محسن امیریوسفی، متولد سال ۵۰ در آبادان است. او در دانشگاه ریاضی خوانده، با این حال علاقهاش به ادبیات و سینما باعث شده در این حرفه مشغول به کار شود. امیریوسفی ۱۲ سال قبل نخستین فیلم بلند سینمایی خود با عنوان «خواب تلخ» را ساخت؛ فیلمی که عنوان نخستین کمدی سیاه سینمای ایران را از منتقدان جشنواره کن گرفت و در بیش از ۴۰ جشنواره معتبر جهانی شرکت کرد و جایزه ویژه بخش دوربین طلایی کن (۲۰۰۴) و جایزه نگاه جوان بخش دو هفته با کارگردانهای کن و اسکندر طلایی تسالونیکی یونان و جایزه فیپرشی و… را از آن خود کرد. فیلم در جشنواره فجر سال ۱۳۸۲ نمایش داده نشد و از آن زمان تاکنون شرایطی برای اکران پیدا نکرده بود، تا اینکه گروه هنر و تجربه که این روزها ناجی اکران فیلمها شده، شرایط اکران «خواب تلخ» را فراهم کرد و فیلم را ازهفته آینده میتوان در این گروه سینمایی دید.
آقای امیریوسفی چرا اینهمه سال فاصله میان تولید و اکران فیلم افتاد؟
سال ۸۳ «خواب تلخ» را بعد از حضور در جشنواره کن در سینما سپیده برای اهالی رسانه و منتقدان به نمایش درآوردیم که نظرها بسیار مثبت بود. فیلم در جشنواره آن سال هم به دعوت دبیرجشنواره در خارج از مسابقه به نمایش درآمد و بسیار نمایشهای خوبی داشتیم ولی از جایی به بعد مسیر تغییر کرد، درست از زمانی که عنوان مخاطب خاص برای برخی آثار استفاده شد و من همان موقع گفتم که معتقدم این عنوان «مخاطب خاص» چماقی روی این آثار بود تا به شکلی محترمانه آنها را از اکران محروم کنند. ما هم صبر کردیم و صبر کردیم و تا چشم بر هم زدیم، ۱۲ سال گذشت!
البته شما برای فیلم «آشغالهای دوستداشتنی» نیز صبر کردید.
بحث این فیلم متفاوت است و دو سالی میشود که آماده اکران شده، حتی
چندین و چند بار توسط مدیران و مسوولان مختلف در دولت قبل و فعلی دیده شده و فکر میکنم این اختلاف نظرها بیشتر به نوع نگاهها برمیگردد. چون همه کارهایی که انجام دادهام، قانونی است و همان چیزی است که از ابتدا وجود داشته است. فکر میکنم سلیقه مدیران و البته محافظهکاریای که در سینمای ما همیشه وجود دارد، باعث بروز چنین اتفاقاتی شده است.
با اینکه آن سالها عنوان مخاطب خاص را روی اثر شما گذاشتند، باز هم امروز در گروه هنر و تجربه که برای همین نوع فیلمها تعریف شده، اکران گرفتهاید و باز هم همان مخاطب خاص را دارید، درست است؟
میان این دو فرق وجود دارد، اینکه گروهی با عنوان هنر و تجربه فعالیت میکنند با نوع نگاهی که در آخرین دوره ریاستجمهوری احمدینژاد نسبت به فیلمهایی با مخاطب خاص وجود داشت، فرق میکند. چون گروه هنر و تجربه این فاز را به وجود آورده که این فیلمها اکران داشته باشند و ما باید واقعبین باشیم که در شرایط فعلی سینمای کشور حتی تعداد سالن برای اکران مناسب فیلمهای تجاری هم نداریم. پس اوضاع برای سینمایی که متفاوت است، کمی فرق میکند، در این اوضاع من هم منطقی هستم و شعاری یا احساسی به موضوع نگاه نمیکنم و به دنبال نتیجه خوب هستم. از همین رو خوشحال هستم که فیلم اکران گرفته است. من این فیلم را برای شعار دادن نساختم و فقط دوست داشتم که فیلم اکران شود و مردم برای دیدن آن به سینما بیایند.
با این حال شما خیلی صبور هستید.
بله. همین طور فکر میکنم، صبوری
۱۲ سالهای لازم بود که این اتفاق بیفتد، شاید من جسارت و جنجالهای درونم را بیشتر در فیلمهایی که میسازم، نشان میدهم.
این روزها درگیر کار جدیدی نیستید؟
فعلا به دنبال اکران خوب «خواب تلخ» هستم و برای جشنواره امسال هم با فیلم «آشغالهای دوستداشتنی» ثبتنام کردهام.
منبع: اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش آقااسفندیار به بیانیه شورایعالی تهیه کنندگان در مورد پروانه ساخت
- محسن امیریوسفی: روزی در این مملکت دادگاه رسیدگی به جنایات فرهنگی تشکیل میشود
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- اکران آنلاین «قیف» از سهشنبه
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود
- «قیف» با رضا عطاران به سینما میآید
- مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- جشنواره فریبورگ و نمایش ۵ فیلم کوتاه ایرانی
- کتاب محسن امیریوسفی اجازه توزیع در بازار کتاب را پیدا نکرد
- محسن امیریوسفی، مجددا رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران شد
- هیات مدیره جدید کانون کارگردانان سینما انتخاب شدند
- پروانه ساخت یک فیلم سینمایی صادر شد
- در شب محمدعلی نجفی مطرح شد؛ روشنفکری که برای نجات سینما تلاش کرد
- یادداشت محسن امیریوسفی در سوگ عباس اسفندیاری، بازیگر «خواب تلخ»/ مرگ یک سلبریتی خصوصی
- تغییرات جنجالی در شورای صنفی نمایش/ امیریوسفی رفت شایسته آمد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





