اصغر نعیمی_اعلام اختصاص ۳۵ میلیارد تومن اعتبار برای تولید آثار فاخر از سوی وزیر ارشاد، خبر خوشی برای ویژه خواران و وابستگان به بودجه های دولتی و خبر تلخی است برای جریان مستقل سینمای
ایران.
در سینمای ایران که بزرگ ترین معضل آن کثرت تولید و محدودیت ظرفیت اکران و تعداد سالن های نمایش است و در شرایطی که نود درصد از دست اندرکاران این سینما گرفتار مشکلات معیشتی هستند و متاسفانه بسیاری از آن ها زیر خط فقر قرار دارند، چرا دولت به جای توسعه زیر ساخت های سینما، توسعه و تجهیز سالن های سینما و رسیدگی به امور رفاهی، معیشتی سینماگران، همچنان بودجه ها میلیاردی را صرف تولید فیلم
می کند؟
ای کاش وزیر محترم ارشاد و مدیران سازمان سینمایی متوجه این نکته می شدند که ایده تولید فیلم فاخر محصول جاه طلبی و خودنمایی مدیرانی در دولت دهم بود که مثمر ثمر بودن را تنها در تولید آثاری فرمایشی میدانستند و تنها نتیجه اش ایجاد رانت برای گروهی نورچشمی ، ساخت آثاری فرمایشی و مخاطب گریز و گسترش بی عدالتی در عرصه سینما بود. حال توقع نمی رود مدیران فعلی به جای درس گرفتن از آن تجربه ناموفق و توجه به مسایل زیرساختی سینما و نیازهای ضروری دست اندرکاران آن، باز هم بودجه های گزاف را صرف تداوم و تکرار یک تجربه شکست خورده و امری پیشاپیش محتوم کنند.
باید متوجه بود که تنها نتیجه تولید فیلم فاخر، ایجاد شرایط نابرابر رقابت میان سینمای دولتی و مستقل، بالا بردن دستمزدها، افزایش هزینه های تولید و پخش، ساخت فیلم هایی فرمایشی، بدون مخاطب یا کم مخاطب و از نقطه نظر صنعتی و اقتصادی زیان ده است.
تولید فیلم فاخر فقط تولیدکنندگان این قبیل آثار را فربه تر و ثروتمندتر میکند و سینمای مستقل را نحیف تر و در نهایت نابود خواهد کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «دو روز دیرتر»؛ یک فیلم سینمای بدنه که جایش در جشنواره نیست
- سیامک انصاری و فرهاد اصلانی روی «خط استوا»
- یاوری که با نامش غریبه بود
- پروانه نمایش دو فیلم صادر شد
- «هایلایت» در تدارک اکران بعد از جشنوارهی فجر
- «مرد خوب خدا»/یادداشتی از اصغر نعیمی درباره مرحوم طباطبایی
- چالش غیرت در نشست «هایلایت»/ بازغی: باور کنید نه مرد فیلم بیغیرت است نه من
- «هایلایت» به پایان تولید نزدیک شد
- «هایلایت» صاحب موسیقی شد
- صداگذاری «هایلایت» به نیمه رسید
- معرفی داوران جشن نوشتار سینمای ایران
- چه کسی از «عصبانی نیستم» عصبانی است
- «هایلایت» در نیمه راه تدوین
- سام قریبیان مقابل دوربین رفت / «هایلایت» در روزهای پایانی
- اصغر نعیمی دبیر جشنواره نوشتار سینمای ایران شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه