انتخاب شدن فیلم فرهادی به این دلیل قابل پیش بینی بود که بعد از موفقیت فیلم«جدایی نادر از سیمین» در اسکار سال ۲۰۱۲هر سال فیلمهای دیگر او نیز به آکادمی اسکار معرفی شده بودند. البته «درباره الی» پیش از «جدایی نادر از سیمین» و «گذشته» بعد از آن بود که به عنوان نماینده ایران به آکادمی اسکار معرفی شدند. اما تا پیش از فرهادی هیچکدام از سینماگران ایرانی نتوانسته بودند در بخش اسکار خارجی موفقیتی به دست آورند. تنها «بچههای آسمان» ساخته مجید مجیدی در سال ۱۳۷۷ برای اولینبار توانست در جمع نامزدهای بهترین اسکار غیر انگلیسی زبان در سال ۱۹۹۹ حضور پیدا کند.
به گزارش سینماسینما، امیرحسین علمالهدی از اعضای هیات انتخاب آکادمی اسکار در پاسخ به این سوال که چقدر موفقیت «فروشنده» در اسکار میتواند قابل پیش بینی باشد؟ میگوید: «واقعا پیش بینی سخت است ولی به هر حال شانس آقای فرهادی در گرفتن اسکار بالاست ولی هیچکس نمیتواند با قطعیت در اینباره صحبت کند. در مجموع بررسیهایی که انجام شد، «فروشنده» با توجه به فضای جهانی که دارد و پخشکننده معتبری که از آن حمایت میکند، بیشترین ضریب را برای موفقیت داشت.»
البته علمالهدی که مدیریت گروه «هنر و تجربه» را برعهده دارد، گروهی که فیلم امیریوسفی بعد از ۱۲ سال در آنجا به اکران در آمده در خصوص اعتراض این فیلمساز توضیح میدهد: «فیلم آقای امیریوسفی هم پیش از این مورد بررسی قرار گرفت. یعنی پیش از اعلام فهرست اولیه همه فیلمها بررسی شده بودند و اینطور نبود که از اول به سراغ همان هشت فیلم برویم. اما چون قرار است به تبعات مثبت دموکراسی هم پایبند باشیم، وارد انتخاب شدیم و ۹ نفری که آنجا بودند رای خودشان را اعلام کردند.» او اینطور ادامه میدهد که؛ «فیلم امیریوسفی، فیلم بسیار خوبی است. اما سازوکار انتخاب نماینده ایران در اسکار در مجموع به شورای ۹ نفره ای ختم میشود که همگی از دستاندرکاران سینما هستند حالا چه از طرف دولت باشند و چه از طرف صنوف. و باید بپذیریم که هر کدام از آنها رای خودشان را اعلام میکنند. همچنین این را باید در نظر داشته باشیم که در نهایت ما مجبور به انتخاب یک فیلم هستیم و «فروشنده» شرایط و پتانسیل بهتری داشت.»
اما او در خصوص انتقاداتی که برخی نسبت به «فرهادی» و «فروشنده» مطرح میکنند، میگوید: «به هر حال حوزه سینما، حوزه تکثر نگاههاست، جریانی ممکن است از «فروشنده» خوششان بیاید و جریانی ممکن است آن را دوست نداشته باشند. البته که ما قرار است به یک سازو کار درست برسیم نه آنکه رفراندوم برگزار کنیم. هر کسی ممکن است با دید و سلیقه شخصیاش مخالف نظر هیات انتخاب باشد. فینفسه این موضوع بد نیست. بالاخره سینما باید در همین اختلاف سلیقهها رشد کند.» علمالهدی تاکید میکند: «مهم این است که چقدر این مخالفتها پایه و اساس منطقی دارد. این فیلم بد است یا فیلم ضعیفی است. در ادبیات سینمایی یا نقد سینمایی جایگاهی ندارد. فیلم را باید نقد درست کرد. من از تضارب آرا نگرانی ندارم و چه بسا که باعث پیشرفت هم میشود. هر کس میتواند نظراتش را در نهایت ادب و احترام و نقد علمی بیان کند. فقط نگران این هستم که نقد با فحاشی قاطی شود. فحاشی جایش در چاله میدان است. و نقد جایش در سینماست.»
منبع: نوآوران
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صدور پروانه نمایش برای دو فیلم سینمایی
- واکنش علم الهدی به اتفاقات اخیر شورای صنفی نمایش
- برگزاری نشست آنلاین «سینمای ایران و پدیده کرونا»/ اکران آنلاین؛ ظرفیتی تازه برای سینمای ایران
- انتقاد امیر حسین علم الهدی از اکران اینترنتی فیلمها
- واکنش امیر حسین علم الهدی به حضور بهروز وثوقی در فیلم آشغال های دوست داشتنی اصل
- گزارش اختصاصی سینماسینما/ آسیب گرانی نصیب فیلمسازان شد نه گیشه
- گفتوگوی سینماسینما با امیرحسین علمالهدی/ وقتی پولی در جیب مردم نیست نباید انتظار سینما رفتن داشت
- امیر حسین علم الهدی :در هیچ جای دنیا تعداد فیلم های تولیدی با تعداد فیلم های اکران شده برابر نیست
- آخرین تحولات در «هنر و تجربه»/ پراکندگی سانسها مدیریت میشود
- طعنه و کنایه امیر حسین علم الهدی به موضع گیری های اخیر مخملباف
- واکنش امیرحسین علم الهدی به تخریب سنگ قبر ابراهیم یزدی
- قهر مهدی فخیمزاده در برنامه زنده تلویزیونی
- رضا میرکریمی: امیدوارم مردم ما سینمای برزیل را مثل فوتبالش بشناسند
- امیرحسین علمالهدی: موسیقی بخشی از صدای خداست
- «نفس» چطور راهی اسکار شد؟/ گفتوگوی سینماسینما با امیر اسفندیاری درباره انتخاب فیلم آبیار
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی





