
دکتر قطبالدین صادقی کارگردان و استاد تئاتر دانشگاه گفت: امروزه نه تنها تماشاخانههای خصوصی بلکه تماشاخانه های دولتی هم به سمت گیشه و تجارت رفته اند که من آن را نوعی بیشعوری دسته جمعی مینامم. این افراد با این کار می خواهند تیشه به ریشه فرهنگ زده و تئاتر را از تفکر خارج کنند.
به گزارش سینماسینما ،قطب الدین صادقی نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر گفت: من به هیچ وجه نخواسته و نمیخواهم که وارد چرخه تئاتر تجاری این روزها شوم. زیرا وضعیت فعلی تئاتر تجاری امروز توهین به تئاتر است.
وی در همین راستا افزود: یک عده دلال سودجو به نام تهیه کننده و تولید کننده تئاتر آمده و مردم را فریب میدهند تا جیبهایشان پر پول شود. من طرفدار تئاتر فرهنگی هنری هستم و به همین دلیل خودم را آلوده تئاتر تجاری نمیکنم. متأسفانه تئاتر تجاری از وقتی جان گرفت که حمایت های مرکز هنرهای نمایشی از سر تئاتر برداشته شد. آنها توپ را به زمین تئاتر خصوصی انداختند و بعد از آن یک عده دلال آمدند و این هنر را به تجارت خانه تبدیل کردند.
وی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه تئاتر امروز در دستان عدهای تازه به دوران رسیده و خودشیفته است که در تئاتر به دنبال تفریح و تفنن هستند و متأسفانه این نگاه مسموم را به تماشاگران نیز انتقال دادهاند.
این پژوهشگر تئاتر با نقد صریح تماشاخانه دولتی اذعان کرد: امروزه نه تنها تماشاخانههای خصوصی بلکه تماشاخانه های دولتی هم به سمت گیشه و تجارت رفته اند که من آن را نوعی سطحی نگری دسته جمعی مینامم. این افراد با این کار می خواهند تیشه به ریشه فرهنگ زده و تئاتر را از تفکر ایرانی اسلامی خارج کنند.
وی درباره هزینه های اداره یک تماشاخانه و تاثیر آن بر تجاری شدن تئاتر اضافه کرد: از نظر من اداره یک تماشاخانه هزینه دارد اما این دلیلی نیست که تماشاخانهها هم به تئاتر تجاری دامن بزنند. از نظر من این تنها دلیل نیست و آنها برای تئاتر کیسه دوختهاند تا از این وضعیت نابسامان پولی به جیب بزنند.
صادقی با گلایه از آثار روی صحنه تئاتر خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از تماشاخانهها به شکل گاراژ در آمده و هر اجرایی را روی صحنه می برند. برای اینها محتوا هیچ اهمیتی ندارد. تئاتر امروز ایران پر از شوخی جنسی، رقص و آواز شده تا به هر قیمتی بلیت فروخته شود. متأسفانه تعریف فرهنگ و هنر در دستان این افراد افتاده و همین بزرگترین ضربه تاریخی به تئاتر کشور است.
منبع: خبرگزاری میزان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سالن اصلی برج آزادی تهران میزبان «خانه برناردا آلبا» میشود
- دانیال اربابی «خانه برناردا آلبا» را روی صحنه میبرد/ پایان یک پروسه تمرینی دو ساله
- قطبالدین صادقی مطرح کرد/ هزینه برای یک سالن خاموش/ «سنجرخان» روحیهام را حفظ کرده است
- برگزاری نشست شورای سیاستگذاری چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- فیلم مستند«از نگاه او» در خانه سینما به نمایش در می آید
- قطبالدین صادقی: «بانویی از اسلو» دارای انسجام و ترکیب خوبی است
- آیا حضور سلبریتیهای سینما در تئاتر، نگران کننده است؟
- مارلون براندو، فردین و … از نگاه قطبالدین صادقی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





