سینماسینما، مهدی درستی _ علی سرتیپی با بیان اینکه گرانی بر حوزه های مختلف سینمای ایران از جمله تولید، پخش و سالن های سینما تاثیر منفی زیادی گذاشته است، تاکید کرد که با این وجود فروش ها افتی نداشته است.
به گزارش سینماسینما، آشفتگی بازار ارز و وضعیت ناپایدار اقتصادی مهمترین معضلی است که جامعه امروز با آن درگیر است. معضلی که تمامی اتفاقات کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است.
حوزههای مختلف فرهنگ و هنر نیز به ناچار تحت تاثیر این اتفاقات قرار گرفته اند، از جمله سینما که همیشه در برهه های مختلفی گاهی توانسته از زیر سایه این معضلات جان سالم به در ببرد و گاهی نه.
اینکه گرانی و وضعیت نه چندان مساعد اقتصادی تا چه اندازه بر فروش سینمای ایران تاثیرگذار بوده است، سوالی است که برای پاسخ آن با علی سرتیپی تهیه کننده و مدیرعامل موسسه فیلمیران که هرسال تجربه اکران و پخش چند فیلم را دارد گفت وگو کرده ایم و از کم و کیف ماجرا مطلع شدهایم.
وقتی از تاثیر گرانی بر سینما سخن به میان می آید بیشتر افکار سمت و سوی گیشه و فروش فیلم ها می رود. علی سرتیپی اما از زوایای دیگر سینما که تحت تاثیر گرانی دچار بحران شده، پرده برداشت.
سرتیپی با تاکید بر اینکه نمی توان تاثیر گرانی و افزایش قیمت ها را بر سینما بی تاثیر دانست، بیان کرد: «گرانی و افزایش قیمت ها در هر شرایطی بر سینما تاثیرگذار است و می توان گفت که هر سه محور سینمای ایران یعنی تولید، پخش و سالن را دچار بحران کرده است.»
او با اشاره به مشکلات تولید در شرایط امروز توضیح داد: «در مقوله تولید جدای از دستمزد بازیگران که با افزایش همراه است، فراهم کردن سایر عوامل تولید نیز دشوار شده است. هزینه تدارکات، فیلترهای فیلمبرداری و آماده سازی صحنهها از جمله مسایلی هستند که هزینه بسیار بالایی روی دست تهیه کننده می گذارند.»
این سینماگر در بخش بعدی سخنانش به موضوع پخش اشاره کرد و گفت: «در حوزه پخش همه عناصر گران شده اند علی الخصوص حوزه تبلیغات که هزینه بیلبوردها، پوسترها و… به شدت افزایش یافته است. می توان گفت که بیشترین تاثیر منفی گرانی بر حوزه پخش بوده است که به طور کلی کار پخش کنندگان را دچار مشکل کرده است.»
سرتیپی در پاسخ به اینکه در مورد سالن های سینما از نظر فنی سینماداران دچار بحران هستند یا خیر؟ تاکید کرد: «سالن داران در حال حاضر برای تهیه ابزار و وسایل فنی برای نمایش فیلم کار سختی در پیش دارند. ما همواره در پردیس کورش به دنبال بهبود کیفیت مان هستیم و هر ساله دستگاه های پخش فیلم خود را به روز می کردیم ولی در حال حاضر آنقدر دچار قیمت این دستگاه ها افزایش پیدا کرده است که کارمان بسیار سخت است. با تمام این شرایط قیمت بلیت هم ثابت است و افزایشی را به همراه نداشته است.»
او در پاسخ به این سوال که گرانی و کاهش قدرت خرید مردم تا چه اندازه بر استقبال مردم از سینماها تاثیر گذاشته است، گفت: «مخاطبان خیلی درگیر این مسئله نیستند و از سختی ها و دشواری هایی که پخش کنندگان، تهیه کنندگان و سالن داران سینما هستند با خبر نمی شوند.»
سرتیپی گفت: «در حوزه فروش اما دچار مشکل نشدهایم و استقبال مخاطبان در پردیس کوروش نسبت به سال گذشته با افزایش روبه رو بوده و از این نظر مشکلی برای ما به وجود نیامده است.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- علی سرتیپی: تاثیر منفی افزایش نرخ ارز بر سالن سازی/ پاپ کورن هم از بلیت سینما گرانتر است
- علی سرتیپی رئیس هیات مدیره انجمن ویاودی شد
- «شهرک» برنده دو جایزه از مراکش شد
- جایزه بهترین فیلم فستیوال «ویتره» به «شهرک» رسید
- اکران «سینما شهر قصه» به زمستان موکول شد
- اکران آنلاین «عروسی مردم» از ۲۶ مهر
- «ویلای ساحلی» از مهر اکران میشود
- مصاحبه اخیر علی سرتیپی و تماشاگران بی رحم و سخت گیر پلتفرم ها
- اولین تیزر فیلم سینمایی «شهرک» رونمایی شد/ فضایی عاشقانه و رازآلود
- در فاصله دو هفته مانده تا اکران عمومی؛ لوگوموشن «عروسی مردم» رونمایی شد
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با علی سرتیپی/ فضای سینما را باید از تنگنظری و فشارها خارج کنیم
- علی سرتیپی مطرح کرد: بلیت سینما چند دلار باید باشد؟
- پنل موبایل و صنعت VOD در کنگره موبایل ایران؛ بررسی وضعیت پلتفرمهای آنلاین فیلم و سریال و چالشها با ساترا
- گزارشی از وضعیت اقتصادی سینماها و شرایط اکران فیلمها در آستانه نوروز/ در سینما بهار میشود؟
- علی سرتیپی رییس هیئت مدیره انجمن صنفی ویاودیها شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





