تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۷/۰۲ - ۱۴:۱۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 97065

شهاب الدین عادل با بیان اینکه در خارج از کشور پژوهشگران سینما در سطوح مختلف تعریف می شوند، گفت: در جوامع پیشرفته ای که سینما دارند جریان نقد، نظریه و پژوهش های دانشگاهی و آکادمیک هم وجود دارد که به عنوان پژوهش هایی در حوزه نقد و ساختارهای فرمی و شکلی و حتی تکنولوژی ارائه می شوند. در ایران هم به خاطر ارزش هایی که سینمای ما در دنیا پیدا کرده و جز چند سینماهای مطرح جهان است پژوهش های سینمایی واجد اهمیت است.


به گزارش سینماسینما، شهاب الدین عادل عضو شورای سیاستگذاری جایزه پژوهش سینمایی سال ادامه داد: سینما وجوه مختلفی دارد که درصدی از آن به هنر و درصد دیگری بر صنعت و سرگرمی و بخشی نیز مبتنی بر اندیشه های عمیق سیاسی فرهنگی و اجتماعی استوار است.

عادل خاطرنشان کرد: در سینمای ما وجوه متنوعی در پژوهش مطرح است از جمله ترجمه ، تالیف و نقد. سابقه نقد سینمایی در کشور ما نسبت به نقد عکس که یک هنر نوپا پس از انقلاب است، بیشتر است. ادبیات سینما نسبت به ادبیات عکاسی و هنرهای تجسمی و موسیقی در سال های اخیر توسعه بیشتری پیدا کرده است به همین دلیل پژوهش که گونه ای از ادبیات سینما است به وجوه مختلف کاربردی بنیادی و نظری در صنعت سینما کمک می کند.

وی گفت: ارتقاء و توسعه سینما واجد ارائه پژوهش های بنیادی است اگر چه حوزه نقد و ادبیات نقد در سینما در شرایط فعلی بیش از پژوهش های بنیادی است دانشگاه ها می توانند پژوهش های مناسبی برای سینما به ارمغان آورند.اصولا دانشگاه ها وپژوهشکده های وابسته به آنها به خصوص در دانشکده های هنری می توانند پژوهش های اساسی برای سینما انجام دهند.

این عضو شورای سیاستگذاری یادآور شد: در سینمای ایران پژوهش داریم اما بسیاری از آنها به منصه ظهور نمی رسد. در بسیاری از دانشکده های هنری و علوم انسانی پایان نامه ها و پژوهش های هنری ، سینمایی ، میان رشته ای و علوم انسانی و سینما انجام می شود اما این پژوهش ها در خارج از دانشگاه ها منتشر نمی شود. کتاب ها و نقدهای بسیاری در حوزه سینما نوشته می شوند و مباحث زیادی در بازار کتاب منتشر می شود اما پژوهش های دانشگاهی در دانشگاه ها باقی می مانند.

وی ادامه داد: جایزه پژوهش سینمایی پژوهش های دانشجویی و دیگر پژوهش های دانشگاهی را مدنظر قرار داده و در یک سال گذشته هر پژوهشی که در زمینه سینما در دانشگاه ها و حتی خارج از دانشگاه ها به انجام رسیده می تواند در این مسابقه شرکت کند.

عادل همچنین گفت: تمامی پژوهشکده های علوم انسانی تجربی و پیشرفته در دنیا در کنار دانشگاه ها فعالیت می کنند و یا وابسته به دانشگاه ها هستند. در ایران هم امروز شاهد هستیم که دانشگاه ها پژوهشکده های مختلفی دارند و از طرف دیگر مراکز مهم تحقیقاتی و پژوهشی همیشه در کنار دانشگاه ها در حرکت بوده اند و از نیروهای متخصص دانشگاهی استفاده کرده اند. این اتفاق چون قبلا نیافتاده و مخصوصا اینکه در دانشکده های هنری کمتر پژوهشکده وجود داشته ، شورای سیاستگذاری جایزه پژوهش سینمایی تاکید داشت که دانشکده های هنری باید تفکر پژوهش را در کنار خود توسعه دهند زیرا پژوهش سینمایی در دانشکده های سینمایی رابطه ارگانیک بین استاد و دانشجو و کار نظری عملی را سازمان می دهد و این نوع پژوهش ها با توجه به سیاست های کلان دانشگاهی که در سطح ملی است و کمبودهای کشور را در این حوزه ها تعریف می کند صورت می پذیرد. سینما نیز همچون یک صنعت دیگر نیاز به ارتقاء کیفی و کمی یا درواقع هنری- تکنیکی دارد و پژوهش های سینمایی درارتقاء این دو موضوع موثرند.

وی ادامه داد: سیاست گذاری باید به سمتی برود که بتواند نقاط ضعف بدنه سینما را از طریق پژوهش ها پوشش دهد که اگر این اتفاق ها بیافتد می توانیم بگوییم پژوهش ها می توانند واجد ارزش باشد و این ها در ابتدا در سیاست های وزارت علوم و دانشگاه ها و رشته های هنری در کشور تعریف شده است .

دومین دوره جایزه پژوهش سینمایی سال به دبیری احمد ضابطی جهرمی آذرماه همزمان با هفته پژوهش برگزاری می شود.

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها