رییس هیات مدیره «اتحادیه صنف تهیهکنندگان» بیان کرد با توجه به اینکه قرارداد تیپی برای شرایط کرونایی طراحی نشده است، عوامل سینمایی باید در هنگام عقد قرارداد به همه موارد دقت کنند.
به گزارش سینماسینما غلامرضا موسوی رییس هیات مدیره «اتحادیه صنف تهیهکنندگان» درباره اینکه برخی از عوامل سینمایی اعلام کردهاند که در قراردادهایی که بسته میشود از سوی تهیهکنندگان بندی اضافه شده است که در صورت ابتلای فرد به کرونا در زمان فیلمبرداری، دستمزدی برای طول درمان فرد پرداخت نخواهد شد، گفت: پیش از هر چیز باید اعلام کنم که قرارداد تیپی در زمینه شرایط کرونایی طراحی و اجرا نشده است، البته قراردادهای پیشنهادی درباره چگونگی همکاری افراد در طول دوره کرونا داشتهایم، اما قرارداد تیپی که بگوییم دو طرف قرارداد در چنین شرایطی بر چه مبنایی باید حرکت کنند، نداریم.
وی ادامه داد: طبیعتاً زمانی قرارداد بین دو طرف بسته میشود، هردو طرف روی موضوع خاصی به تفاهم میرسند و در چنین شرایطی نفر سوم نمیتواند وارد شده و در مورد چگونگی، درست یا نادرست بودن عقد قرارداد نظری دهد.
رییس هیات مدیره «اتحادیه صنف تهیهکنندگان» بیان کرد: دوستانی که قرارداد میبندند باید پیش از هر چیز متن قرارداد را با دقت خوانده و اگر نقطه نظری درباره قرارداد دارند با طرف دوم قرارداد بحث و گفتگو کرده تا نکاتی که مورد قبول طرفین نیست، تغییر دهند، زمانی که قرارداد امضا شد، دیگر جای گله برای ۲ طرف؛ کارفرما و کارگزار باقی نمیگذارد. بنابراین توصیه این است که قبل از ماوقع، قرارداد را بخوانند و نکاتی که مدنظرشان است را بررسی و برطرف کنند.
بیمه بیکاری در طول کار توسط بیمه تکمیلی پرداخت میشود
وی در پاسخ به این پرسش که در شرایط فعلی که بسیاری از عوامل سینمایی نسبت به گذشته کمتر میتوانند با پروژهای قرارداد ببندند، تا چه اندازه تهیهکنندگان میتوانند از این شرایط به نفع خود استفاده کنند، توضیح داد: برخلاف نظر شما درباره کاهش سطح تولیدات، باید بگویم تقریباً همه عوامل پشت و جلوی صحنه به گونهای سرکار هستند، در واقع درست است که تولید فیلم سینمایی کاهش پیدا کرده اما تعداد تولیدات سریالهای شبکه نمایش خانگی افزایش پیدا کرده و اشتغال افراد زیاد شده است، در واقع بسیاری از افراد کار بلد به غیر از برخی از استثناها سرکار هستند.
این تهیهکننده سینما بیان کرد: تاکید میکنم قرارداد ۲ طرف دارد و افراد با رضایت آن را امضا میکنند، ضمن اینکه اعضای خانه سینما از بیمه تکمیلی استفاده میکنند، یعنی چه طرف قرارداد که تهیه کننده است، هزینهای را برای موارد خاص پرداخت کند یا خیر، اعضای خانه سینما میتوانند از حق بیمه تکمیلی خود استفاده کنند، بیمه تکمیلی نیز هزینههای کرونا را پرداخت میکند.
موسوی در پایان در جواب این پرسش که در گذشته اگر فردی در پروژهای حضور داشته و به دلایلی بیمار میشده، دستمزدی در دورانی که در پروژه حضور نداشته دریافت میکرد یا خیر، گفت: ما به تهیه کنندگان توصیه کردهایم که در طول تولید پروژه، همه عوامل باید بیمه شوند و این از جمله وظایف تهیه کننده است که باید بیمه حوادث را داشته باشند. در چنین شرایطی اگر اتفاقی برای افراد رخ دهد، بیمه وظیفه دارد که هم بیمه بیکاری را پرداخت کند و هم مساله بهداشت و درمان افراد را تحت پوشش قرار دهند، در غیر این صورت افراد بیمه شده میتوانند از شرکت بیمه مورد نظر شکایت کنند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- محمدمهدی عسگرپور دوباره رئیس هیات مدیره خانه سینما شد
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- فراخوان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند منتشر شد
- کتاب «داریوش خنجی» رونمایی شد؛ فرهنگ در برنامه هفتم توسعه بسیار ضعیف است/ سینمای ایران گوهر نایاب هستند
- حضور جمعی از سینماگران در قطعه هنرمندان
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
- پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما در یک هفته
- واکنش خانه سینما به تصویب یک سند؛ سند ملی سینما مورد تایید جامعه اصناف سینمای ایران قرار نگرفته است
- شب سعید راد با توضیحی برای رفع حاشیهها
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- یادبود سعید راد در شبهای بخارا
- در یک نامه به سرپرست ریاست جمهوری مطرح شد؛ نگرانی خانه سینما نسبت به انتشار آئیننامهای جدید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- کاراکترهایی مثل «مهندس لقمان» و «مهندس حشمتزاده» در فیلم منصور به مهندس ترکان و مهندس نعمتزاده اشاره دارند
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
آخرین ها
- تولد یک سینماگر درخشان ازبکستانی
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- پوستر رسمی جشنواره کن منتشر شد
- با حکم رئیس سازمان صداوسیما؛ رمضاننژاد رئیس جدید ساترا شد
- سینماحقیقت در نمایش خانگی
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- سوگ، فقدان و زوال با طنز؛ آیا «کفنها» آخرین فیلمِ دیوید کراننبرگ میشود؟
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- پس از گذشت حدود ۲ ماه؛ فروش اکران نوروزی سینماها به ۲۷۰ میلیارد رسید
- فروش بیش از دو میلیاردی نمایشها در فروردینماه ۱۴۰۴
- پایان تصویربرداری یک روایت کمدی از حضور در آسایشگاه اعصاب و روان
- ۱۲۰ سالگی سینمای چین در جشنواره پکن
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
- ریاست هیئت داوران دوربین طلایی کن برعهده فیلمساز ایتالیایی
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران