یک شرکت مالزیایی با شکایت به دادگاه فدرال ایالت کالیفرنیا، خواستار دریافت غرامت ۱.۷۵ میلیارد دلاری از دو کمپانی فاکس و دیزنی به اتهام برهم زدن ساخت یک پارک تفریحی شد.
به گزارش سینماسینما، به نقل از موویوب، کمپانیهای فاکس و دیزنی از سوی شرکت مالزیایی «Genting Malaysia Berhad» به اتهام «اخلال در معامله و پا پس کشیدن از تعهدات» با شکایت سنگین ۱.۷۵ میلیارد دلاری مواجه شدهاند. موضوع شکایت، عقبنشینی فاکس و دیزنی از توافق ساخت یک پارک تفریحی لوکس و مجلل است که قرار بود در حومه شهر کوالالامپور احداث شود.
ماجرای عقد این قرارداد به سال ۲۰۱۳ برمیگردد؛ زمانی که کمپانی مالزیایی این پیشنهاد جذاب را به مسئولان شرکت فاکس ارائه داد. فاکس که برخلاف یونیورسال و دیزنی تجربهای در حوزه پارکداری نداشت موافقت کرد تا اولین پارک تفریحی خود با نام «Fox World – دنیای فاکس» را در مالزی احداث کند و تفریحاتی با تم فیلمهای محبوبش همچون «عصر یخبندان» و «سیاره میمونها» را آنجا عرضه کند.
این قرارداد شامل دریافت حق امتیاز سالیانه، بخشی از درآمد گیشه پارک و همچنین محفوظ بودن حق طراحی بازیهای پارک برای فاکس بود؛ پارکی که قرار بود وسط یک مجموعه اقامتی بزرگتر شامل مراکز تفریحی دیگر همچون کازینوها احداث شود.
طبق شکایتی که کمپانی مالزیایی در دادگاه فدرال ایالت کالیفرنیا مطح کرده است، طبق توافقات فیمابین فاز اول این پارک میبایست در نیمه اول سال ۲۰۱۹ به بهرهبرداری برسد، اما فاکس عملا با سنگاندازی و عدم پشتیبانی فنی و مشورتی پروژه را دچار مشکل کرده است و حالا با اعلام لغو پروژه در صورت عدم افتتاح پارک تا ۳۰ روز آینده عملا چنان شرط نامعقولی مطرح کرده که میتوان گفت آنها از این شراکت انصراف دادهاند. در این شکایت ذکر شده که کمپانی مالزیایی دلیل این تاخیر و سنگاندازیها را زیادهخواهیهای مالی فاکس میداند و اینکه آنها قصد دارند با استفاده از اهرم قدرت خود سهم بیشتری از درآمدهای پارک را از آن خود کنند.
فارغ از این اختلافات مالی، با ورود کمپانی دیزنی به ماجرا و خرید فاکس از روپرت مرداک، اوضاع شرایط پیچیدهتری پیدا کرده است. ناظران معتقدند حالا با کشیده شدن پای دیزنی بهعنوان مالک فاکس به این قرارداد دیگر مذاکرات مالی مجدد نیز راهگشا نخواهد بود و آنها چیزی جز لغو این قرارداد را نمیخواهند.
عمده دلیل این امر عدم تمایل دیزنی برای سپردن مدیریت مجموعههای تفریحی خود به واسطهای ثالث و ترجیح آنها برای کنترل مستقیم دارایهای خود و پرهیز از صدور لیسانس برای شرکای غیر است. از سوی دیگر برخلاف فاکس که از احداث پارک تفریحی خود در میان یک مجموعه بزرگتر شامل کازینو خوشحال بود دیزنی طبق سیاستهای خانواده محور خود از هرگونه شراکت و احداث مجموعه تفریحی در نزدیکی کازینوها و مراکز قمار ابا دارد. مدارک تاریخی زیادی وجود دارد که دیزنی لابیهای سنگینی انجام داده است تا در اطراف مجموعه پارکهای تفریحیاش چنین مراکزی وجود نداشته باشند.
حال شرکت مالزیایی با استقاده از تجربه وکلای یک شرکت حقوقی معروف که سالهای طولانی به دونالد ترامپ رییس جمهور فعلی آمریکا خدمات حقوقی داده است، در نظر دارد تا علاوهبر بازپسگیری ۷۵۰ میلیون دلار هزینه سرمایهگذاری، برای جبران ضرر زیان خود یک میلیارد دلار خسارت بگیرد.
هنوز هیچکدام از دو کمپانی دیزنی و فاکس به این شکایت واکنش نشان ندادهاند.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- دیزنی اعلام کرد؛ اکران «یخزده ۳» در سال ۲۰۲۷
- دیزنی با «ددپول و ولورین» ۳ میلیارد دلاری شد
- با دلایل اعلام نشده؛ پروژه دیزنی درباره ایران متوقف شد
- «آسمان نیمه شب» برنده جوایز انجمن جلوههای بصری شد
- دیزنی یکی از به یاد ماندنیترین انیمیشنها را بازسازی میکند
- انیمیشن «بامبی» بازسازی میشود
- پس از «شیرشاه» و «علاءالدین»، دیزنی لایو اکشن «کارآگاه گجت» را میسازد
- دیزنی رکورد تاریخی خود را شکست
- شروع انفجاری «شیر شاه» در آمریکای شمالی
- کمپانی دیزنی پنج میلیون دلار به کلیسای نوتردام اهدا کرد
- کمپانی دیزنی، امپراتوری روپرت مرداک را ۷۱ میلیارد دلار خرید
- تریلر ابرقهرمانی «انتقام جویان: پایان بازی» رکورد زد
- «شیرشاه» جایگاه دوم پربینندهترین تیزر تاریخ سینما را به دست آورد
- «شیرشاه» واقعیتر از گذشته باز میگردد + فیلم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





