روزنامه کیهان نوشت: در ادامه عصبانیت شعبانبیمخها از موفقیتهای فیلم «ماجرای نیمروز» فیلمساز ناشناختهای که آثارش از فرط ضعف و پیش پا افتادگی امکان اکران عمومی پیدا نکردهاند هم به این فیلم حمله کرد.
این فیلمساز در کارنامهاش آثاری دارد که حتی اسم آنها نیز مشمئزکننده و غیرقابل پخش است، اما از فضای ایجاد شده علیه جوایز جشن منتقدان به محمدحسین مهدویان استفاده کرده تا خودی نشان دهد. او که فیلم هایش حتی از سوی شبه روشنفکران نیز حساب نمیشود خطاب به کارگردان فیلم «ماجرای نیمروز» که هم جایزه بهترین فیلم از نگاه مردم را گرفته و هم از نگاه داوران جشنواره فجر و هم با رأی اعضای انجمن منتقدان به عنوان بهترین فیلم سال سینمای ایران معرفی شده، نوشته است: «آیا تو حقیقتاً این جوایزى که در سه سال گذشته بعنوان بهترین کارگردان و بهترین فیلمساز دریافت کردهاى را باور کرده اى؟ حتماً میدانى که آنها این جایزهها را به حامیانت دادهاند نه به تو. به پدران تو! چرا نقش آنها را پنهان میکنى؟»
او که برخی از فیلمهای خود را بطور غیرقانونی در فضای مجازی منتشر کرده اما باز هم هیچ کس حاضر به دیدن این فیلمها نشده در بخش دیگری از این عقدهگشایی مکتوب نوشته است: «تو و حامیانت دستتان تا دسته در جیب مردم است و عرصه را براى سینماى مستقل تنگ کردهاید و جشنوارههاى دولتى و سالن سینما و مجله و منتقد هم که یکصدا به خدمت شما درآمدهاند و لابد پسفردا هم خواهید گفت خواستید و شد.»
البته این کارگردان نه چندان مطرح که اینگونه از موفقیت «ماجرای نیمروز» آشفته شده و برای تنگ شدن جای سینمای مستقل ابراز نگرانی میکند، خودش فیلمهایی با هزینه دولتی ساخته که برخلاف «ماجرای نیمروز» هیچ گاه دیده نشدند و فقط بودجه بیتالمال را تلف کردند.
او که ظاهراً در نقش وکیلمدافع جعفر پناهی ظاهر شده است، نمیخواهد به یادآورد که جعفرپناهی خود با پول دولت مطرح شد و در حال پادویی برای دولت ها و رسانههای غربی معاند، در زیرزمین خانهاش دستگیر گردید.
مجموع فروش فیلمهای پناهی در سراسر ایران به قدر یک صدم فروش «ماجرای نیمروز» نبوده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- بازدید اهالی وزارت بهداشت از پشت صحنه «ماجرای نیمه شب»
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- انتشار نسخه سینمایی «زخم کاری ۳»
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- بازگشت جواد عزتی به خونبازی در «زخمکاری ۳»
- آغاز تولید فصل چهارم «زخم کاری»؛ پخش فصل سوم پس از پایان «قطب شمال»
- فیلم «ناف» گسستی نسبت به سینمای پیش از خود است/ روایتی از سیمای زنی میان جمعی مردانه
- «ناف» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- مدیر کل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم توضیح داد؛ پرونده هیچ فیلمی برای همیشه بسته نیست/ چرا «شیشلیک» اکران نمیشود؟
- عذرخواهی تلوبیون درباره حاشیههای اکران آنلاین «درخت گردو»
- واکنش مهدویان به حذف نام فیلمش در «خندوانه»؛ این همان فیلمی است که نمیخواهند تماشایش کنید
- تنهاییِ یک مرد/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- «مرد بازنده» پروانه نمایش گرفت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





