
جمال شورجه
جمال شورجه در روزنامه سینما درباره تاثیرات تحریم در سینمای ایران گفت:
راستش را بخواهید امیدی به رفع تحریمها ندارم. آمریکا بعد از این توافقات هم احتمالا بهانههای دیگری میتراشد و محرومیتهای دیگری را بر ما اعمال میکند. البته خدا کند این بدبینی تنها نگاه شخصی من باشد و به حقیقت نپیوندد، اما واقعیت این است که ما برای شکسته شدن این تحریمها هم داریم هزینه زیادی میپردازیم و به هر حال، دچار خسارت و زیان خواهیم بود.
از نگاه من، سینمای ایران تا امروز در تحریم خاصی به سر نبرده است. مگر نه اینکه فیلمهای ما به جشنواره کشورهای خارجی راه مییافت؟ در همه فستیوالها به روی فیلمهای ما باز بود و حتی در سالهایی که مردم ما تحت فشار زیاد اقتصادی بودند، سینما دچار این تحریمها نبود. از این تاریخ به بعد هم به نظر میرسد تحریمهای نرم جدیدی در آستانه سیاستگذاری شدن باشد.
فیلمهایی که در دوران تحریم ساخته شد، عمدتا در فستیوالها به نمایش در آمد، زیرا مغایرتی با اهداف و منافع آنان نداشت و شاید حتی نمایش فیلمی از ایران برای آنها یک امتیاز هم به حساب میآمد، هرچند که وقتی فیلمی از کشور ما به مذاق دشمنان ما خوش بیاید حتما اشکالی در کار نهفته است. سینمای ما نباید تأمین کننده منافع دشمن باشد و آب به آسیاب آنان بریزد. در این یک دهه که آنها ادعا کردند تحریم همهجانبهای را علیه ایران اعمال کردهاند سینما در مسیر خود پیش رفت. اگر تصور کنونی این است که بعد از برداشته شدن تحریمها بودجههای کلانی به سمت سینما سرازیر میشود باید بگویم من اساسا نسبت به باز شدن درهای اقتصادی امیدوار نیستم، هرچند که امیدوارم این نگاه منفی من غلط باشد و ما بتوانیم صادرات و واردات فیلم داشته باشیم. تا امروز مسائل فرهنگی و سینما در رده چندم اولویت کشور بوده، علیرغم اینکه مقام معظم رهبری بارها نسبت به اهمیت این حوزه تأکید ورزیدهاند. در مقابل، ما کوتاهی کردهایم و امکانات و تدابیر لازم را فراهم نکردهایم. حرکت خزنده دشمن برای تغییر ملیت و هویت ما از مدتها قبل شروع شده و ما باید علیه این جریان اقدام کنیم. مسوولان فرهنگی و اهالی قلم و هنر باید به فکر چارهاندیشی کاربردیتری باشند. در حال حاضر ما نمیدانیم سربازان جنگ نرم ما چه کسانی و کجا هستند. همه ما باید از نگاه و باور خودمان دفاع کنیم. اگر ما خودمان را تابع امر ولایت میدانیم باید تدابیر لازم را بیاندیشیم و برای دفع هجمههای مختلف دشمن آماده شویم. این آمادگی به حرکتهای جدی( و نه رفتارهای منفعلانه) نیاز دارد. نمیشود که دشمن علیه ما فیلمی بسازد و بعد ما به این فکر کنیم در پاسخ به او کاری انجام بدهیم یا ندهیم، بودجه داریم یا نداریم، این رفتار بسیار سادهانگارانه است. چه تحریمها برداشته شود چه نه، چه گشایش اقتصادی میسر بشود و چه نشود،یک تفکر جدی در این مورد بر ما واجب است.
منبع: روزنامه سینما

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چرا ساختن سریال «موسی» برای جمهوری اسلامی اینقدر مهم است؟!/ درباره پروژه هزاران میلیاردی
- آیا سیر تطور نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینماست؟
- مهر آمد، سینما هم میآید؟!
- سینمای ایران در دهه آینده/ به مناسبت روز ملی سینما
- چرا دراماتیک نیستیم؟/ سینمای جزئیات، سینمای کلیات
- فصل جدید همکاری سینما و تلویزیون با تشکیل کارگروه مشترک
- شب «جمال شورجه» در موزه سینمای ایران برگزار میشود
- صِفر، نوزده/ سوءتفاهم دربارهی مفهوم قضاوت
- بازتاب یک یادداشت/ توضیح مدیر کل ارشاد درباره صحبتهای وزیر ارشاد
- دورانِ دانایان!
- وزیر ارشاد به عیادت جمال شورجه رفت
- عاشقانی که چراغ صحنه را روشن نگاه داشتهاند
- مواضع تند و تیز وزیر پیشنهادی ارشاد/ خانه سینما وجاهت قانونی ندارد، فیلمها ضدارزش و غیراخلاقیاند
- مردی که زیاد میدانست/ در یادبود حمیدرضا صدر
- تا کی به انتظار؟!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری