پولهاییکه در سینما شسته میشوند / موسوی: دستمزد بازیگران را بدون فکر به سود و زیانش دو برابر کردند
غلامرضا موسوی عضو هیئت رئیسه شورای عالی تهیهکنندگان در برنامه «هفت» با اشاره به مسئله پولشویی در سینمای ایران، به حضوری افرادی به عنوان سرمایهگذار اشاره کرد که نگران بازگشت سرمایهشان نیستند.
به گزارش سینماسینما، شامگاه جمعه اول بهمن ماه، موضوع سینمای کودک با حضور ابوالحسن داودی، کارگردان سینما در برنامه تلویزیونی «هفت» مورد بررسی قرار گرفت. هفته گذشته نیز این برنامه در بخش اول به همین موضوع اختصاص داشت.
بهدلیل محدودیتها سینمای کودک جایگزین سینمای خانوادگی شد
ابوالحسن داودی، در ابتدای این میزگرد درخصوص ضعف سالهای اخیر این ژانر در سینمای ایران گفت: «من معتقدم به دلیل محدودیتها و تغییراتی که سینمای پس از انقلاب کرد و مفهومی که از سینما وجود داشت، سینمای کودک جایگزین یکجور سینمای خانوادگی، مجموعه ملودرام ها، سینمای اجتماعی و… شد. دقیقا از سر ناچاری که در قالب دیگری نمیشد بیان کرد. بسیاری از مسائلی که آن زمان در سینمای کودک و البته در سینمای کمدی بیان میشد، عملا در سینمای بزرگسال نمیشد بیان کرد و دچار ممیزی می شد. شاید یکی از دلایل موفقیت سینمای ایران در خارج از کشور هم همین بود.»
کارگردان فیلم «تقاطع» افزود: «برخی تصور میکنند اگر بخواهند برای بچهها فیلم بسازند، ضعف ها ایرادی ندارد و باید کودکانه و با منطق ضعیف حرف زد و فیلم ساخت. اما برخلاف تصور عمومی اینکه کودکان بسیاری از مسائل را نمی فهمند، آنها به خوبی متوجه می شوند و باید سعی کرد فیلمی همه فهم ساخت.»
داودی در پاسخ به این سوال افخمی که چقدر ممکن است تولید فیلم های کودک در گذشته به دغدغه فیلمسازان و اینکه خود کارگردانان فرزندانی در سنین کودکی داشتند مر تبط باشد، اظهار داشت: «من خودم ناخودآگاه زمانی به سراغ فیلمی با موضوع جوانان «تقاطع» رفتم که فرزندانم جوان شده بودند. یا فیلم «سفر جادویی» را زمانی ساختم که دخترم شش ساله بود. این را قبول دارم که به نوعی ما به دغدغه های شخصی خود میپرداختیم. به هر حال احساس نیاز برای تولید یک فیلم از مسائل مهم است و شاید امروز فیلمسازان ما در مقطعی از زندگی نیستند که بیشتر به سراغ سینمای کودک بروند.»
سرمایهگذارانی که سود و زیان برایشان مهم نیست
بخش دوم برنامه سینمایی دیشب «هفت» با حضور غلامرضا موسوی، عضو هیئت رئیسه شورای عالی تهیه کنندگان سینما و حسین پارسایی مدیرکل دفتر نمایش خانگی درباره پولشویی در شبکه نمایش خانگی به روی آنتن رفت.
غلامرضا موسوی در ابتدای صحبتهای خود در این میزگرد گفت: «دو سال پیش در محاسباتم متوجه شدم جماعتی به سینما یا نمایش خانگی میآیند و اصلا نگران بازگشت پول خود نیستند. خب گاهی با افرادی برخورد میکردیم که سینما را بهخاطر مسائل حاشیهای و شهرتش میخواستند، اما اینکه شخصی میلیاردها تومان پول به میان بیاورد و ضرر کند، اما خیالش نباشد، جای تعجب داشت.»
این تهیه کننده افزود: «موردی بود که یک فرد با خرید یک مجتمع ۴۰ میلیاردی آن را با ۱۶۰ میلیارد تومان سود به یک بانک فروخت. این فرد که در یک معامله خود دو برابر بیشتر از چرخه مالی یک سال سینمای ایران درآمد کسب کرده است، معلوم نیست همان ۴۰ میلیارد را هم با پول بانک بهدست نیاورده باشد. او در واقع برای پاک کردن پولش سراغ سینما میآید، پولشویی از اینجا شروع می شود. او باید این پول را توجیه کند. اگر پول شما سالم باشد و وارد هر شغلی شوید، ریال به ریالش حساب کتاب دارد. برای همین چنین فردی یک مرتبه دستمزدها را دوبرابر میکند و ضرر و زیان برایش مهم نیست.»
حسین پارسایی، مدیرکل دفتر نمایش خانگی نیز در ادامه این بحث اظهار داشت: «اعتبار سینمای ایران سبب میشود که برخی سرمایههای کلان خود را به این سمت سرایز کنند. آیا این سرمایههای مشکوک صرفا شامل حامل شبکههای نمایش خانگی است؟ یا وارد تولید سینما نیز شده است؟ مسئولیت بررسی و نظارت و برخورد با این مشکل با کیست؟ اساسا هدف چیست؟ من فکر می کنم این آمد و شد سرمایه های مشکوک، بیشتر از دو سال قدمت دارد. اما اساسا رسیدگی به سرمایههای مشکوک در حوزه تولید برعهده کیست؟ سازمان بررسی، صنف، شورای تهیه کنندگان؟»
مسئلهای به نام دستمزدهای بالا
موسوی در بخش دیگری از صحبتهایش تصریح کرد: «ما چندی پیش نامهای به آقای ایوبی نوشتیم و درباره دستمزدهای بالای برخی از این پروژه ها، هشدار دادیم. وقتی کنترل این دستمزدها را صنف برعهده بگیرد، اینجاست که میشود فیلم را کنترل کرد.»
پارسایی هم افزود: «من در دفتر نمایش خانگی مجاز نیستم برای مشروع یا غیرمشروع بودن سرمایه یک سرمایه گذار استعلام کنم. اصلا از کجا استعلام کنم؟ ما چه دستورالعمل بازدارندهای داریم که چنین مسئله ای رخ ندهد؟ لذا هرگونه مداخله به ترتیبی که سبب شود دخالتهای دولت در کار بخش خصوصی بیش از پیش شود، ضرر دارد.»
غلامرضا موسوی در پاسخ به این سوال افخمی که آیا شورای صنفی قاطعیت و توانایی برخورد با پولشویی را دارد، گفت: «یکسری مسئولیت خواسته یا ناخواسته برای دولت تعریف شده است که در برابر آن مقاومت میشود. مثلا از آقای ایوبی خواستیم که هرگونه کمک یا وامی به تهیه کنندهای داده میشود، اعلام رسمی شود تا شفافسازی صورت بگیرد. هرچند اصل قضیه را پذیرفتهاند، اما اقدامی صورت نگرفته است.»
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۸ فیلم سینمایی بدون مجوز ساخته شده/ ساخت فیلم «بدون مجوز» قابل کنترل نیست
- مخالفت صریح کانون کارگردانان با حکمِ محکومیت سازندگان «کیک محبوب من»
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- لطفا از نردبان «فسیل» بالا نروید
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- آغاز اکران عمومی «کیک محبوب من» در انگلستان و سوئد/ رونمایی از پوستر سوئدی فیلم
- رونمایی از نخستین تیزر بینالمللی فیلم «کیک محبوب من»
- توضیحات تهیهکننده درباره تولید «کیک محبوب من»
- «کیک محبوب من» جایزه فیپرشی را گرفت
- گزارش ورایتی از عرضه جهانی و حق پخش «کیک محبوب من»
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- دفاع تلویحی جبلی از اظهارات ابوالقاسم طالبی؛ واکنشی به اظهارنظرهای این چند ماه بود
- له له زدن برای تیتر شدن/ درباره اظهارات ابوالقاسم طالبی
- واکنش کانون کارگردانان به توهین طالبی و افخمی به زنان در برنامه «هفت»/ این مضحکه را تعطیل کنید
- واکنش بدیعی و ضیاییپرور به حرفهای طالبی؛ دیده شدن به هر قیمت/ توهین به نیمی از جمعیت کشور
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





