

صابر محمدی در همشهری نوشت :
ایـن عـکـس ۲نـــفــره را ببینید. گمان میکنم تنها عکس موجود از نورعلی برومند و واپسین شاگردش یعنی محمدرضا شجریان باشد. استادی با گرایش به مکتب درویشخان که این فهرست، تنها بخشی از شاگردانِ کلاس موسیقی او بودهاند:اکبرگلپایگانی، نصرالله ناصحپور، پرویزمشکاتیان، حسین علیزاده، محمدرضا لطفی، شهرام ناظری، جلال ذوالفنون و محمدرضا شجریان.
امروز میخواهم یکی از روایتهای زندگی او را مرور کنم. عجیبترین روایت زندگیاش. البته زندگی که نه! چه عرض کنم. خودتان بخوانید.
محمدرضا شجریان در «راز مانا»، مدونترین و بسامانترین کتابی که تا حالا دربارهاش و البته با حضور خودش منتشر شده، بارها به نورعلیخان اشاره کرده است. آخرین اشاره اما داستان غریبی دارد: «یک روز چهارشنبه در بیستونهم دی ۱۳۵۵[برومند] گفت آقای شجریان امروز درس نداریم. خانم افشار کنسرت سمفونیک در کاخ گلستان گذاشته است که شعر حافظ را اجرا میکنند. به من گفته بیا و نظر بده. اگر تو هم میآیی بیا با هم برویم. گفتم آقا من هم میآیم.سوار ماشین شدیم، رفتیم. آن روز حالش خوب بود. […] گفت حالم خیلی خوب است. از همیشه بهتر است. از پلهها بالا رفتیم و وارد سالن شدیم. کنسرت شروع شد. اول خانم گلنوش خالقی یک کار کر اجرا کردند. بعد هم ارکستر سمفونیک با آقای حسین سرشار برنامه اجرا کرد. به شکل اپرایی یک شعر حافظ را خواندند. […] برومند گفت این فرم بیان حافظ نیست. شعر حافظ باید با موسیقی حافظ خوانده شود نه بهصورت اپرایی. اصلاً سبک ایرانی کجا، سبک ایتالیایی کجا؟ من مرتب به برومند نگاه میکردم، دیدم صورتش قرمز شده است، اصلا ۱۰ رنگ عوض میکند. […] خیلی ناراحت شده بود. من هم خیلی ناراحت شدم. هنگامی که میخواستیم برویم خانم افشار آمد پیش برومند و پرسید استاد این کار چطور بود. برومند صدایش میلرزید و دورگه شده بود. گفت: الان وقتش نیست، ولی خیلی حرفها با شما دارم، شب به خیر. برومند خیلی ناراحت بود و حرفی نمیزد. […] نزدیک خانه که شدیم گفت حالا کارشان به جایی رسیده که حافظ را مسخره میکنند! […] خداحافظی کردیم. […] فردا ساعت هفتونیم ابتهاج زنگ زد که دیشب [رضا] ورزنده (نوازنده سنتور) فوت کرد! فردا در رادیو تشییع جنازه است. و من در این فکر بودم که فردا صبح قرار بود، در رادیو برای اجرای یک کار مشترک با ورزنده باشم، حالا برای تشییع جنازه او باید بروم! […] فردا صبح، وقتی برای تشییع جنازه ورزنده خواستم بروم دوباره ابتهاج زنگ زد و گفت یک خبر بد! گفتم چیست؟ گفت دیشب آقای برومند فوت کرد! من اصلا خشکم زده بود. […] برومند واقعا آن شب حالش خوب بود. من فکر میکنم این شوکی که به او داده شد او را کشت». به عکسی که ابتدای این یادداشت اشارهاش رفت برگردیم؛ همان شب است: بیستونهم دی ۱۳۵۵٫کاخ گلستان. همان شب. شب اجرای اپرای حسین سرشار از شعر حافظ. برومند فردای ثبت این عکس درگذشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- همایون یا شجریان؛ مسأله این است
- در سوک «دل آواز» که شجریان با خود برد
- چرا هیچ فیلم، سریال و انیمیشنی درباره حافظ، شاعر پرآوازه ایرانی، تولید نمیشود؟
- «سیاوش در آتش»؛ روایتی از ارتباط موسیقی با جامعه با محوریت زندگی استاد شجریان
- مراسم گرامیداشت استاد «محمدرضا شجریان»
- تازهترین اظهارات ضرغامی درباره شجریان، قاضیانی و آتشی
- بزرگداشت پنج هنرمند پیشکسوت در افتتاحیه جشنواره تئاتر فجر
- این همه حافظ محبوب است اما یک سریال ده قسمتی از زندگی حافظ ساخته نشده/گفتوگو با بهاءالدین خرمشاهی
- «سیاوش در آتش» به دنبال اکران نوروزی هنروتجربه
- روایتی تازه از محمدرضا شجریان در «سیاوش در آتش»
- برشهای کوتاه/ تصنیفی که محمدرضا شجریان در نهمین جشن خانه سینما خواند
- سهم سینما از حنجره خسرو آواز ایران
- برشهای کوتاه/ یادبود شجریان در رم
- مراسم تشییع پیکر محمدرضا شجریان / گزارش تصویری
- برشهای کوتاه/ برشی از فیلم «دلشدگان»، قطعه «پاسبان حرم دل» با صدای محمدرضا شجریان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





