
سینماسینما، آیدا مرادیآهنی- ران هاویو، عکاس جنگ آمریکایی که بهخاطر حرفهاش زندانی شد و حتی در فهرست سیاه صربها قرار گرفت، میگوید: «مردم اغلب میپرسند بعد چنین زندگی پرهیجانی چطور دوباره تو نیویورک زندگی میکنی؟ باید خیلی کسلکننده باشه که بعد اون همه ماجرا با لولهکش سروکله بزنی.»
عکاسان جنگ بعد از جنگ چه میکنند؟ وقتی از سرزمینی لبریز خون و مرگ برمیگردند به میان ما، زندگی را از ادامه آنچه شاهد بودند، دنبال میکنند یا دنیای دیگری دارند؟ این سوال همان جایگاه درستی را هدف میگیرد که فیلم «چشم جنگ» به دنبال آن است. عکاسان و خبرنگاران، سربازان بیسلاح در جنگاند. مبارزانی که
فاصله دور، و همزمان نزدیکی با صحنه به صحنه جنگ دارند و در مقابل دیدشان تاریخ یک کشور است که رقم میخورد، ثبت میشود و میماند. فیلم با چنین دیدی در آن نور آبی آغاز میشود. سعید صادقی یکی از چندین عکاس جنگ است که بعد از آن سالها کسی سراغی از او نمیگیرد. جنگ تمام شده، اما عکسهای او نه؛ حداقل برای خودش که اینطور است. مهم نیست کسی بعد از جنگ فکر نکرده صادقی چه میکند، اما خود او میخواهد بداند آن مردان و زنانی که جلوی دوربین او ایستادند و شدند صاحبان عکسهای سیاهوسفید و گاه رنگی، حالا چه شدهاند؟ گویی از نظر او هرچقدر هم که زمان گذشته باشد، هنوز پیوندی میان آن آدم دیروز-توی عکس صادقی- و آدم امروزی هست. و به نظر میرسد که سعید صادقی ماهیت این پیوند را جستوجو میکند. بدون آنکه نقش بازی کند، از سفر کردن برای یافتن آدمهای عکسهایش لذت میبرد. چیزی هست که او را به این شوق میرساند؛ چیزی که او را به زنها و مردهای توی تصاویرش وصل میکند و بهخاطر یافتن همان چیز میخواهد کنار حال خودش، حال آنها را هم ببیند. این شوق را میتوان در لحظهای که به آن آدمها میرسد، دید. و فیلم در نمایش چنین لحظاتی کاملا موفق است. عکاس الان هم روی چهرهها مکث میکند. حتی بیشتر. نبودِ جنگ به او این فرصت را میدهد که دقیقتر شود. چند بار توی فیلم از اینکه زمان روی چهره همهشان خط انداخته و آنها را شکسته، حرف میزند. و حالا همه اینها را بار دیگر ثبت میکند. همانگونه که آن سالها او پشت دوربین بوده و آنها سمت دیگر.
تصور مردی که عکس چاپشدهای را زیر بغل بزند و در میان مردم شهرهای مختلف سراغ صاحب تصویر را بگیرد -که حالا نزدیک به ۳۰ سال شاید به عمرش اضافه شده- بینهایت داستانی است. شخصیت خود صادقی را بهتنهایی میتوان کاراکتر قوی یک فیلم داستانی در نظر گرفت و البته هیچکس به اندازه او نمیتواند این نقش را خوب بازی کند. اما باید گفت انتخاب گونه مستند برای این فیلم انتخاب هوشمندانهای بوده. اینکه علاوه بر همه اینها، شخصیت او را از دید دیگران نیز ببینیم. و واقعا که بهترین حرف را سیفالله صمدیان میزند؛ انگار صادقی داشته با عکسهایش یک فوتواِستوری میساخته. کاری که همچنان هم در پی آن است
*عنوان نام کتابی است به همین اسم: «عکاسی زیر آتش، دنیای عکاسان جنگ»، پیتر هاو، نشر ساقی و انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس.
ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حاتم بخشیهایی که ابراهیم را از سینمای ایران گرفت
- آیا فیلم حاتمیکیا به جشنواره فجر میرسد؟
- روایتی نوین از ابراهیم حاتمیکیا؛ پروژه «موسی کلیمالله» چگونه به ابراهیم حاتمیکیا رسید؟
- صداوسیما به از کرخه تا راین هم رحم نکرد!
- حاتمیکیا چرا ساخت سریال «موسی(ع)» را پذیرفت؟
- فاشیسم، آرمانگرایی و پایگاه امنِ ایدئولوژی
- یادداشت حاتمی کیا در پی درگذشت نادر طالب زاده
- چرخشهای ناگهانی/ کوتاه درباره فیلم «شب طلایی»
- قصهی خانه مادربزرگ/نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- یک ریسک بزرگ/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- تکرار کلیشهها/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- رونمایی از لوگو و تیزر فیلم سینمایی «شب طلایی»
- نمایش ۱۰ فیلم مرمت شده از گنجینه سینمای ایران در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- نام فیلم پسرحاتمیکیا تغییر کرد
- تعبیر یک رویا/ نگاهی به «خواب ابراهیم»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





