شهاب الدین عادل با بیان اینکه در خارج از کشور پژوهشگران سینما در سطوح مختلف تعریف می شوند، گفت: در جوامع پیشرفته ای که سینما دارند جریان نقد، نظریه و پژوهش های دانشگاهی و آکادمیک هم وجود دارد که به عنوان پژوهش هایی در حوزه نقد و ساختارهای فرمی و شکلی و حتی تکنولوژی ارائه می شوند. در ایران هم به خاطر ارزش هایی که سینمای ما در دنیا پیدا کرده و جز چند سینماهای مطرح جهان است پژوهش های سینمایی واجد اهمیت است.
به گزارش سینماسینما، شهاب الدین عادل عضو شورای سیاستگذاری جایزه پژوهش سینمایی سال ادامه داد: سینما وجوه مختلفی دارد که درصدی از آن به هنر و درصد دیگری بر صنعت و سرگرمی و بخشی نیز مبتنی بر اندیشه های عمیق سیاسی فرهنگی و اجتماعی استوار است.
عادل خاطرنشان کرد: در سینمای ما وجوه متنوعی در پژوهش مطرح است از جمله ترجمه ، تالیف و نقد. سابقه نقد سینمایی در کشور ما نسبت به نقد عکس که یک هنر نوپا پس از انقلاب است، بیشتر است. ادبیات سینما نسبت به ادبیات عکاسی و هنرهای تجسمی و موسیقی در سال های اخیر توسعه بیشتری پیدا کرده است به همین دلیل پژوهش که گونه ای از ادبیات سینما است به وجوه مختلف کاربردی بنیادی و نظری در صنعت سینما کمک می کند.
وی گفت: ارتقاء و توسعه سینما واجد ارائه پژوهش های بنیادی است اگر چه حوزه نقد و ادبیات نقد در سینما در شرایط فعلی بیش از پژوهش های بنیادی است دانشگاه ها می توانند پژوهش های مناسبی برای سینما به ارمغان آورند.اصولا دانشگاه ها وپژوهشکده های وابسته به آنها به خصوص در دانشکده های هنری می توانند پژوهش های اساسی برای سینما انجام دهند.
این عضو شورای سیاستگذاری یادآور شد: در سینمای ایران پژوهش داریم اما بسیاری از آنها به منصه ظهور نمی رسد. در بسیاری از دانشکده های هنری و علوم انسانی پایان نامه ها و پژوهش های هنری ، سینمایی ، میان رشته ای و علوم انسانی و سینما انجام می شود اما این پژوهش ها در خارج از دانشگاه ها منتشر نمی شود. کتاب ها و نقدهای بسیاری در حوزه سینما نوشته می شوند و مباحث زیادی در بازار کتاب منتشر می شود اما پژوهش های دانشگاهی در دانشگاه ها باقی می مانند.
وی ادامه داد: جایزه پژوهش سینمایی پژوهش های دانشجویی و دیگر پژوهش های دانشگاهی را مدنظر قرار داده و در یک سال گذشته هر پژوهشی که در زمینه سینما در دانشگاه ها و حتی خارج از دانشگاه ها به انجام رسیده می تواند در این مسابقه شرکت کند.
عادل همچنین گفت: تمامی پژوهشکده های علوم انسانی تجربی و پیشرفته در دنیا در کنار دانشگاه ها فعالیت می کنند و یا وابسته به دانشگاه ها هستند. در ایران هم امروز شاهد هستیم که دانشگاه ها پژوهشکده های مختلفی دارند و از طرف دیگر مراکز مهم تحقیقاتی و پژوهشی همیشه در کنار دانشگاه ها در حرکت بوده اند و از نیروهای متخصص دانشگاهی استفاده کرده اند. این اتفاق چون قبلا نیافتاده و مخصوصا اینکه در دانشکده های هنری کمتر پژوهشکده وجود داشته ، شورای سیاستگذاری جایزه پژوهش سینمایی تاکید داشت که دانشکده های هنری باید تفکر پژوهش را در کنار خود توسعه دهند زیرا پژوهش سینمایی در دانشکده های سینمایی رابطه ارگانیک بین استاد و دانشجو و کار نظری عملی را سازمان می دهد و این نوع پژوهش ها با توجه به سیاست های کلان دانشگاهی که در سطح ملی است و کمبودهای کشور را در این حوزه ها تعریف می کند صورت می پذیرد. سینما نیز همچون یک صنعت دیگر نیاز به ارتقاء کیفی و کمی یا درواقع هنری- تکنیکی دارد و پژوهش های سینمایی درارتقاء این دو موضوع موثرند.
وی ادامه داد: سیاست گذاری باید به سمتی برود که بتواند نقاط ضعف بدنه سینما را از طریق پژوهش ها پوشش دهد که اگر این اتفاق ها بیافتد می توانیم بگوییم پژوهش ها می توانند واجد ارزش باشد و این ها در ابتدا در سیاست های وزارت علوم و دانشگاه ها و رشته های هنری در کشور تعریف شده است .
دومین دوره جایزه پژوهش سینمایی سال به دبیری احمد ضابطی جهرمی آذرماه همزمان با هفته پژوهش برگزاری می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- برگزاری نکوداشت «اکبر عالمی» با موضوع «آموزش ماندگار در سینما»
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد
- استقبال تماشاگران و منتقدین از یلدا در جشنواره ساندنس
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ اهمیت دکور در سینمای دهه ۳۰ + ویدئو
- آزمون بزرگ «خانه پدری»
- گزارش سازمان سینمایی از وضعیت سالنهای سینمای کشور
- حجازیفر: پول سینما را در تئاتر خرج میکنم
- ساختار «خانه سینما» پیر شده است/ صنف نباید نیازمند پول دولت باشد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





