معاونت فضای مجازی صداوسیما به دنبال ضبط تضامین سازمان تبلیغات اسلامی برای وصول بدهی خود در حوزه تلویزیون اینترنتی رفت که با واکنش سازمان تبلیغات مواجه شده است؛ اقدامی که نشان میدهد، رسانه ملی در این حوزهها به دنبال کسب درآمد است، حال آنکه انتظار میرفت رسانه ملی در این بخش به وظایف حاکمیتی نظیر صدور مجوز و نظارت و دیگر امور رگولاتوری مشخص باشد.
به گزارش سینماسینما، تلویزیون اینترنتی، بستر تازهای برای تولید و عرضه محتواست که با توجه به افزایش سرعت اینترنت در ایران، راهاندازیاش توجیه فنی و اقتصادی یافته است. بر خلاف سامانههای عرضه فیلم و ویدیو یا همان VODها، تلویزیونهای اینترنتی یا IPTV مصداق واضح صوت و تصویر فراگیر محسوب میشوند که صدور مجوز و نظارت بر آنها در حدود اختیارات صداوسیما تعریف شده و مقامات عالی رتبه کشور نیز بر آن تأکید کردهاند.
تلویزیون اینترنتی اما لزوماً بازپخش کننده محتوای شبکههای تلویزیون کشورمان نیست و برخی از تلویزیونهای اینترنتی محتوای مستقل خود را تولید میکنند که به لحاظ مالی نیز استقلال مالی کامل برای آنها به وجود میآورد. در این چهارچوب لزوماً نباید تبادل مالی میان صداوسیما و صاحبین این جنس تلویزیونهای اینترنتی وجود داشته باشد و در خصوص سایر تلویزیونهای اینترنتی نیز انتظار میرفت، رسانه ملی به جای آنکه در پی کسب درآمد باشد، به دنبال ساماندهی و نظارت در چهارچوب وظایف و اختیارات حاکمیتیاش باشد.
سازمان تبلیغات اسلامی در چهارچوب شرکت نشر الکترونیک ایران یکی از شرکتهایی بود که مجوز IPTV را از صداوسیما دریافت و سامانه خود را فعال کرد و در این زمینه ظاهراً متکی به سیگنال شبکههای تلویزیون بوده و تولید مستقل جدی نداشته است. معاونت فضای مجازی صداوسیما که در پی کسب درآمد بوده، از مجموعههایی که این مجوز را دریافت کردند از جمله سازمان تبلیغات اسلامی وثیقه دریافت کرده تا کف درآمدی را تأمین و به این معاونت پرداخت کنند؛ کف درآمدی که رقم آن نامشخص است.
مدیران سازمان تبلیغات اسلامی که همچون اکثر فعالان این حوزه درک درستی نسبت به این بازار نداشتهاند، سند ساختمان سازمان تبلیغات اسلامی را به عنوان ضمانت نزد صداوسیما گذاشتهاند. قاعدتاً به واسطه اشتباه محاسباتی مدیران سازمان تبلیغات اسلامی، این طرح بدون درآمدزایی کافی پیش رفته و در نهایت وقتی اهالی این سازمان نتوانستهاند رقم لازم را پرداخت کنند، صداوسیما به دنبال ضبط ساختمان سازمان تبلیغات اسلامی رفته و این اقدام را به شکل قابل توجهی پیش برده، تا جایی که سازمان تبلیغات نامه نگاری کرده است.

محمدعلی خطیبی، مدیرعامل شرکت نشر الکترونیک ایرانیان متعلق به سازمان تبلیغات اسلامی در نامهای به محمد شریفخانی، معاون فضای مجازی سازمان صداوسیما درخواست مهلت برای تعیین تکلیف و عدم اجرای تضامن و عدم ضبط ساختمان سازمان تبلیغات اسلامی شده است. نکته قابل توجه اینکه هر دو این نهادها، نهادهای حاکمیتی هستند و در واقع یک نهاد حاکمیتی به دنبال ضبط اموال نهاد حاکمیتی دیگر برآمده است.
در متن نامه خطیبی به شریف خانی آمده است: «پیرو نامه شماره ۲۴۵۰/۲۳۴۳۷ مورخ ۹۷/۰۶/۳۰ اداره کل مالی و اداری آن معاونت در خصوص ضبط تضامین کف درآمدی مرتبط با سال اول بهره برداری به استحضار میرساند از آنجایی که مجموعه نشر الکترونیک ایران به نمایندگی از سازمان تبلیغات اسلامی درخواست استمهال در تعهدات خود را ارائه نموده است که با مساعدت ریاست محترم سازمان و جنابعالی قول مساعدت داده شده.»
در ادامه این نامه تأکید شده است: «از طرفی در سال گذشته، سیگنال سرویس این شرکت در بازههای زمانی مختلف قطع بوده است، لذا خواهشمند است با توجه به تعاملات فیمابین دستور توقف وصول از محل مذکور که منجر به ضبط ساختمان متعلق به سازمان تبلیغات اسلامی خواهد شد را ابلاغ فرمایید. بدیهی است این شرکت آمادگی دارد در راستای تعامل و همکاری متقابل و با عنایت به رویکرد مناسب جنابعالی در خصوص حل مسائل شرکتهای ارائه دهنده خدمات تلویزیونی (IPTV) در زمینه حل مسأله کف درآمدی سال اول نیز همکاری لازم را داشته باشد.»
به نظر میرسد، نخستین قربانی تجارت تلویزیون اینترنتی بخش خصوصی نبوده و دستکم شواهد امر نشان میدهد، عدم به کارگیری نیروهای متخصص توسط مجموعههایی که این مجوز را از صداوسیما دریافت کردهاند و رفتن زیر بار قراردادهایی که عاقبت آنها از ابتدا مشخص بوده، چنین شرایطی را رقم زده است. در عین حال، انتظار این است که رسانه ملی در این حوزه نقش صادرکننده مجوز و ناظر را داشته باشد، چون نمیشود هم این نقشها را داشت و هم در پی انتفاع مالی از این حوزه بود و این دو وجهه نظارتی و کسب سود با هم در تناقص قرار میگیرد.
منبع: تابناک
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقدی علمی بر عملکرد صدا و سیما
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- سروش صحت و کتاب باز با سالن پر در کانادا؛ آقای تلویزیون! کی ضرر میکند، من یا تو؟
- تصمیم نهایی ساختمان شیشهای برای جامجم چیست؟
- کانون کارگردانان سینما بیانیه داد؛ نمایش خانگی تعطیل خواهد شد/ هشدار کانون کارگردانان سینما به مجلس
- رفتار غیرمرسوم صداوسیما در قبال یک سریال نمایش خانگی
- آیا سیر تطور نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینماست؟
- نگاهی به چند مجموعه ماندگار مذهبی؛ چرا این سریالها مدام تکرار میشوند؟
- سلیم غفوری قائممقام معاون سیما شد/ صادق یزدانی حکم گرفت
- آیا وزارت ارشاد همچنان پای مواضع خود میماند؟
- واکنش کارگردان «دینامیت» به نامه ساترا؛ من همچنان به صحت این نامه شک دارم/ این نامه تفرقه برانگیز است
- واکنش تهیهکننده «یاغی» به نامه ساترا/ این نامه تلاشی برای محدود کردن پلتفرمهای داخلی است
- پخشکننده فیلم: «چپ، راست» آماده اکران است/ موضع نامشخص صداوسیما در برابر فیلمها
- گلایه از پخش نشدن تیزرهای «لامینور» در تلویزیون/ مهرجویی: رفتار تلویزیون با سینما شرمآور است
- حامد عنقا: توفیق «مهمونی» طهماسب حسرت دارد نه نگرانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





