کارگردان «بانوی عمارت» با اعتقاد بر اینکه نقشفروشی در تلویزیون و سینما رواج دارد، گفت: «به عقیده من کارگردان باید تلاش کند که از استعدادهای شایسته و مناسب برای نقشها استفاده کند و نباید سرمایهسالاری در این میان برای انتخاب نقشها سرنوشتساز باشد.»
به گزارش سینماسینما، عزیزالله حمیدنژاد درباره پدیده نقش فروشی و آثار آن در تلویزیون، گفت: «متأسفانه من درباره نقش فروشی زیاد شنیدهام و بعضی از آثار را که نگاه میکنم مشخص است که نقش به صاحب نقش سپرده نشده است، یعنی آن نقش به آدم شایستهای سپرده نشده است و اجرای بازی داد میزند که به نوعی گزینش شده است که انگار پشت پرده مسائل مالی تعیین کننده بوده است.»
این کارگردان که همواره در ساخت آثارش از بازیگران و نابازیگران جدید بهره برده است، ادامه داد: «رواج نقش فروشی به روند کیفیت تولید در سینما و تلویزیون آسیب میزند و از طرفی بسیاری از بازیگران تئاتر که سالها تلاش کرده و زحمت کشیدهاند، به یک مراحلی رسیدهاند که باید از آنها به عنوان استعدادهای هنری بهره برداری شود، اما متأسفانه آنها منزوی میشوند، چرا که نمیتوانند نقشی برای خود در این شرایط دست و پا کنند. به عقیده من، کارگردان باید تلاش کند که از استعدادهای شایسته و مناسب نقشها استفاده کند و سرمایه سالاری در این میان نباید در انتخاب نقشها سرنوشت ساز باشد.»
او با اعتقاد بر اینکه وظیفه کارگردان و تهیهکننده ساخت فیلم و سریال با کیفیت و در شأن مخاطب است، درباره بها دادن به نابازیگران و نقش فروشی برخی گفت: «صدا و سیما باید ساز و کار درستی در استفاده از بازیگران رقم بزند. من به عنوان کارگردان معتقدم که میشود از بازیگران حرفهای استفاده کرد، از بازیگران تئاتر استفاده کرد، در عین حال از نابازیگر هم با تمرینات زیاد بازیگر ساخت. نه اینکه هر کسی که از راه رسید جلوی دوربین بیاید و بازی کند. این اتفاق به اثر هنری آسیب میزند به هرحال میتوانم بگویم دوست دارم تمام کسانی که استعدادی در بازیگری دارند میدانی به آنها داده شود تا آنها با پشتکار و تمرینات مداوم بتوانند استعداد خودشان را نشان دهند و شکوفا شوند.»

کارگردان «بانوی عمارت» در پاسخ به این پرسش که آیا عواملی چون نبود بودجه برای ساخت یک اثر میتواند دلیلی برای حضور نابازیگران و فروش نقش باشد؟ گفت: «به عقیده من بودجه لازم برای استاندارد سازی تولید باید تأمین شود اما صرفاً کمبود بودجه در تلویزیون عاملی برای نقش فروشی نیست که باعث شود نقش فروشی رواج پیدا کند، کارگردان باید تلاش کند استعدادهای جدیدی کشف کند. کشف استعداد خودش یک حرفه و هنر ویژهای است. نقش فروشی هم آسانترین و کوتاهترین راه است که این روزها انتخاب میکنند و این به کل کار آسیب میزند.»
حمیدنژاد در بخش دیگری از گفتوگوی خود با بیان اینکه رواج سلبریتی محوری از نقاط ضعف تلویزیون است، درباره عملکرد تلویزیون در این زمینه اظهار کرد: «به عقیده من استفاده کردن از سلبریتی برای جذب مخاطب یکی از نقاط ضعف تلویزیون است. تلویزیون باید متخصصان در امور مختلف را تربیت و استفاده کند. استفاده از شهرت یک بازیگر یا سلبریتیهایی در حوزههای دیگر در وهله اول به شخصیت حرفهای همان سلبریتی آسیب میرساند، چرا که این کار باعث میشود خود آن سلبریتی از فعالیت خود دور شود و به فراموشی سپرده شود. در ثانی وارد عرصهای میشود که تخصص و تجربه لازم رو ندارد.»
این کارگردان در بخشی دیگر از گفت و گو درباره حضور سلبریتیها به عنوان مجری در تلویزیون نیز گفت: «مجریگری و شومنی خود یک تخصص ویژه است و حداقل کار هر بازیگری نیست. مجری حتماً باید از صدای رسا و خوبی برخوردار باشد علاوه بر آن از دانش و اطلاعات وسیعی باید برخوردار باشد تا بتواند با مخاطب در هر شرایطی ارتباط برقرار کند. بنابراین مجریگری تخصص ویژهای است و بهتر است به اهلش سپرده شود.»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- هشدار انجمن تهیه کنندگان مستقل سینما؛ نقش فروشی در سینمای ایران غیرقانونی است
- خاطرهای از خسرو سینایی که عزیزالله حمیدنژاد در اینستاگرام منتشر کرد + عکس
- سلبریتیها از اجرای برنامههای تلویزیونی منع میشوند؟
- گفتوگو با عزیزالله حمیدنژاد کارگردان سریال بانوی عمارت:سعی کردم از سینمای علی حاتمی فاصله بگیرم
- روایت نویسنده «بانوی عمارت» از یک افتضاح تمامعیار
- عذرخواهی تهیهکننده «بانوی عمارت» برای اشتباه درباره یکی از اقوام ایرانی
- عوامل «بانوی عمارت» به قزوین رفتند/ تولید سریال در آخرین لوکیشن
- اندیشه فولادوند به «بانوی عمارت» پیوست
- فیاضی: چک نقش فروشی در سینما را دیده ام
- برای پخش از شبکه سه/ تصویربرداری «بانوی عمارت» در کاشان به پایان رسید
- افشاگری بازیگر زن از شیوه تازه نقشفروشی در سینما
- تصویر برداری«بانوی عمارت»ادامه دارد/ جدیدترین ساخته حمیدنژاد در کاشان/ تصویر
- حمید نژاد دومین سریال خود را مقابل دوربین می برد
- کاریکاتور تند وتیز روزنامه صبا درباره نقش فروشی در سینمای ایران
- جستوجوی معنویت در زندگی شهری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش





