سینماسینما، عباس اقلامی
تاد مِی در کتاب «مرگ» می نویسد: «شکنند گی زندگی یعنی آسیب پذیر بودن زندگی در مقابل مرگ در تمام لحظات هستی ما. این آسیب پذیری هم سرچشمه ارزش و اهمیت زندگی است و هم سرچشمه تزلزل و بی ثباتی آن. این چیزی است که هم به زندگی معنا می بخشد و هم در عین حال می تواند آن را از معنا تهی کند.»
حسین شهابی در «بی صدا» از پیام، نویسنده ا ی دارای سرطان، می گوید که جایی میان مرگ و زندگی ایستاده و از یک سو در میان سطرهای نوشته های خود و دیگران به دنبال تعریف تازه ای از سرطان و جدال بین مرگ و زندگی است و از سوی دیگر، کشمکش پنهان و گاه آشکاری دارد با ساغر، همسرش، که از حرفه اصلی خود جدا افتاده، در خانه خیاطی می کند و هرچه در توان دارد، به کار می بندد برای زنده نگه داشتن شوهرش.
داستان فیلم در خانه ای می گذرد که فرسوده و رو به فروپاشی است. مانند جسم فرتوت پیام که در اثر بیماری و انواع داروهایی که مصرف می کند، در حال از بین رفتن است. تلاش های ساغر اما مانند تلاش های شبگرد محله که مدام با تعمیرات موقت تلاش می کند خانه را سرپا نگه دارد، هیچ به ثمر نمی رسد و مکثی در روند فروپاشی نمی اندازد.
پیام در جدال توامان با زندگی و مرگ همانقدر جدی ا ست که در تسلیم نشدن به حرفهای ناشر رمانش. او به همان جدیت که دوست ندارد رمانش با روایتی جز آنچه او نوشته، منتشر شود، می خواهد پایانی را که خود می پسندد، برای زندگی اش بنویسد.
پیام تمام توان خود را بر این گذاشته تا در تلاقی زندگی و مرگ به تعبیری از این دو برسد که در نوشته هایش فردی نامیرا بماند، هرچند مجبور به رهایی از قید تن باشد. او به دنبال تعریفی از مرگ است که مرگ دیگر امری محتومِ نامعلوم در زمان آینده نباشد. او می خواهد این محتوم را معلوم کند. با گفتن از اهمیت زندگی برای افراد ناامید سعی می کند مرگ و زندگی را به زمان حال بیاورد و از آینده تصویری در شمایل اکنون بسازد؛ اکنونی که هراسی در دل نمی اندازد و در شکنند گی زندگی به تعادلی بین اهمیت و آسیب پذیری اش می رسد.
حسین شهابی اگر در «بی صدا» تمرکزش را بر نمایش مواجهه توامان مرگ و زندگی و شرح متزلزل بودن همزمان مفهوم مرگ و زندگی در میانه معرکه ای به نام سرطان، با زبان سینما می گذاشت، حالا یک اثر سینمایی قابل تامل و حدیث زمانه داشتیم که صدای بسیاری از مبتلایان بی صدای سرطان در دوران ها بود. اما کنار خطابه های شعاری شخصیت پیام در طول فیلم که لطمه سختی به «بی صدا» می زند، آنچه فیلم را از منظور اصلی اش دور می کند، خردهروایت های بی ارتباط با خط اصلی داستان است که نهتنها هیچ کمکی به ایده اصلی فیلم نمی کند، تماشاگر را هم از محتوا دور می کند و در بسیاری از سکانس ها فیلم را به سمتی می برد که نسبتی با زندگی روزمره شخصی و خانوادگی افراد دارای سرطان و درد زمانه ای که می کشند، ندارد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حسین شهابی درگذشت
- دو فیلم سینمایی پروانه نمایش گرفتند
- حسین شهابی: تولید «رو در رو» را با رعایت پروتکلهای بهداشتی آغاز میکنیم
- متفاوت و زیبا و بهیادماندنی/ نگاهی به فیلم “درباره الی”
- “هزارتو” در فرهنگسرای ارسباران اکران و نقد می شود
- تظاهری که تراژدی را خفه کرد/ نگاهی به فیلم «کارت پرواز»
- اکران سه فیلم جدید در سینماها
- دنباله «مد مکس: جاده خشم» ساخته میشود
- بدترین فیلمهای ۲۰۱۹، از نگاه منتقدان ورایتی
- اعلام برنامه نمایش «یک کامیون غروب» تا نیمه آذر
- «انتقام جویان» فیلم سال شد؛ معرفی برگزیدگان مردمی سینمای آمریکا
- واکنش نیما جاویدی به پخش غیرقانونی «سرخپوست»/ نگذارید اموالمان را به تاراج ببرند
- «فصل قاصدک» در آمریکا جلوی دوربین رفت
- نخستین تصویر از «جشنی دو میلیون»
- رونمایی از اولین تصویر «لباس شخصی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد