پولهاییکه در سینما شسته میشوند / موسوی: دستمزد بازیگران را بدون فکر به سود و زیانش دو برابر کردند
غلامرضا موسوی عضو هیئت رئیسه شورای عالی تهیهکنندگان در برنامه «هفت» با اشاره به مسئله پولشویی در سینمای ایران، به حضوری افرادی به عنوان سرمایهگذار اشاره کرد که نگران بازگشت سرمایهشان نیستند.
به گزارش سینماسینما، شامگاه جمعه اول بهمن ماه، موضوع سینمای کودک با حضور ابوالحسن داودی، کارگردان سینما در برنامه تلویزیونی «هفت» مورد بررسی قرار گرفت. هفته گذشته نیز این برنامه در بخش اول به همین موضوع اختصاص داشت.
بهدلیل محدودیتها سینمای کودک جایگزین سینمای خانوادگی شد
ابوالحسن داودی، در ابتدای این میزگرد درخصوص ضعف سالهای اخیر این ژانر در سینمای ایران گفت: «من معتقدم به دلیل محدودیتها و تغییراتی که سینمای پس از انقلاب کرد و مفهومی که از سینما وجود داشت، سینمای کودک جایگزین یکجور سینمای خانوادگی، مجموعه ملودرام ها، سینمای اجتماعی و… شد. دقیقا از سر ناچاری که در قالب دیگری نمیشد بیان کرد. بسیاری از مسائلی که آن زمان در سینمای کودک و البته در سینمای کمدی بیان میشد، عملا در سینمای بزرگسال نمیشد بیان کرد و دچار ممیزی می شد. شاید یکی از دلایل موفقیت سینمای ایران در خارج از کشور هم همین بود.»
کارگردان فیلم «تقاطع» افزود: «برخی تصور میکنند اگر بخواهند برای بچهها فیلم بسازند، ضعف ها ایرادی ندارد و باید کودکانه و با منطق ضعیف حرف زد و فیلم ساخت. اما برخلاف تصور عمومی اینکه کودکان بسیاری از مسائل را نمی فهمند، آنها به خوبی متوجه می شوند و باید سعی کرد فیلمی همه فهم ساخت.»
داودی در پاسخ به این سوال افخمی که چقدر ممکن است تولید فیلم های کودک در گذشته به دغدغه فیلمسازان و اینکه خود کارگردانان فرزندانی در سنین کودکی داشتند مر تبط باشد، اظهار داشت: «من خودم ناخودآگاه زمانی به سراغ فیلمی با موضوع جوانان «تقاطع» رفتم که فرزندانم جوان شده بودند. یا فیلم «سفر جادویی» را زمانی ساختم که دخترم شش ساله بود. این را قبول دارم که به نوعی ما به دغدغه های شخصی خود میپرداختیم. به هر حال احساس نیاز برای تولید یک فیلم از مسائل مهم است و شاید امروز فیلمسازان ما در مقطعی از زندگی نیستند که بیشتر به سراغ سینمای کودک بروند.»
سرمایهگذارانی که سود و زیان برایشان مهم نیست
بخش دوم برنامه سینمایی دیشب «هفت» با حضور غلامرضا موسوی، عضو هیئت رئیسه شورای عالی تهیه کنندگان سینما و حسین پارسایی مدیرکل دفتر نمایش خانگی درباره پولشویی در شبکه نمایش خانگی به روی آنتن رفت.
غلامرضا موسوی در ابتدای صحبتهای خود در این میزگرد گفت: «دو سال پیش در محاسباتم متوجه شدم جماعتی به سینما یا نمایش خانگی میآیند و اصلا نگران بازگشت پول خود نیستند. خب گاهی با افرادی برخورد میکردیم که سینما را بهخاطر مسائل حاشیهای و شهرتش میخواستند، اما اینکه شخصی میلیاردها تومان پول به میان بیاورد و ضرر کند، اما خیالش نباشد، جای تعجب داشت.»
این تهیه کننده افزود: «موردی بود که یک فرد با خرید یک مجتمع ۴۰ میلیاردی آن را با ۱۶۰ میلیارد تومان سود به یک بانک فروخت. این فرد که در یک معامله خود دو برابر بیشتر از چرخه مالی یک سال سینمای ایران درآمد کسب کرده است، معلوم نیست همان ۴۰ میلیارد را هم با پول بانک بهدست نیاورده باشد. او در واقع برای پاک کردن پولش سراغ سینما میآید، پولشویی از اینجا شروع می شود. او باید این پول را توجیه کند. اگر پول شما سالم باشد و وارد هر شغلی شوید، ریال به ریالش حساب کتاب دارد. برای همین چنین فردی یک مرتبه دستمزدها را دوبرابر میکند و ضرر و زیان برایش مهم نیست.»
حسین پارسایی، مدیرکل دفتر نمایش خانگی نیز در ادامه این بحث اظهار داشت: «اعتبار سینمای ایران سبب میشود که برخی سرمایههای کلان خود را به این سمت سرایز کنند. آیا این سرمایههای مشکوک صرفا شامل حامل شبکههای نمایش خانگی است؟ یا وارد تولید سینما نیز شده است؟ مسئولیت بررسی و نظارت و برخورد با این مشکل با کیست؟ اساسا هدف چیست؟ من فکر می کنم این آمد و شد سرمایه های مشکوک، بیشتر از دو سال قدمت دارد. اما اساسا رسیدگی به سرمایههای مشکوک در حوزه تولید برعهده کیست؟ سازمان بررسی، صنف، شورای تهیه کنندگان؟»
مسئلهای به نام دستمزدهای بالا
موسوی در بخش دیگری از صحبتهایش تصریح کرد: «ما چندی پیش نامهای به آقای ایوبی نوشتیم و درباره دستمزدهای بالای برخی از این پروژه ها، هشدار دادیم. وقتی کنترل این دستمزدها را صنف برعهده بگیرد، اینجاست که میشود فیلم را کنترل کرد.»
پارسایی هم افزود: «من در دفتر نمایش خانگی مجاز نیستم برای مشروع یا غیرمشروع بودن سرمایه یک سرمایه گذار استعلام کنم. اصلا از کجا استعلام کنم؟ ما چه دستورالعمل بازدارندهای داریم که چنین مسئله ای رخ ندهد؟ لذا هرگونه مداخله به ترتیبی که سبب شود دخالتهای دولت در کار بخش خصوصی بیش از پیش شود، ضرر دارد.»
غلامرضا موسوی در پاسخ به این سوال افخمی که آیا شورای صنفی قاطعیت و توانایی برخورد با پولشویی را دارد، گفت: «یکسری مسئولیت خواسته یا ناخواسته برای دولت تعریف شده است که در برابر آن مقاومت میشود. مثلا از آقای ایوبی خواستیم که هرگونه کمک یا وامی به تهیه کنندهای داده میشود، اعلام رسمی شود تا شفافسازی صورت بگیرد. هرچند اصل قضیه را پذیرفتهاند، اما اقدامی صورت نگرفته است.»
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آغاز اکران عمومی «کیک محبوب من» در انگلستان و سوئد/ رونمایی از پوستر سوئدی فیلم
- رونمایی از نخستین تیزر بینالمللی فیلم «کیک محبوب من»
- توضیحات تهیهکننده درباره تولید «کیک محبوب من»
- «کیک محبوب من» جایزه فیپرشی را گرفت
- گزارش ورایتی از عرضه جهانی و حق پخش «کیک محبوب من»
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- دفاع تلویحی جبلی از اظهارات ابوالقاسم طالبی؛ واکنشی به اظهارنظرهای این چند ماه بود
- له له زدن برای تیتر شدن/ درباره اظهارات ابوالقاسم طالبی
- واکنش کانون کارگردانان به توهین طالبی و افخمی به زنان در برنامه «هفت»/ این مضحکه را تعطیل کنید
- واکنش بدیعی و ضیاییپرور به حرفهای طالبی؛ دیده شدن به هر قیمت/ توهین به نیمی از جمعیت کشور
- بهروز افخمی مجری «هفت» شد
- پوستر «تارا» همزمان با اکران رونمایی شد
- بررسی وضعیت نشریات تخصصی مکتوب با حضور هوشنگ گلمکانی و غلامرضا موسوی
- دو نامه خطاب به خانه سینما در یک روز؛ شکاف دوباره میان تهیهکنندگان/ موسوی و هاشمی روبروی هم
- معرفی هیات داوران بخش سینمایی یک جشنواره/ مهتاب کرامتی و پژمان بازغی فیلمهای ورزشی را داوری میکنند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز