شهاب الدین عادل با بیان اینکه در خارج از کشور پژوهشگران سینما در سطوح مختلف تعریف می شوند، گفت: در جوامع پیشرفته ای که سینما دارند جریان نقد، نظریه و پژوهش های دانشگاهی و آکادمیک هم وجود دارد که به عنوان پژوهش هایی در حوزه نقد و ساختارهای فرمی و شکلی و حتی تکنولوژی ارائه می شوند. در ایران هم به خاطر ارزش هایی که سینمای ما در دنیا پیدا کرده و جز چند سینماهای مطرح جهان است پژوهش های سینمایی واجد اهمیت است.
به گزارش سینماسینما، شهاب الدین عادل عضو شورای سیاستگذاری جایزه پژوهش سینمایی سال ادامه داد: سینما وجوه مختلفی دارد که درصدی از آن به هنر و درصد دیگری بر صنعت و سرگرمی و بخشی نیز مبتنی بر اندیشه های عمیق سیاسی فرهنگی و اجتماعی استوار است.
عادل خاطرنشان کرد: در سینمای ما وجوه متنوعی در پژوهش مطرح است از جمله ترجمه ، تالیف و نقد. سابقه نقد سینمایی در کشور ما نسبت به نقد عکس که یک هنر نوپا پس از انقلاب است، بیشتر است. ادبیات سینما نسبت به ادبیات عکاسی و هنرهای تجسمی و موسیقی در سال های اخیر توسعه بیشتری پیدا کرده است به همین دلیل پژوهش که گونه ای از ادبیات سینما است به وجوه مختلف کاربردی بنیادی و نظری در صنعت سینما کمک می کند.
وی گفت: ارتقاء و توسعه سینما واجد ارائه پژوهش های بنیادی است اگر چه حوزه نقد و ادبیات نقد در سینما در شرایط فعلی بیش از پژوهش های بنیادی است دانشگاه ها می توانند پژوهش های مناسبی برای سینما به ارمغان آورند.اصولا دانشگاه ها وپژوهشکده های وابسته به آنها به خصوص در دانشکده های هنری می توانند پژوهش های اساسی برای سینما انجام دهند.
این عضو شورای سیاستگذاری یادآور شد: در سینمای ایران پژوهش داریم اما بسیاری از آنها به منصه ظهور نمی رسد. در بسیاری از دانشکده های هنری و علوم انسانی پایان نامه ها و پژوهش های هنری ، سینمایی ، میان رشته ای و علوم انسانی و سینما انجام می شود اما این پژوهش ها در خارج از دانشگاه ها منتشر نمی شود. کتاب ها و نقدهای بسیاری در حوزه سینما نوشته می شوند و مباحث زیادی در بازار کتاب منتشر می شود اما پژوهش های دانشگاهی در دانشگاه ها باقی می مانند.
وی ادامه داد: جایزه پژوهش سینمایی پژوهش های دانشجویی و دیگر پژوهش های دانشگاهی را مدنظر قرار داده و در یک سال گذشته هر پژوهشی که در زمینه سینما در دانشگاه ها و حتی خارج از دانشگاه ها به انجام رسیده می تواند در این مسابقه شرکت کند.
عادل همچنین گفت: تمامی پژوهشکده های علوم انسانی تجربی و پیشرفته در دنیا در کنار دانشگاه ها فعالیت می کنند و یا وابسته به دانشگاه ها هستند. در ایران هم امروز شاهد هستیم که دانشگاه ها پژوهشکده های مختلفی دارند و از طرف دیگر مراکز مهم تحقیقاتی و پژوهشی همیشه در کنار دانشگاه ها در حرکت بوده اند و از نیروهای متخصص دانشگاهی استفاده کرده اند. این اتفاق چون قبلا نیافتاده و مخصوصا اینکه در دانشکده های هنری کمتر پژوهشکده وجود داشته ، شورای سیاستگذاری جایزه پژوهش سینمایی تاکید داشت که دانشکده های هنری باید تفکر پژوهش را در کنار خود توسعه دهند زیرا پژوهش سینمایی در دانشکده های سینمایی رابطه ارگانیک بین استاد و دانشجو و کار نظری عملی را سازمان می دهد و این نوع پژوهش ها با توجه به سیاست های کلان دانشگاهی که در سطح ملی است و کمبودهای کشور را در این حوزه ها تعریف می کند صورت می پذیرد. سینما نیز همچون یک صنعت دیگر نیاز به ارتقاء کیفی و کمی یا درواقع هنری- تکنیکی دارد و پژوهش های سینمایی درارتقاء این دو موضوع موثرند.
وی ادامه داد: سیاست گذاری باید به سمتی برود که بتواند نقاط ضعف بدنه سینما را از طریق پژوهش ها پوشش دهد که اگر این اتفاق ها بیافتد می توانیم بگوییم پژوهش ها می توانند واجد ارزش باشد و این ها در ابتدا در سیاست های وزارت علوم و دانشگاه ها و رشته های هنری در کشور تعریف شده است .
دومین دوره جایزه پژوهش سینمایی سال به دبیری احمد ضابطی جهرمی آذرماه همزمان با هفته پژوهش برگزاری می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- برگزاری نکوداشت «اکبر عالمی» با موضوع «آموزش ماندگار در سینما»
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد
- استقبال تماشاگران و منتقدین از یلدا در جشنواره ساندنس
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ اهمیت دکور در سینمای دهه ۳۰ + ویدئو
- آزمون بزرگ «خانه پدری»
- گزارش سازمان سینمایی از وضعیت سالنهای سینمای کشور
- حجازیفر: پول سینما را در تئاتر خرج میکنم
- ساختار «خانه سینما» پیر شده است/ صنف نباید نیازمند پول دولت باشد
- چرا ما دیگر به کمدیهای وطنی نمیخندیم؟
- «کوچه ژاپنیها» و «عنکبوت» مجوز ساخت گرفتند
- لالهزار با ساخت ساختمان جدید خانه سینما دوباره جان میگیرد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- به انتخاب تماشاگران و به یاد شانتال آکرمن؛ ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن جایزه جدید میدهد
- رقابت «آنیتا، گمشده در اخبار» در جشنواره استانبول
- پایان تور کنسرت علیرضا قربانی در تهران
- تلفیق شادی و شایستگی؛ نگاهی به برنامه «آی نسیم سحری عید شد»
- همکاری دوباره با یونیورسال؛ کیلین مورفی وارد ماجراهای جنجالی زغال سنگ آمریکا شد
- نگاهی به سریال افعی تهران
- علی اصغر رضایی نیک درگذشت
- ۱۰ روز مانده به شروع اجرا؛ نمایشِ بهرام افشاری ۲ میلیاردی شد
- برنامه تعطیلی سینماها در شبهای قدر
- به کارگردانی مهیار علیزاده؛ بازیگران نمایش «و تو هم برنگشتی» معرفی شدند/ اولین حضور شمس لنگرودی در تئاتر
- کنسرت «علیرضا قربانی» / گزارش تصویری
- بهار «مولوی» با متن محمد چرمشیر آغاز میشود
- شروع فیلمبرداری فیلم «پیکی بلایندرز» از ماه سپتامبر با حضور کیلین مورفی
- الهه نوبخت داور بخش اصلی جشنواره هلند شد
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- تلاش برای تحریف تاریخ/ نگاهی به فیلم «پرویزخان»
- فریاد، فضیلت است/ یادداشتی بر فیلم «داگویل» با نگاهی به پرفورمنس «ریتم صفر» مارینا آبراموویج
- جورج میلر با «فیوریوسا» به کن میرود
- نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با حمایت همراه اول در حال برگزاری است
- سفری به سوی ناشناخته ها
- فرامرز اصلانی درگذشت
- پوسترهای ۲ بخش جنبی جشنواره کن منتشر شدند
- جان تراولتا در یک فیلم درجه ۳ دیگر بازی کرد/ نمایش در آوریل
- عیدی همراه اول با سبدی از محصولات دیجیتال
- احمدرضا عابدزاده از عوامل «پرویز خان» شکایت کرد
- صدور پروانه نمایش غیرسینمایی برای ۴۱ اثر
- اجرای طرح «اکران شبانه» سینماها در تعطیلات نوروز
- ما درون خمره گیر افتادهایم/ نگاهی به آخرین اجرای اثر برجسته لوییجی پیراندللو در ایران