سینماسینما، علی پاکزاد – شمس لنگرودی معتقد است سینمای شاعرانه نیاز به المانهایی دارد که اکنون در افراد و جامعه ما دیده نمیشود. او سینمای عباس کیارستمی را شاعرانهترین سینمای ایران میداند.
به گزارش سینماسینما،شمس لنگرودی یکی از شاعران برجسته است که اکنون سراغ بازیگری آمده است. او این روزها در حال بازی در «دوباره زندگی» به کارگردانی رضا فهیمی است. «احتمال باران اسیدی» از مهمترین تجربیات شمس لنگرودی در سینما بوده است.
شمس لنگرودی در گفتوگو با سینماسینما، درباره ارتباط بین شعر و سینما گفت: «شعر را باید ریشه تمام هنرها بدانیم. شعر این قدرت را دارد که روی سایر حوزههای هنری تاثیر بگذارد. اما در موسیقی یا هنرهای تجسمی چنین تاثیرگذاری دیده نمیشود. البته باید بگویم که جایگاه شعر در عصر حاضر مطلوب نیست و آن ارزش گذشته را از دست داده است. اگر بخواهیم درباره سینما و شعر صحبت کنیم باید اشارهای به سینمای شاعرانه داشته باشیم در این نوع سینما پیوندی عمیق بین این دو هنر نظاره میکنیم. معتقدم که چنین سینمایی در ایران وجود ندارد و برای خلق این سینما نیاز به المانهایی است که اکنون کمیاب هستند. فیلمبرداری در شبهای زمستانی و مه آلود بیانگر سینمای شاعرانه نیست. سینمای شاعرانه باید زبان استعاری داشته باشد و جوهره شعر، تا سینمایی شاعرانه خلق شود.»
او ادامه داد: «سینمای شاعرانه بسیار دشوار است به همان اندازه که کار در سینمای طنز مشکل است. اکنون مشاهده میکنیم فیلمهایی با مضمون شعر و طنز ساخته میشود. اما به حدی این آثار سخیف هستند که نمیتوان به آنها پرداخت. کارگردانی میتواند سینمای شاعرانه خلق کند که جوهر و استعداد این دو حوزه را با هم داشته باشد. برای مثال آقای کیارستمی یک شاعر فوقالعاده و یک فیلمساز درجه یک بود. مانند او دیگر نخواهیم داشت. خود آقای کیارستمی در یکی از مصاحبههایش گفته بود که از شعرهای احمدرضا احمدی در ساخت فیلمهایش تاثیر میگیرد.»
لنگرودی اضافه کرد: «یکی از آفتهایی که این روزها بازیگران ما به آن دچار هستند، ارائه بازیهای یکنواخت و تکراری است. به شخصه مایل هستم که در فیلمها نقشهای متفاوتی داشته باشم و تجربیات جدیدی کسب کنم. به هیچ عنوان مایل نیستم که در سینما نقش شاعر یا نویسنده را بازی کنم.»
بازیگر فیلم «دوباره زندگی» ادامه داد: «همکاری با رضا فهیمی تجربهای خوبی بود. فهیمی اعتقاد داشت که بازی من باید دچار تغییراتی شود و تفاوت عمدهای نسبت به بازی در فیلم «احتمال باران اسیدی» داشته باشد. من هم مایل هستم که در بازیگری نقشهای مختلفی را از خودم ارائه دهم. یکی از نکاتی که امروز در بازیگری به من کمک میکند، حضور در کلاسهای بازیگری «آناهیتا» بود که امروز نتیجه آن را میبینم.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مراسم بزرگداشت شمس لنگرودی برگزار میشود
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- پیوستن علی مصفا، صابر ابر و شمس لنگرودی به «چشمهایش»
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- جاودانگی صدا تا ابد/ به مناسبت سالگرد درگذشت محمدرضا شجریان
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- گفتوگو با شمس لنگرودی/ فرار از انزوای شاعری، به سینما علاقهمندم کرد
- برشهای کوتاه/ ویدئوی شعری با صدای شمس لنگرودی و تصاویر عباس کیارستمی
- سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد
- زمستان فصل آخر سال نیست/ نگاهی به فیلم «دوباره زندگی»
- استقبال تماشاگران و منتقدین از یلدا در جشنواره ساندنس
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ اهمیت دکور در سینمای دهه ۳۰ + ویدئو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





