غرفههای بازار سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر، به زودی تکمیل شده و بازار آماده میزبانی از میهمانان خواهد شد.
به گزارش سینماسینما، ساختمان بزرگ پردیس سینمایی چارسو در تقاطع خیابانهای جمهوری اسلامی و حافظ، در یک محیط تجاری و پرتردد خودنمایی میکند. حال و هوایی که این روزها بر این پردیس حاکم است، تنها به خاطر رونق اکران نوروز و اقبال مردم به سینماها نیست، ستاد برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر از نخستین روزهای سال ۹۵ در این پردیس مستقر شده و کارها برای برگزاری یک جشنواره منظم و آبرومند با سرعت پیگیری می شود.
آنهایی که برای رفتن به طبقه ششم و ورود به سالن سینما آماده میشوند از طبقه پنجم که میگذرند متوجه فضایی شبیه نمایشگاه میشوند. فضایی با سازههای خاکستری و قرمز. اینجا غرفه های بازار سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر آماده می شود. کارگردان مشغول کارند و سر و صدایی در محدوده بازار ایجاد شده، سر و صدایی که در همهمه رهگذران و طنین صدای خانمی که زمان نمایش فیلم ها را اعلام می کند، گم می شود.
وارد فضای کارگاه که بشوی، هرکس مشغول کاری است، کارگری دریل میزند، جوانی با مدادی که پشت گوش گذاشته، روی چوبها علامت میزند، دو نفر تختهها را جابه جا میکنند، کسی هم از نردبان بالا رفته و تختههای بالاتری را سرجایش میگذارد.
در میان کارگرها و تکنیسین های فنی، محسن شاهابراهیمی مدیر طراحی داخلی کاخ جشنواره با کلاهی که روی سر دارد، به خوبی قابل شناسایی است. او درباره طراحی بازار فیلم میگوید: «طبقه پنجم پردیس چارسو به عنوان بازار فیلم کمپانیهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرد و در این طبقه حدود ۵۰ غرفه برپا میشود، این حدودی بودن هم از آن جهت است که به دلیل نیاز متقاضیان امکان دارد برخی غرفهها کوچکتر و برخی بزرگتر باشند.»
علاوه بر بازار فیلم، طبقه پنجم میزبان نشستها و جلسات نقد و بررسی فیلمهاست که فضاهایی برای آنها در نظر گرفته شده است، البته جلسات برخی فیلمها در همان سالن نمایش برگزار میشود.
بخش انتهایی سالن کاملا در اختیار جشنواره جهانی فیلم فجر است و وقتی مخاطبانی که برای دیدن فیلم آمدهاند، به این قسمت میآیند، شاهابراهیمی با توضیح اینکه این قسمت منطقه کارگاهی است، از آنها میخواهد به سمت دیگر بروند، او درباره کار کردن در فضاهای عمومی این طور توضیح میدهد: «من تا به حال چنین تجربهای را در هیچکجا نداشتم و نمیتوانم آن را با کارهای قبلی مقایسه کنم، اما کار کردن در فضای عمومی برای شما حتما محدودیتهایی را به وجود میآورد. از طرفی به دلیل اینکه فعالیتها و خدماتدهی در این مکان همچنان وجود دارد و مردم هم در رفت و آمد هستند، محدودیتهای مشخصی وجود دارد که من به آنها احترام میگذارم و رعایت میکنم. اما فارغ از این محدودیتها در بقیه مباحث مانند نوع فضایی که در اختیار جشنواره جهانی است و شرایطی که در پردیس چارسو وجود دارد، کار خوب پیش میرود.»
مدیر طراحی داخلی تاکید میکند که باید تا زمان تمام شدن کار و آماده شدن غرفهها صبر کرد و بعد نظرهایی در این باره داد. او امیدوار است ۲۰ فروردین ماه غرفه ها کامل شده باشند.
یکی از اتاق های انتهایی فضای کارگاه، محلی است که داوطلبان همکاری با جشنواره با معاون امور بین الملل جشنواره دیدار و گفت و گو می کنند و از آنها مصاحبه حضوری گرفته می شود. میانگین سنی افرادی که آمده اند حدود ۳۰ سال است، دختران و پسران علاقمند به سینما که بعضی از آنها علاوه بر زبان انگلیسی، به زبان آلمانی و فرانسه هم مسلطند دوست دارند ایام جشنواره در کنار ستاد برگزاری بوده و در بعضی از بخشها همکاری کنند. پیش از آغاز جلسه توجیهی، متقاضیان با هم تبادل اطلاعات می کنند.
دختر جوانی که فارغ التحصیل رشته فرانسه است میگوید: «این می تواند تجربه جذابی باشد، حضور در کنار میهمانان خارجی و البته سینماگران ایرانی جالب است. امیدوارم در کنار همکاری با جشنواره، بتوانم تعدادی از فیلمهای روی پرده را هم تماشا کنم.»
خانمی چادری با همسرش به کاخ آمده و هر دو علاقمند به سینما و همکاری با جشنواره جهانی فیلم فجر هستند، وقتی علیرضا شجاع نوری مدیر نشست های نقد فیلم وارد کلاس میشود تا چند کلمه درباره وظیفه و مسئولیت متقاضیان با آنها صحبت کند، همسر خانم چادری می گوید: آقای شجاع نوری، بگذارید اول جلسه به خاطر بازی شما در فیلم خوب «محمد رسول الله (ص)» شما را تشویق کنیم.
شجاع نوری، روح الله حسینی مدیر علمی و آموزشی و محمد صلواتی مدیر تشریفات با داوطلبان درباره جشنواره، میهمانان و نحوه خدمات رسانی به آنها صحبت میکنند. اواسط جلسه امیر اسفندیاری معاون امور بین الملل هم وارد می شود و برای حضار صحبت می کند. پیش از شروع مصاحبه حضوری، تک تک متقاضیان خود را معرفی کرده و خطاب به حاضران در جلسه یک جمله می گویند، اغلب آنها ابراز امیدواری می کنند جشنواره با موفقیت برگزار شود.
غروب تهران از ارتفاع دیدنیتر است. در حالی که هوای بیرون از پردیس تاریک شده و شهر رنگ شب میگیرد، رضا میرکریمی دبیر سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر در جلسه ای دیگر، درباره روند پیشرفت کارها با مدیران و تیم همراهش صحبت میکند
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کدام فیلم های کوتاه از انجمن سینمای جوان در بازار فجر ارائه میشود؟
- اصلانی: جشنواره جهانی فیلم فجر برای جوانان سینمادوست مفید است
- جشنوارهای جمع و جور اما پرمحتوا برگزار میکنیم/ تقوایی و مجیدی داوران ایرانی جشنواره جهانی فیلم فجر
- فیلم های ایرانی بخش های رقابتی جشنواره جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- خارجیها در جشنواره فجر چه فیلمهایی میبینند؟
- جشنوارهای برای جوانان
- اسامی فیلم های بخش مسابقه سینمای سعادت وجلوه گاه شرق اعلام شد
- ابوالفضل جلیلی: برای شناخته شدن جشنواره جهانی فیلم فجر از قدرت رسانه استفاده کنیم
- زمان اعلام فهرست فیلمهای جشنواره جهانی فجر
- رونمایی از نسخه بازسازی شده «باد صبا» در جشنواره جهانی فیلم فجر
- آغاز ثبت نام علاقمندان جشنواره جهانی فیلم فجر
- پیام مهرجویی برای مراسم رونمایی پوستر جشنواره جهانی فیلم فجر/ فیلم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





