کارشناس بینالمللی سینمای ایران در پی دعوت اخیر آکادمی اسکار از عباس کیارستمی برای حضور در جمع اعضای آن گفت: حضور هر سینماگری زمانی قطعی میشود که خودش این دعوت را بپذیرد و باید دید آقای کیارستمی این دعوت را خواهند پذیرفت یا خیر.
او یادآور شد:آکادمی تعداد اعضایش نزدیک به شش هزار نفر است، در نظر دارد تا سال ۲۰۲۰ میلادی تعداد اعضای زن و اقلیتها را دو برابر کند. از این ۶۸۳ نفر، ۴۶ درصد زن و ۴۱ درصد از اقلیتها و از ۵۹ کشور مختلفاند. اگر تمامی این افراد دعوت آکادمی را برای عضویت بپذیرند، ۲۷ درصد کل اعضار آکادمی را زنان و ۱۱ درصد را افراد غیر سفید پوست و اقلیت تشکیل خواهند داد در صورتی که اعضای آکادمی را در حال حاضر تنها ۲۵ درصد زنان و ۸ درصد اقلیتها تشکیل میدهند.
اطبایی با اشاره به دعوت از عباس کیارستمی خاطرنشان کرد: به هر حال دعوت از چهار سینماگر ایرانی و ایرانیتبار باعث خوشحالی است. تا آنجا که ذهن من یاری میکند ما تنها شهره آغداشلو و اصغر فرهادی را به عنوان اعضای ایرانی اسکار داشتیم و اکنون از عباس کیارستمی، رامین بحرانی، مرجانه ساتراپی و آنا لیلی امیرپور دعوت شده است که رامین بحرانی و آنا لیلی امیرپور متولد خارج از ایران بوده و از نسل دوم مهاجران ایرانی به حساب میآیند.
او خاطرنشان کرد: به هر حال عضویت در آکادمی محدودیت زمانی ندارد و یک عضو میتواند به شکل نامحدود در آکادمی عضویت داشته باشد و حال باید دید عباس کیارستمی با توجه به شرایط جسمانی و نوع نگاهش به سینما این دعوت را خواهد پذیرفت یا نه.
او همچنین در پاسخ به اینکه روال بوده است که اعضاء آکادمی معرفی شوند؟ پاسخ داد: آکادمی هیچگاه اسامی اعضای خود را فاش نکرده اما در یکی،دو سال اخیر نام افراد دعوت شده به آکادمی رسانهای شده است. در یک مطلب تحلیلی که توسط لس آنجلس تایمز در سال ۲۰۱۲ انجام شده بود، اعلام میشود که ۹۴ درصد اعضای آکادمی سفیدپوست بوده و ۷۷ درصد مرد و ۸۶ درصد هم بالای پنجاه سال سن دارند و متوسط سن اعضای آکادمی در آن سال ۶۲ سال بوده است. این آمار و اطلاعات باید برای هیات ملی معرفی فیلم ایرانی برای اسکار غیر انگلیسی زبان تعیین کننده باشد و به خصوص اعضای آکادمی بخش اسکار غیر انگلیسی زبان که گویا بیشتر از بازنشستههای صنعت سینمای آمریکا تشکیل میشوند.
اطبایی در پایان گفت: این اتفاق یک اعتبار برای سینمای ایران و یک ظرفیت جدید است و امید است شش ایرانی عضو آکادمی شده تاثیر خوبی بر توجه بیشتر به سینمای ایران داشته باشند. اما به سیاق ما ایرانیها که در هر خبر خوبی هم یک “کاشکی” و “حیف” داریم معتقدم ظرفیتهای سینمای ایران بسیار بیشتر از این بوده و در همین فهرست ۶۸۳ تایی ببینید چند آسیایی و چینیتبار در آن دیده میشوند. بخشی از این نقصان به عدم مشارکت سینماگران ایرانی در پروژههای بین المللی و خلا موجود در بخش تولید مشترک است که چینیها در این دو حوزه خیلی خوب کار کردهاند. شماری از استعدادهای سینمای ایران و به ویژه نسل جوان، شایستگی حضور در چنین جایگاههای بین المللی را دارند اما سینماگران ایرانی تنها هستند! به تنهایی و به واسطه تواناییهای فردی خود این جایگاه بینالمللی را برای سینمای ایران به وجود آوردهاند، هیچ برنامه حمایتی و تشویقی برای ایشان وجود ندارد و اراده جدی هم در مسئولان دیده نمیشود. آنها تنها توقع دارند و خواسته خود را میخواهند تحمیل کند و هنرمند تنهاست و بدون پشتوانه در این عرصهها حضور دارد اما استعداد این صنعت سینما به روشنی بیشتر از جایگاه فعلی است. آیا رضا میرکریمی به عنوان کارگردان فیلم “دختر” و نسرین میرشب به عنوان پخش کننده بین المللی این فیلم از حمایت و توجهای برخوردار شدند که سه جایزه مهم را از جشنواره فیلم مسکو برای سینمای ایران به ارمغان آوردند؟ اما از همین فردا منتظر پیامها و واکنشهای مسئولان سینمایی باشید که گویی این موفقیت حاصل تلاش ایشان است!
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





