سینماسینما، علی پاکزاد – شمس لنگرودی معتقد است سینمای شاعرانه نیاز به المانهایی دارد که اکنون در افراد و جامعه ما دیده نمیشود. او سینمای عباس کیارستمی را شاعرانهترین سینمای ایران میداند.
به گزارش سینماسینما،شمس لنگرودی یکی از شاعران برجسته است که اکنون سراغ بازیگری آمده است. او این روزها در حال بازی در «دوباره زندگی» به کارگردانی رضا فهیمی است. «احتمال باران اسیدی» از مهمترین تجربیات شمس لنگرودی در سینما بوده است.
شمس لنگرودی در گفتوگو با سینماسینما، درباره ارتباط بین شعر و سینما گفت: «شعر را باید ریشه تمام هنرها بدانیم. شعر این قدرت را دارد که روی سایر حوزههای هنری تاثیر بگذارد. اما در موسیقی یا هنرهای تجسمی چنین تاثیرگذاری دیده نمیشود. البته باید بگویم که جایگاه شعر در عصر حاضر مطلوب نیست و آن ارزش گذشته را از دست داده است. اگر بخواهیم درباره سینما و شعر صحبت کنیم باید اشارهای به سینمای شاعرانه داشته باشیم در این نوع سینما پیوندی عمیق بین این دو هنر نظاره میکنیم. معتقدم که چنین سینمایی در ایران وجود ندارد و برای خلق این سینما نیاز به المانهایی است که اکنون کمیاب هستند. فیلمبرداری در شبهای زمستانی و مه آلود بیانگر سینمای شاعرانه نیست. سینمای شاعرانه باید زبان استعاری داشته باشد و جوهره شعر، تا سینمایی شاعرانه خلق شود.»
او ادامه داد: «سینمای شاعرانه بسیار دشوار است به همان اندازه که کار در سینمای طنز مشکل است. اکنون مشاهده میکنیم فیلمهایی با مضمون شعر و طنز ساخته میشود. اما به حدی این آثار سخیف هستند که نمیتوان به آنها پرداخت. کارگردانی میتواند سینمای شاعرانه خلق کند که جوهر و استعداد این دو حوزه را با هم داشته باشد. برای مثال آقای کیارستمی یک شاعر فوقالعاده و یک فیلمساز درجه یک بود. مانند او دیگر نخواهیم داشت. خود آقای کیارستمی در یکی از مصاحبههایش گفته بود که از شعرهای احمدرضا احمدی در ساخت فیلمهایش تاثیر میگیرد.»
لنگرودی اضافه کرد: «یکی از آفتهایی که این روزها بازیگران ما به آن دچار هستند، ارائه بازیهای یکنواخت و تکراری است. به شخصه مایل هستم که در فیلمها نقشهای متفاوتی داشته باشم و تجربیات جدیدی کسب کنم. به هیچ عنوان مایل نیستم که در سینما نقش شاعر یا نویسنده را بازی کنم.»
بازیگر فیلم «دوباره زندگی» ادامه داد: «همکاری با رضا فهیمی تجربهای خوبی بود. فهیمی اعتقاد داشت که بازی من باید دچار تغییراتی شود و تفاوت عمدهای نسبت به بازی در فیلم «احتمال باران اسیدی» داشته باشد. من هم مایل هستم که در بازیگری نقشهای مختلفی را از خودم ارائه دهم. یکی از نکاتی که امروز در بازیگری به من کمک میکند، حضور در کلاسهای بازیگری «آناهیتا» بود که امروز نتیجه آن را میبینم.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- جاودانگی صدا تا ابد/ به مناسبت سالگرد درگذشت محمدرضا شجریان
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- گفتوگو با شمس لنگرودی/ فرار از انزوای شاعری، به سینما علاقهمندم کرد
- برشهای کوتاه/ ویدئوی شعری با صدای شمس لنگرودی و تصاویر عباس کیارستمی
- سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد
- زمستان فصل آخر سال نیست/ نگاهی به فیلم «دوباره زندگی»
- استقبال تماشاگران و منتقدین از یلدا در جشنواره ساندنس
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ اهمیت دکور در سینمای دهه ۳۰ + ویدئو
- آزمون بزرگ «خانه پدری»
- حضور گلاب آدینه و شمس لنگرودی شرط ساخت یک فیلم
- گزارش سازمان سینمایی از وضعیت سالنهای سینمای کشور
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش