شهاب الدین عادل با بیان اینکه در خارج از کشور پژوهشگران سینما در سطوح مختلف تعریف می شوند، گفت: در جوامع پیشرفته ای که سینما دارند جریان نقد، نظریه و پژوهش های دانشگاهی و آکادمیک هم وجود دارد که به عنوان پژوهش هایی در حوزه نقد و ساختارهای فرمی و شکلی و حتی تکنولوژی ارائه می شوند. در ایران هم به خاطر ارزش هایی که سینمای ما در دنیا پیدا کرده و جز چند سینماهای مطرح جهان است پژوهش های سینمایی واجد اهمیت است.
به گزارش سینماسینما، شهاب الدین عادل عضو شورای سیاستگذاری جایزه پژوهش سینمایی سال ادامه داد: سینما وجوه مختلفی دارد که درصدی از آن به هنر و درصد دیگری بر صنعت و سرگرمی و بخشی نیز مبتنی بر اندیشه های عمیق سیاسی فرهنگی و اجتماعی استوار است.
عادل خاطرنشان کرد: در سینمای ما وجوه متنوعی در پژوهش مطرح است از جمله ترجمه ، تالیف و نقد. سابقه نقد سینمایی در کشور ما نسبت به نقد عکس که یک هنر نوپا پس از انقلاب است، بیشتر است. ادبیات سینما نسبت به ادبیات عکاسی و هنرهای تجسمی و موسیقی در سال های اخیر توسعه بیشتری پیدا کرده است به همین دلیل پژوهش که گونه ای از ادبیات سینما است به وجوه مختلف کاربردی بنیادی و نظری در صنعت سینما کمک می کند.
وی گفت: ارتقاء و توسعه سینما واجد ارائه پژوهش های بنیادی است اگر چه حوزه نقد و ادبیات نقد در سینما در شرایط فعلی بیش از پژوهش های بنیادی است دانشگاه ها می توانند پژوهش های مناسبی برای سینما به ارمغان آورند.اصولا دانشگاه ها وپژوهشکده های وابسته به آنها به خصوص در دانشکده های هنری می توانند پژوهش های اساسی برای سینما انجام دهند.
این عضو شورای سیاستگذاری یادآور شد: در سینمای ایران پژوهش داریم اما بسیاری از آنها به منصه ظهور نمی رسد. در بسیاری از دانشکده های هنری و علوم انسانی پایان نامه ها و پژوهش های هنری ، سینمایی ، میان رشته ای و علوم انسانی و سینما انجام می شود اما این پژوهش ها در خارج از دانشگاه ها منتشر نمی شود. کتاب ها و نقدهای بسیاری در حوزه سینما نوشته می شوند و مباحث زیادی در بازار کتاب منتشر می شود اما پژوهش های دانشگاهی در دانشگاه ها باقی می مانند.
وی ادامه داد: جایزه پژوهش سینمایی پژوهش های دانشجویی و دیگر پژوهش های دانشگاهی را مدنظر قرار داده و در یک سال گذشته هر پژوهشی که در زمینه سینما در دانشگاه ها و حتی خارج از دانشگاه ها به انجام رسیده می تواند در این مسابقه شرکت کند.
عادل همچنین گفت: تمامی پژوهشکده های علوم انسانی تجربی و پیشرفته در دنیا در کنار دانشگاه ها فعالیت می کنند و یا وابسته به دانشگاه ها هستند. در ایران هم امروز شاهد هستیم که دانشگاه ها پژوهشکده های مختلفی دارند و از طرف دیگر مراکز مهم تحقیقاتی و پژوهشی همیشه در کنار دانشگاه ها در حرکت بوده اند و از نیروهای متخصص دانشگاهی استفاده کرده اند. این اتفاق چون قبلا نیافتاده و مخصوصا اینکه در دانشکده های هنری کمتر پژوهشکده وجود داشته ، شورای سیاستگذاری جایزه پژوهش سینمایی تاکید داشت که دانشکده های هنری باید تفکر پژوهش را در کنار خود توسعه دهند زیرا پژوهش سینمایی در دانشکده های سینمایی رابطه ارگانیک بین استاد و دانشجو و کار نظری عملی را سازمان می دهد و این نوع پژوهش ها با توجه به سیاست های کلان دانشگاهی که در سطح ملی است و کمبودهای کشور را در این حوزه ها تعریف می کند صورت می پذیرد. سینما نیز همچون یک صنعت دیگر نیاز به ارتقاء کیفی و کمی یا درواقع هنری- تکنیکی دارد و پژوهش های سینمایی درارتقاء این دو موضوع موثرند.
وی ادامه داد: سیاست گذاری باید به سمتی برود که بتواند نقاط ضعف بدنه سینما را از طریق پژوهش ها پوشش دهد که اگر این اتفاق ها بیافتد می توانیم بگوییم پژوهش ها می توانند واجد ارزش باشد و این ها در ابتدا در سیاست های وزارت علوم و دانشگاه ها و رشته های هنری در کشور تعریف شده است .
دومین دوره جایزه پژوهش سینمایی سال به دبیری احمد ضابطی جهرمی آذرماه همزمان با هفته پژوهش برگزاری می شود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- برگزاری نکوداشت «اکبر عالمی» با موضوع «آموزش ماندگار در سینما»
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد
- استقبال تماشاگران و منتقدین از یلدا در جشنواره ساندنس
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ اهمیت دکور در سینمای دهه ۳۰ + ویدئو
- آزمون بزرگ «خانه پدری»
- گزارش سازمان سینمایی از وضعیت سالنهای سینمای کشور
- حجازیفر: پول سینما را در تئاتر خرج میکنم
- ساختار «خانه سینما» پیر شده است/ صنف نباید نیازمند پول دولت باشد
- چرا ما دیگر به کمدیهای وطنی نمیخندیم؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند