علیرضا داودنژاد، کارگردان پیشکسوت سینمای ایران با نگارش متنی مفصل نگرانیهای خود را درباره نکاتی که وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامههای خود در مورد سینما مطرح کرده، بیان کرد.
به گزارش سینماسینما، متن کامل نوشته داودنژاد به این شرح است.
کاندیدای محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
در ارزیابی وضع موجود سینما «کارگردان محوری» را که ویژگی برجسته سینمای پس از انقلاب است به عنوان یکی از مشکلات سینمای امروز ایران معرفی کردهاید. کارگردان یعنی کسی که باید فیلمبردار، صدابردار، طراح صحنه و لباس، چهرهپرداز، بازیگر، تدوینگر، صداگذار، موزیسین و رنگپرداز را هدایت کند و از برآیند همکاری با آنها فیلمی را به ثمر برساند و تحویل بدهد؛ اگر او قرار نیست محور باشد چه کس دیگری باید محوریت تولید فیلم را در هنر سینما به عهده بگیرد؟ البته تاریخ سینما در دنیا و ایران شاهد بوده است که صاحبان سرمایه و اربابان سیاست با اتکا به نقدینگی و مالکیت ابزار گرانقیمت تولید و همچنین تسلط به سالنهای نمایش بهتدریج به سفارش دهندگان اصلی سینما تبدیل شدند و در غرب و شرق عالم تولید فیلم سینمایی را تحت کنترل درآوردند و در پی اهداف تبلیغاتی و تجاری کوشیدند جریان تولید در سینما را از جهت انتخاب موضوع و اجرای سینمایی -یعنی پردازش تصویری و صوتی – کنترل کنند و هنر سینما را به ابزاری در دست کمپانیها و احزاب تبدیل کنند.
نتیجه چنین روندی به وجود آمدن زبان و بیان و گرامر سینمایی ویژه الزامات سرمایه و سیاست و ساخته شدن کلیشههایی تجاری و تبلیغاتی بود که به تدریج ابتکار عمل را از دست کارگردان یعنی مدیریت خلاق نیروی انسانی سینما بیرون آورد و آن را به دست تکنسینهایی سپرد که وظیفهای جز بازتولید کلیشهها و ایجاد سود مالی برای کمپانیها و یا تحکیم پایههای قدرت برای احزاب نداشتند. با غلبه تدریجی سرمایه سالاری بر مناسبات بشری و توسعه بازار تولیدات کمپانیهای چند ملیتی در همه مناطق و قارههای جهان و باز شدن مرزهای کشورها به روی فیلم های پرسر و صدای تجاری غرب خواه ناخواه جریان تولید فیلمهای بومی و محلی و ملی تحت تاثیر قرار گرفت و مخصوصا در کشورهای وابسته و استبدادی که با سانسور بین سینما و زندگی فاصله میانداختند جریان تولید به سمت انفعال و تقلید و کپیبرداری و تکرار و رکود و ورشکستگی کشانده شد. از پا افتادن سینماهای ملی در اغلب کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا و تسلیم یکسره آنها به واردات فیلمهای هالیوودی و بالیوودی و اروپایی نتیجه همین روند رسانهای شدن هنر سینما و تسلیم آن به الزامات سرمایه و سیاست بود. این روند در ایران ما که از اوایل قرن اخیر تولید فیلم را با ابتکار کارگردانها آغاز کرده و در طول دههها نقاط اوج خود را اغلب با فیلمهای ساخت تهیه کننده کارگردانها پشت سر گذاشته نیز تحقق پیدا کرد و به واسطه دخالت سرمایههای تجاری و سیاسی و با فشار سانسور و واردات بی در و پیکر فیلم خارجی، جایگاه کارگردانی به امر بری سرمایه تقلیل داده شد و نهایتا با ترویج انفعال و کپیبرداری سینمای ایران را به سوی ورشکستگی سوق داد. سقوط آمار سالیانه تولید فیلم از حدود صد فیلم در اوایل دهه پنجاه به کمتر از پانزده فیلم در سال ۱۳۵۶ نشانهای روشن از این روند ویرانگر فرهنگی و هنری بود. روندی که با فشار مالی و سیاسی بر جریان تهیهکننده کارگردانی آغاز شد و با تسلط جریان واردات، سینماداری و شرکتهای پخش بر جریان تولید فیلم، موجبات زوال خلاقیت، ترویج کپیبرداری، خارج کردن کارگردان از جایگاه محوری و نهایتا واگذاری بازار سینما به فیلمهای وارداتی را فراهم کرد.
با وقوع انقلاب و حاکمیت شعار نه شرقی نه غربی و حمایت قاطع بنیانگذار جمهوری اسلامی از سینمای ایران و تاکید بر حفظ تولید داخلی و ارجح دانستن بدترین فیلم ایرانی به بهترین فیلمهای خارجی، زمینه احیا و بازسازی سینمای ایران فراهم شد و در غیاب کمپانیها و با حمایت بنیاد تازه تاسیس فارابی جریان اصلی تهیه فیلم در ایران بار دیگراحیا شد و نسل تازهای از کارگردانان وارد سینما شدند که با به عهده گرفتن تهیه فیلمهای خود سینمای نوین ایران را پایهگذاری کردند و به جریان تاریخی و ریشهدار تهیهکننده کارگردانی در سینمای ایران انسجامی تازه دادند. با نگاهی گذرا به تاریخ سینمای بعد از انقلاب میتوان به عینه دید که اغلب ارزشمندترین و موفقترین فیلمهای دهههای اخیر که در بازارهای داخلی و جشنوارههای خارجی درخشیده است حاصل تلاش و خلاقیت تهیهکننده کارگردانهای سینمای ایران بوده است. اصغر فرهادی تهیهکننده کارگردان نخبه ایرانی نمونهای از همین جنس فیلمسازان است که بدون بهرهبرداری از کلیشههای رایج در بازار سینمای دنیا نظیر خشونت و برهنگی سختگیرترین مخاطبان سینما را در جشنوارهها و بازارهای دنیا پای فیلمهای خود مینشاند و در بازارهای داخل نیز به بالاترین آمار مخاطب دست پیدا میکند.
اینک نحوه برخورد شما به عنوان کاندیدای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با سینمای ایران که به جای چشم گشودن بر نقاط قوت آن صرفا زبان به عیبجویی و سرزنش این سینما گشودهاید و اصلیترین رهآورد انقلاب برای سینمای ایران را که همانا احیای منزلت مدیریت نیروی خلاق سینما یعنی کارگردان است نقطه ضعف تلقی کرده و تحت عنوان کارگردان محوری از آن انتقاد کردهاید؛ این نگرانی را دامن زده است که شما نه به دنبال هنر سینما بلکه در پی تبدیل ارشاد به المثنایی از تلویزیون هستید و بیاعتنا به تمایز حوزههای هنر و رسانه در صدد تقویت سانسور و ساختن سینمایی کارمندی، سفارشی، تبلیغاتی و دولتپسند هستید که به جای پرداختن به نقاط کور و مبهم معضلات و انعکاس صادقانه واقعیتها و بازنمود مسایل مبتلابه و جاری جامعه به ارضای سلایق و تمایلات مسولانی بپردازد که معمولا به دنبال بزک کردن شرایط و لاپوشانی واقعیتها هستند. کاندیدای محترم این راهی رفته و تحربهای شکست خورده است. پیش از شما نیز مدیرانی بوده اند که میپنداشتند سلب امکانات و آزادی از کارگردانها و سپردن اختیار آنها به دست واسطههای سیاسی و تجاری علاج کاراست و امروز میراث آنها منظومه هنری رسانهای شکست خوردهایست که در مقابل منظومههای رقیب و حریف منطقهای و جهانی قافیه را باخته و دهها میلیون مخاطب فارسی زبان را نیز به تاراج ماهوارهها و بازارهای سیاه سپرده است. امروز اگر استقرار عدالت و مبارزه با دلال بازی و مافیا در دستور کار دولت قرار گرفته است راه آن در سینما نه از مسیر کهنه به کارگیری واسطههای مالی و سیاسی که از مسیر اتکا به نیروی انسانی خوش قریحه و متخصص و خلاق میگذرد.
تجربه یک قرن بیقانونی و سانسور و سرکوب در حوزه فرهنگ و هنر ایران به وضوح نشان داده است که با سلب و نفی و انکار و طرد نمیتوان به ترویج قریحه وتخصص و خلاقیت هنری پرداخت و مدیریت نیروی انسانی خلاق بدون احترام، محبت و ذوق سلیم جوابگو نخواهد شد.
کمال صدق محبت ببین نه نقص گناه
که هرکه بیهنر افتد نظر به عیب کند
سرکوبْ زمینهساز و مروج آثار مبتذل و «اعتلا سلیقه» چارهساز و علاج «ابتذال »است.
کاندیدای محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
تحولی تمدنساز است که به غلبه فرد و جمع بر یکدیگر رضایت ندهد و با تقویت هنر به حراست از حریم فردی آدمیان بپردازد و با توسعه رسانه به مراقبت از الزامات زندگی جمعی همت بگمارد. نشانه یک جامعه متمدن همزیستی مسالمتآمیز هنر و رسانه و ارتباط تکمیل کننده و متقابل این دو حوزه با بکدیگر است. در یک جامعه بههنجار هنر به رسانه اثربخشی و رسانه به هنر فراگیری میدهد. اصرار برای سلب آزادی از هنرمند و حذف فردیت خلاق او از روند افرینش هنری چیزی جز بر سر شاخ نشستن و بن بریدن نیست؛ کاری که بسیاری از پیشینیان شما بر آن اصرار ورزیدهاند و جز از سکه انداختن هنر و منزوی کردن رسانه نتیجهای نگرفتهاند. اینک که انحصارهای سیاسی و تجاری روز به روز سلطه بلامنازع خود را بر ابزار تولید و عرضه و نمایش اثار دیداری شنیداری از دست میدهند و زمان تغییر وضع موجود و ضرورت تحولی همه جانبه بیش از پیش آشکارشده است باید از رویکردهای انقباضی و انسدادی عبور کرد و اعتماد و حمایت و مشارکت را دستمایه شکستن بنبستها و خارج کردن منظومه هنری رسانهای کشور از انفعال و عقب ماندگی و انزوا قرار داد.
کاندیدای محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
دولتی که تشنه ثروت و قدرت نباشد و با شیفتهگی به خدمت برای استقرار عدالت بکوشد انگیزهای برای سانسور پیدا نمیکند و به منادی قانون و آزادی بدل میشود.
پایان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- وزیر ارشاد در نشست رسانهای مطرح کرد؛ اگر اثری را متوقف کنید، حقالناس است/ تعداد ممنوع از کارها بسیار کم است
- «مصائب شیرین ۲»؛ این بهار را خزان نیست
- نامه شورایعالی تهیهکنندگان سینما به وزیر جدید ارشاد
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- آقای وزیر دولت چهاردهم تقابل با اهالی فرهنگ را به تعامل تبدیل کنید/خطر گعدههای دولت در سایه
- فیلم اکراننشده رضا داودنژاد به سینما میآید
- وزیر ارشاد: نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید برعهده ارشاد باشد/ اجازه اکران فیلم قبل از مجوز را نمی دهم
- وزیر ارشاد: معین میتواند به ایران بازگردد
- ترکیب جدید هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی مشخص شد
- وزیر ارشاد: شبکه نمایش خانگی جزو سینماست/ نمیتوانیم نسبت به خشونت و تزلزل ارزشهای خانوادگی در نمایش خانگی بیتفاوت باشیم
- وزارت ارشاد پیگیر روشن شدن ابعاد قتل داریوش مهرجویی/ بیانیه شورایعالی تهیهکنندگان و کانون کارگردانان سینما
- توضیح وزیر ارشاد درباره حمله اخیر به کنسرت گرشا رضایی
- وزیر ارشاد: ممنوعیت فعالیت خوانندگان «خبرسازی» است
- وزیر ارشاد: به شدت حامی تقویت شبکه نمایش خانگی هستم
- دستور وزیر فرهنگ برای پیگیری ویژه ماجرای توهین به هنرمندان موسیقی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد