شامگاه چهارشنبه سوم آذرماه مراسم رونمایی دومین فیلم از سری فیلمهای مستند «کارستان» در سالن کنفرانس وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد و طی آن، فیلم مستند «طبرستانیها» تازهترین ساختهی محسن عبدالوهاب به نمایش درآمد.
به گزارش سینماسینما، در ابتدای این مراسم که با حضور جمعی از هنرمندان، فعالان حوزهی اقتصادی و تعدادی از مدیران وزارت صنایع برگزار شد زهرا عمرانی، از سرپرستان گروه پژوهش در «کارستان» با اشاره به سابقهی عملکرد، فعالیت این گروه و تولیدات قبلی این مجموعه گفت: «آنچه که از «کارستان» یک پروژهی منحصر به فرد ساخته، همسو شدن یک نهاد مدنی، فعالان بخش خصوصی و همراهی با هنرمندان عرصهی مستندسازی است.»
وی گفت: «هرکدام از اینها ممکن است با هدفهای متفاوتی به این پروژه پیوسته باشند، اما انگیزهی اصلی پروژهی «کارستان» به قدری جذاب بوده که با وجود تمام فراز و نشیبها توانسته این عناصر را در کنار هم حفظ کند.»
سپس نجما هاشمی، عضو هیأت مدیرهی بنیاد کارآفرینی روی صحنه آمد و ضمن اشارهی اجمالی به نحوهی تأسیس این بنیاد و فعالیت کارگروههای آن در پانزده سال گذشته گفت: «در طول این سالها سعی کردیم با اتکا به توان مالی خود و بهرهگیری از تفکر و خلاقیتهای موجود، خدمات خود را به نقاط محروم کشور و بهخصوص استانهای دور افتاده ارائه کنیم.»
وی حمایت از پروژهی «کارستان» را یکی از آخرین فعالیتهای این بنیاد برشمرد و گفت: «متاسفانه کمبود منابع مالی باعث محدودیت ما شد. با این وجود تلاش داریم تا در مجموعهی مورد بحث، از تولید بیست و شش فیلم مستند در ارتباط با کارآفرینی حمایت کنیم.»
هاشمی سپس گفت: «حمایت از تولید این فیلمها، نمایش گستردهی آنها در سطح کشور و توزیع در دانشکدههای کارآفرینی میتواند باعث رشد تفکر و تقویت ایدهی توانایی در بین جوانان کشور شده و روحیهی یاس و دلمردگی را از آنها دور کند.»
حسین ابوییمهریزی، معاون طرح و برنامهی وزارت صنعت، معدن و تجارت از دیگر سخنرانان جلسهی شب گذشته بود. وی با اشاره به سابقهی دوستی دیرینهی خود با برخی افراد حاضر در مستند «طبرستانیها» گفت: «یکی از علایم توسعهیافتگی در کشورهای مختلف، نحوهی برخورد با ذخایر علمی، فرهنگی، الگوها و بزرگان جامعه است. فرهیختگان و بزرگانی که در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و اقتصادی، ذخایر یک کشور به حساب میآیند.»
وی افزود: «به طور حتم هرچه بیشتر به این ذخایر بیشتر پرداخته و از آنها الگوبرداری شود، در کارها و برنامههای خود موفقتر خواهیم بود و در این زمینه، جامعه، ملت و نظامی دچار خسران خواهد شد که نسبت به فرهیختگان و داشتههای خود کاسبکارانه و با بیاعتنایی برخورد کند.»
آخرین بخش، قبل از نمایش فیلم نیز به صحبتهای رخشان بنیاعتماد اختصاص داشت. این هنرمند که مشاورهی پروژهی «کارستان» را برعهده داشته گفت: «رونمایی هرکدام از فیلمهای کارستان یک قدم نزدیکتر شدن به ایدهآلها و آرزوهایی است که پایانی ندارد.»
وی گفت: «فکر و ایدههای کارآفرینی آنقدر جای کار دارد که باورکردنی نیست. ایدههایی که جوانان کشور ما واقعاً به آن نیاز دارند اما متاسفانه به دلیل شرایط محدودکنندهای که به شکل عمومی در رسانههای تصویری، گفتاری و شنیداری کشور وجود دارد ما از دیدن بخش قابل احترام جامعه و الگوبرداری از آنها محروم هستیم. کسانی که نیازی به تصویرشدن ندارند اما ما و جامعه به تصویر آنها نیاز داریم.»
پیش از آغاز نمایش «طبرستانیها» از حضور و همکاری کوتاهمدت زندهیادان محمدرضا مقدسیان (مستندساز) و یدالله نجفی (صدابردار) که اولین همکاریها در پروژهی «کارستان» را رقم زدند تجلیل به عمل آمد و یاد و خاطرهی این عزیزان نیز گرامی داشته شد.
پس از نمایش فیلم، نوبت به صحبتهای مهندس بهزاد نبوی رسید. این حامی قدیمی صنایع ملی که بدون آمادگی قبلی و تنها به دعوت مجری برنامه روی صحنه آمده بود ضمن تشکر از پدیدآورندگان مجموعهی «کارستان» به ساختار تخصصی فیلم «طبرستانیها» اشاره کرد و گفت: «شاید بهتر بود این فیلم به نوعی تهیه میشد که بینندههای غیر آشنا به موضوع نیز میتوانستند اهمیت کار این عزیزان را درک کنند. در بخشهایی از فیلم که به ویژگیهای سالن تولید فولاد اشاره شده احساسم این است که نمایش عملکرد کسانی که در این زمینه فعالیت میکنند به نوعی کم نشان داده شده است.»
وی شرکت فولاد طبرستان را یکی از واحدهای تولیدی بسیار موفق در عرصهی صنایع معرفی کرد و افزود: «فعالیت این شرکت در دههی شصت و با مشکلات فراوان آغاز شد. اما به شکلی باورنکردنی اوضاع اقتصادی کشور به گونهای بود که نسبت به الآن وضعیت بهتری داشت.»
سخنران بعدی این مراسم مجتبی میرتهماسب، تهیهکنندهی پروژهی «کارستان» بود. میرتهماسب فیلم «طبرستانیها» را حاصل یک فعالیت سه ساله در زمینهی کارآفرینی دانست و گفت: «در این پروژه تمام سعی خود را کردهایم تا فیلمهایی تولید کنیم که قابلیت اکران و نمایش گسترده داشته باشد و بر جامعهی جوانان کشور تاثیرگذار باشد.»
وی مستندسازی از حجم زیاد فعالیتهای انجام شده در عرصهی صنعت را از پیچیدگیهای این پروژه برشمرد و گفت: «ساختن فیلم مستند کار سادهای نیست و توزیع و نمایش آن، کار بسیار سختتری است. خصوصاً وقتی از همان ابتدا توقعی از همکاری مدیران تلویزیون در اینباره نداشته باشیم.»
محسن عبدالوهاب، کارگردان فیلم نیز دیگر سخنران پس از نمایش مستند «طبرستانیها» بود. وی در ابتدای صحبتهای خود با یادآوری یاد و خاطرهی یدالله نجفی و محمدرضا مقدسیان، از همکاری اعضای شرکت فولاد طبرستان در ساخت این فیلم تشکر کرد و گفت: «برای این فیلم از بخشهای دیگری از فعالیت این شرکت هم تصویربرداری کرده بودیم اما از آنجا که هدف اصلی ما نمایش یک کار جمعی و گروهی بود به ناچار آن بخشها را کنار گذاشتیم.»
وی افزود: «بار دیگر از طبرستانیها تشکر میکنم. نه به خاطر همکاری در ساخت این فیلم بلکه به خاطر کار بزرگی که برای این سرزمین انجام دادند.»
آخرین سخنران جلسهی شب گذشته، غلامرضا رسولیان از اعضای هیات مدیرهی شرکت فولاد طبرستان بود. وی با اشاره به درخواستهای مکرر مبنی بر تشریح نکتههای موثر بر موفقیت این گروه گفت: «این گروه کوچک، سی و پنج سال پیش کار خود را بدون پشتوانهی قوی مادی و حمایتی آغاز کرد و با کارکردی آرام و پیوسته موفق شد چندین شرکت تولیدی و صنعتی و کشاورزی را از نقطهی صفر تاسیس و راهاندازی کنند.»
وی سپس با اشاره به مشکلات و موانع موجود بر سر راه تولید در کشور گفت: «بدون تعارف و شعارپراکنی، هدف اولیه از بنیان گذاشتن این گروه، کارآفرینی، خدمت به همنوع و کسب ثواب اخروی نبوده است! هدف اولیهی ما کارآفرینی برای جمع ده بیست نفرهی خودمان بود که اغلب آنها بهشدت به کار نیاز داشتند و در گذران زندگی خود معطل مانده بودند.»
وی در بخش پایانی سخنان خود از همسران و خانوادههای اعضای شرکت طبرستان تشکر کرد و گفت: «ایران را هیچکس دیگری غیر از ایرانی نخواهد ساخت و اگر هرکدام از ما جز این فکر کنیم مطمئن باشید هیچکداممان درست نخواهیم شد.»
گفتنی است پایانبخش مراسم رونمایی از مستند «طبرستانیها» پذیرایی از مهمان و شرکتکنندگان حاضر در سالن بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- همزمان در سراسر دنیا؛ مستند «ژیلا» آنلاین اکران میشود
- اختصاصی سینماسینما/ رخشان بنیاعتماد: هنرمند، مزدور و رعیتِ اربابان پادگانی نیست
- نوزدهمین جشن تصویرسال و جشنواره فیلم تصویر پایان یافت/ از وصیت رخشان بنیاعتماد تا جایزه جهانی کیارستمی
- ایران در جشنواره بینالمللی فیلم هند؛ یک داور و هشت فیلم
- تصویر چهل سال تهران در خانه تهران
- پروژه های «نیویورک ۲۰۲۰» و «پاریس به وقت کرونا» در جشن تصویر سال/ تشریح جزئیات جشن تصویر سال
- محسن عبدالوهاب: سینمای مستند نیازمند پژوهشی گسترده در مورد تاریخ خود است
- بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران از نگاه نویسندگان سینماسینما (۶)/ آزاده کفاشی، گلاره محمدی
- اعتراض کانون کارگردانان به صداوسیما
- رخشان بنیاعتماد: “زغال” یک هوای تازه در سینماست
- زایش/ نگاهی به فیلم «به دنیا آمدن»
- فروپاشی یک تصویر بینقص/ نگاهی به فیلم “به دنیا آمدن”
- روایت حیرانی/ نگاهی به فیلم «به دنیا آمدن»
- فردای پس از ازدواج فیلمهای فردین
- گفتوگو با محسن عبدالوهاب، کارگردان «به دنیا آمدن»/ شکست آنجایی است که آدم از تجربههایش استفاده نکند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان










