انتخاب شدن فیلم فرهادی به این دلیل قابل پیش بینی بود که بعد از موفقیت فیلم«جدایی نادر از سیمین» در اسکار سال ۲۰۱۲هر سال فیلمهای دیگر او نیز به آکادمی اسکار معرفی شده بودند. البته «درباره الی» پیش از «جدایی نادر از سیمین» و «گذشته» بعد از آن بود که به عنوان نماینده ایران به آکادمی اسکار معرفی شدند. اما تا پیش از فرهادی هیچکدام از سینماگران ایرانی نتوانسته بودند در بخش اسکار خارجی موفقیتی به دست آورند. تنها «بچههای آسمان» ساخته مجید مجیدی در سال ۱۳۷۷ برای اولینبار توانست در جمع نامزدهای بهترین اسکار غیر انگلیسی زبان در سال ۱۹۹۹ حضور پیدا کند.
به گزارش سینماسینما، امیرحسین علمالهدی از اعضای هیات انتخاب آکادمی اسکار در پاسخ به این سوال که چقدر موفقیت «فروشنده» در اسکار میتواند قابل پیش بینی باشد؟ میگوید: «واقعا پیش بینی سخت است ولی به هر حال شانس آقای فرهادی در گرفتن اسکار بالاست ولی هیچکس نمیتواند با قطعیت در اینباره صحبت کند. در مجموع بررسیهایی که انجام شد، «فروشنده» با توجه به فضای جهانی که دارد و پخشکننده معتبری که از آن حمایت میکند، بیشترین ضریب را برای موفقیت داشت.»
البته علمالهدی که مدیریت گروه «هنر و تجربه» را برعهده دارد، گروهی که فیلم امیریوسفی بعد از ۱۲ سال در آنجا به اکران در آمده در خصوص اعتراض این فیلمساز توضیح میدهد: «فیلم آقای امیریوسفی هم پیش از این مورد بررسی قرار گرفت. یعنی پیش از اعلام فهرست اولیه همه فیلمها بررسی شده بودند و اینطور نبود که از اول به سراغ همان هشت فیلم برویم. اما چون قرار است به تبعات مثبت دموکراسی هم پایبند باشیم، وارد انتخاب شدیم و ۹ نفری که آنجا بودند رای خودشان را اعلام کردند.» او اینطور ادامه میدهد که؛ «فیلم امیریوسفی، فیلم بسیار خوبی است. اما سازوکار انتخاب نماینده ایران در اسکار در مجموع به شورای ۹ نفره ای ختم میشود که همگی از دستاندرکاران سینما هستند حالا چه از طرف دولت باشند و چه از طرف صنوف. و باید بپذیریم که هر کدام از آنها رای خودشان را اعلام میکنند. همچنین این را باید در نظر داشته باشیم که در نهایت ما مجبور به انتخاب یک فیلم هستیم و «فروشنده» شرایط و پتانسیل بهتری داشت.»
اما او در خصوص انتقاداتی که برخی نسبت به «فرهادی» و «فروشنده» مطرح میکنند، میگوید: «به هر حال حوزه سینما، حوزه تکثر نگاههاست، جریانی ممکن است از «فروشنده» خوششان بیاید و جریانی ممکن است آن را دوست نداشته باشند. البته که ما قرار است به یک سازو کار درست برسیم نه آنکه رفراندوم برگزار کنیم. هر کسی ممکن است با دید و سلیقه شخصیاش مخالف نظر هیات انتخاب باشد. فینفسه این موضوع بد نیست. بالاخره سینما باید در همین اختلاف سلیقهها رشد کند.» علمالهدی تاکید میکند: «مهم این است که چقدر این مخالفتها پایه و اساس منطقی دارد. این فیلم بد است یا فیلم ضعیفی است. در ادبیات سینمایی یا نقد سینمایی جایگاهی ندارد. فیلم را باید نقد درست کرد. من از تضارب آرا نگرانی ندارم و چه بسا که باعث پیشرفت هم میشود. هر کس میتواند نظراتش را در نهایت ادب و احترام و نقد علمی بیان کند. فقط نگران این هستم که نقد با فحاشی قاطی شود. فحاشی جایش در چاله میدان است. و نقد جایش در سینماست.»
منبع: نوآوران
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش علم الهدی به اتفاقات اخیر شورای صنفی نمایش
- برگزاری نشست آنلاین «سینمای ایران و پدیده کرونا»/ اکران آنلاین؛ ظرفیتی تازه برای سینمای ایران
- انتقاد امیر حسین علم الهدی از اکران اینترنتی فیلمها
- واکنش امیر حسین علم الهدی به حضور بهروز وثوقی در فیلم آشغال های دوست داشتنی اصل
- گزارش اختصاصی سینماسینما/ آسیب گرانی نصیب فیلمسازان شد نه گیشه
- گفتوگوی سینماسینما با امیرحسین علمالهدی/ وقتی پولی در جیب مردم نیست نباید انتظار سینما رفتن داشت
- امیر حسین علم الهدی :در هیچ جای دنیا تعداد فیلم های تولیدی با تعداد فیلم های اکران شده برابر نیست
- آخرین تحولات در «هنر و تجربه»/ پراکندگی سانسها مدیریت میشود
- طعنه و کنایه امیر حسین علم الهدی به موضع گیری های اخیر مخملباف
- واکنش امیرحسین علم الهدی به تخریب سنگ قبر ابراهیم یزدی
- قهر مهدی فخیمزاده در برنامه زنده تلویزیونی
- رضا میرکریمی: امیدوارم مردم ما سینمای برزیل را مثل فوتبالش بشناسند
- امیرحسین علمالهدی: موسیقی بخشی از صدای خداست
- «نفس» چطور راهی اسکار شد؟/ گفتوگوی سینماسینما با امیر اسفندیاری درباره انتخاب فیلم آبیار
- گام بلند گری اولدمن برای کسب جایزه اسکار با نقش چرچیل
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند