سینماسینما، آیدا مرادیآهنی- ران هاویو، عکاس جنگ آمریکایی که بهخاطر حرفهاش زندانی شد و حتی در فهرست سیاه صربها قرار گرفت، میگوید: «مردم اغلب میپرسند بعد چنین زندگی پرهیجانی چطور دوباره تو نیویورک زندگی میکنی؟ باید خیلی کسلکننده باشه که بعد اون همه ماجرا با لولهکش سروکله بزنی.»
عکاسان جنگ بعد از جنگ چه میکنند؟ وقتی از سرزمینی لبریز خون و مرگ برمیگردند به میان ما، زندگی را از ادامه آنچه شاهد بودند، دنبال میکنند یا دنیای دیگری دارند؟ این سوال همان جایگاه درستی را هدف میگیرد که فیلم «چشم جنگ» به دنبال آن است. عکاسان و خبرنگاران، سربازان بیسلاح در جنگاند. مبارزانی که
فاصله دور، و همزمان نزدیکی با صحنه به صحنه جنگ دارند و در مقابل دیدشان تاریخ یک کشور است که رقم میخورد، ثبت میشود و میماند. فیلم با چنین دیدی در آن نور آبی آغاز میشود. سعید صادقی یکی از چندین عکاس جنگ است که بعد از آن سالها کسی سراغی از او نمیگیرد. جنگ تمام شده، اما عکسهای او نه؛ حداقل برای خودش که اینطور است. مهم نیست کسی بعد از جنگ فکر نکرده صادقی چه میکند، اما خود او میخواهد بداند آن مردان و زنانی که جلوی دوربین او ایستادند و شدند صاحبان عکسهای سیاهوسفید و گاه رنگی، حالا چه شدهاند؟ گویی از نظر او هرچقدر هم که زمان گذشته باشد، هنوز پیوندی میان آن آدم دیروز-توی عکس صادقی- و آدم امروزی هست. و به نظر میرسد که سعید صادقی ماهیت این پیوند را جستوجو میکند. بدون آنکه نقش بازی کند، از سفر کردن برای یافتن آدمهای عکسهایش لذت میبرد. چیزی هست که او را به این شوق میرساند؛ چیزی که او را به زنها و مردهای توی تصاویرش وصل میکند و بهخاطر یافتن همان چیز میخواهد کنار حال خودش، حال آنها را هم ببیند. این شوق را میتوان در لحظهای که به آن آدمها میرسد، دید. و فیلم در نمایش چنین لحظاتی کاملا موفق است. عکاس الان هم روی چهرهها مکث میکند. حتی بیشتر. نبودِ جنگ به او این فرصت را میدهد که دقیقتر شود. چند بار توی فیلم از اینکه زمان روی چهره همهشان خط انداخته و آنها را شکسته، حرف میزند. و حالا همه اینها را بار دیگر ثبت میکند. همانگونه که آن سالها او پشت دوربین بوده و آنها سمت دیگر.
تصور مردی که عکس چاپشدهای را زیر بغل بزند و در میان مردم شهرهای مختلف سراغ صاحب تصویر را بگیرد -که حالا نزدیک به ۳۰ سال شاید به عمرش اضافه شده- بینهایت داستانی است. شخصیت خود صادقی را بهتنهایی میتوان کاراکتر قوی یک فیلم داستانی در نظر گرفت و البته هیچکس به اندازه او نمیتواند این نقش را خوب بازی کند. اما باید گفت انتخاب گونه مستند برای این فیلم انتخاب هوشمندانهای بوده. اینکه علاوه بر همه اینها، شخصیت او را از دید دیگران نیز ببینیم. و واقعا که بهترین حرف را سیفالله صمدیان میزند؛ انگار صادقی داشته با عکسهایش یک فوتواِستوری میساخته. کاری که همچنان هم در پی آن است
*عنوان نام کتابی است به همین اسم: «عکاسی زیر آتش، دنیای عکاسان جنگ»، پیتر هاو، نشر ساقی و انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس.
ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آیا فیلم حاتمیکیا به جشنواره فجر میرسد؟
- صداوسیما به از کرخه تا راین هم رحم نکرد!
- حاتمیکیا چرا ساخت سریال «موسی(ع)» را پذیرفت؟
- فاشیسم، آرمانگرایی و پایگاه امنِ ایدئولوژی
- یادداشت حاتمی کیا در پی درگذشت نادر طالب زاده
- چرخشهای ناگهانی/ کوتاه درباره فیلم «شب طلایی»
- قصهی خانه مادربزرگ/نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- یک ریسک بزرگ/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- تکرار کلیشهها/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- رونمایی از لوگو و تیزر فیلم سینمایی «شب طلایی»
- نمایش ۱۰ فیلم مرمت شده از گنجینه سینمای ایران در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- نام فیلم پسرحاتمیکیا تغییر کرد
- تعبیر یک رویا/ نگاهی به «خواب ابراهیم»
- مهدویان: مخملباف و حاتمیکیا فیلمسازان مهمیاند، اما من هیچکدام آنها نیستم/ تماشاگر باید خشونت را از عمق جانش تجربه کند
- یادداشت ابراهیم حاتمیکیا برای صادق صفایی/ راز ماندگاری نقش نوذر در «از کرخه تا راین»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد