نشریه ورایتی در گزارشی به شانسهای کسب نامزدی در شاخه بهترین فیلم بینالمللی نود و ششمین دوره جوایز سینمایی اسکار پرداخته است.
به گزارش سینماسینما، در فاصله یک روز مانده به پایان مهلت اعلام شده از سوی آکادمی اسکار (۱۰ مهر) برای معرفی فیلم از سوی کشورها جهت رقابت در شاخه بهترین فیلم بینالمللی این جوایز، تاکنون نزدیک به ۸۰ فیلم شامل آثاری از کشورهای صاحب سینما، نمایندگان خود را معرفی کردهاند.
نشریه ورایتی در گزارشی به بررسی شانسهای کسب نامزدی در این شاخه از جوایز اسکار پرداخته است. بر اساس ورایتی پیش بینی کرده در نهایت فیلمهای «منطقه مورد علاقه» ساخته «جاناتان گلیزر»، «روزهای کامل» ساخته «ویم وندرس» (ژاپن)، «اتاق معلمان» به کارگردانی «ایلکر چاتاک» (آلمان)، «طعم چیزها» ساخته «تران آن هونگ» (فرانسه) و «انجمن برف» به کارگردانی «خوان آنتونیو بایونا» (اسپانیا)، ۵ نامزد نهایی شاخه بهترین فیلم بینالمللی اسکار ۲۰۲۴ خواهند بود.
پس از این فیلمها، شانسهای ششم تا دهم نیز شامل «برگهای افتاده» از «آکی کوریسماکی» (فنلاند)، «من کاپیتان» به کارگردانی «ماتئو گارونه» (ایتالیا)، «ساکنان» به کارگردانی «فیلیپه گالوز هابرلی» (شیلی)، «دهقانان» ساخته «دی.کی ولشمن» و «هیو ولشمن» (لهستان) و «شیدا» ساخته نورا نیاسری (استرالیا) میشوند.
در صف بعدی شانسهای کسب نامزدی اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان اسکار پیش رو و در رتبههای ۱۱ تا ۲۰ نیز فیلمهای «سرزمین موعود» (دانمارک)، «چهار دختر» (تونس)، «۲۰ روز در ماریوپل»(اوکراین)، «راهب و تفنگ» (بوتان)، «درباره علفهای خشک” (ترکیه)، «توتم» (مکزیک)، «سرزمین خدایان» (ایسلند)، «نگهبان شب» (ایران)، «مادر همه دروغها» (مراکش) و «آمریکاییها» (ارمنستان) قرار گرفتهاند.
سینمای ایران که امسال «نگهبان شب» ساخته رضا میرکریمی را به عنوان نماینده رسمی خود برگزیده است، شانس هجدهم برای کسب نامزدی اسکار ۲۰۲۴ است. میرکریمی پیش از این در سال ۲۰۰۵ با فیلم «خیلی دور، خیلی نزدیک» و در سال ۲۰۱۲ با فیلم «امروز» سینمای ایران را در جوایز اسکار نمایندگی کرده بود و فیلم «نگهبان شب» سومین حضور او در این رویداد خواهد بود.
سینمای ایران آخرین بار در سال ۲۰۲۱ با فیلم «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی و سال قبل از آن یعنی ۲۰۲۰ نیز با فیلم «خورشید» ساخته مجید مجیدی به جمع ۱۵ نامزد اولیه شاخه اسکار بهترین فیلم راه یافته است.
ایران نخستین بار در سال ۱۹۷۷ با فیلم «دایره مینا» به کارگردانی داریوش مهرجویی پا به رقابت اسکار بهترین فیلم بینالمللی جوایز اسکار داشت. «نگهبان شب» بیست و نهمین حضور سینمای ایران را جوایز اسکار رقم میزند که تاکنون دو جایزه اسکار سالهای ۲۰۱۱ (جدایی) و ۲۰۱۶ فروشنده» هر دو به کارگردانی اصغر فرهادی را کسب کرده است. فرهادی در سال ۲۰۱۱ در شاخه بهترین فیلمنامه اصلی نیز نامزد کسب جایزه بود.
سینمای ایران نخستین بار در سال ۱۹۹۷ با فیلم «بچههای آسمان» ساخته مجید مجیدی نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان سال شد.
در دوره گذشته جوایز اسکار ۹۳ کشور فیلم نماینده خود را برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بینالمللی به آکادمی معرفی کردند. طی مرحله نخست ۱۵ فیلم به عنوان نامزدهای اولیه و در نهایت ۵ فیلم به عنوان نامزدهای نهایی این شاخه از طریق رایگیری از اعضای آکادمی انتخاب شدند و سرانجام در مراسم اعطای جوایز فیلم «در جبهه غرب خبری نیست» ساخته «ادوارد برگر» از آلمان برنده اسکار بهترین فیلم خارجی سال شد.
نود و ششمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ۱۰ مارس (۲۰ اسفند ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- اظهار نظر تند جیمز کامرون؛ فیلمهای نتفلیکس نباید به جوایز اسکار راه یابند
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- موفقیت «یک تصادف ساده» در گیشه سینماهای فرانسه و آمریکا
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت





