سینماسینما، مهدی درستی _ علی سرتیپی با بیان اینکه گرانی بر حوزه های مختلف سینمای ایران از جمله تولید، پخش و سالن های سینما تاثیر منفی زیادی گذاشته است، تاکید کرد که با این وجود فروش ها افتی نداشته است.
به گزارش سینماسینما، آشفتگی بازار ارز و وضعیت ناپایدار اقتصادی مهمترین معضلی است که جامعه امروز با آن درگیر است. معضلی که تمامی اتفاقات کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است.
حوزههای مختلف فرهنگ و هنر نیز به ناچار تحت تاثیر این اتفاقات قرار گرفته اند، از جمله سینما که همیشه در برهه های مختلفی گاهی توانسته از زیر سایه این معضلات جان سالم به در ببرد و گاهی نه.
اینکه گرانی و وضعیت نه چندان مساعد اقتصادی تا چه اندازه بر فروش سینمای ایران تاثیرگذار بوده است، سوالی است که برای پاسخ آن با علی سرتیپی تهیه کننده و مدیرعامل موسسه فیلمیران که هرسال تجربه اکران و پخش چند فیلم را دارد گفت وگو کرده ایم و از کم و کیف ماجرا مطلع شدهایم.
وقتی از تاثیر گرانی بر سینما سخن به میان می آید بیشتر افکار سمت و سوی گیشه و فروش فیلم ها می رود. علی سرتیپی اما از زوایای دیگر سینما که تحت تاثیر گرانی دچار بحران شده، پرده برداشت.
سرتیپی با تاکید بر اینکه نمی توان تاثیر گرانی و افزایش قیمت ها را بر سینما بی تاثیر دانست، بیان کرد: «گرانی و افزایش قیمت ها در هر شرایطی بر سینما تاثیرگذار است و می توان گفت که هر سه محور سینمای ایران یعنی تولید، پخش و سالن را دچار بحران کرده است.»
او با اشاره به مشکلات تولید در شرایط امروز توضیح داد: «در مقوله تولید جدای از دستمزد بازیگران که با افزایش همراه است، فراهم کردن سایر عوامل تولید نیز دشوار شده است. هزینه تدارکات، فیلترهای فیلمبرداری و آماده سازی صحنهها از جمله مسایلی هستند که هزینه بسیار بالایی روی دست تهیه کننده می گذارند.»
این سینماگر در بخش بعدی سخنانش به موضوع پخش اشاره کرد و گفت: «در حوزه پخش همه عناصر گران شده اند علی الخصوص حوزه تبلیغات که هزینه بیلبوردها، پوسترها و… به شدت افزایش یافته است. می توان گفت که بیشترین تاثیر منفی گرانی بر حوزه پخش بوده است که به طور کلی کار پخش کنندگان را دچار مشکل کرده است.»
سرتیپی در پاسخ به اینکه در مورد سالن های سینما از نظر فنی سینماداران دچار بحران هستند یا خیر؟ تاکید کرد: «سالن داران در حال حاضر برای تهیه ابزار و وسایل فنی برای نمایش فیلم کار سختی در پیش دارند. ما همواره در پردیس کورش به دنبال بهبود کیفیت مان هستیم و هر ساله دستگاه های پخش فیلم خود را به روز می کردیم ولی در حال حاضر آنقدر دچار قیمت این دستگاه ها افزایش پیدا کرده است که کارمان بسیار سخت است. با تمام این شرایط قیمت بلیت هم ثابت است و افزایشی را به همراه نداشته است.»
او در پاسخ به این سوال که گرانی و کاهش قدرت خرید مردم تا چه اندازه بر استقبال مردم از سینماها تاثیر گذاشته است، گفت: «مخاطبان خیلی درگیر این مسئله نیستند و از سختی ها و دشواری هایی که پخش کنندگان، تهیه کنندگان و سالن داران سینما هستند با خبر نمی شوند.»
سرتیپی گفت: «در حوزه فروش اما دچار مشکل نشدهایم و استقبال مخاطبان در پردیس کوروش نسبت به سال گذشته با افزایش روبه رو بوده و از این نظر مشکلی برای ما به وجود نیامده است.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- علی سرتیپی: تاثیر منفی افزایش نرخ ارز بر سالن سازی/ پاپ کورن هم از بلیت سینما گرانتر است
- علی سرتیپی رئیس هیات مدیره انجمن ویاودی شد
- «شهرک» برنده دو جایزه از مراکش شد
- جایزه بهترین فیلم فستیوال «ویتره» به «شهرک» رسید
- اکران «سینما شهر قصه» به زمستان موکول شد
- اکران آنلاین «عروسی مردم» از ۲۶ مهر
- «ویلای ساحلی» از مهر اکران میشود
- مصاحبه اخیر علی سرتیپی و تماشاگران بی رحم و سخت گیر پلتفرم ها
- اولین تیزر فیلم سینمایی «شهرک» رونمایی شد/ فضایی عاشقانه و رازآلود
- در فاصله دو هفته مانده تا اکران عمومی؛ لوگوموشن «عروسی مردم» رونمایی شد
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با علی سرتیپی/ فضای سینما را باید از تنگنظری و فشارها خارج کنیم
- علی سرتیپی مطرح کرد: بلیت سینما چند دلار باید باشد؟
- پنل موبایل و صنعت VOD در کنگره موبایل ایران؛ بررسی وضعیت پلتفرمهای آنلاین فیلم و سریال و چالشها با ساترا
- گزارشی از وضعیت اقتصادی سینماها و شرایط اکران فیلمها در آستانه نوروز/ در سینما بهار میشود؟
- علی سرتیپی رییس هیئت مدیره انجمن صنفی ویاودیها شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





