: اهتزاز پرچم ایران در جشنوارههای انیمیشن جهان/ انیمیشن یک موضوع استراتژیک است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





