رییس هیات مدیره «اتحادیه صنف تهیهکنندگان» بیان کرد با توجه به اینکه قرارداد تیپی برای شرایط کرونایی طراحی نشده است، عوامل سینمایی باید در هنگام عقد قرارداد به همه موارد دقت کنند.
به گزارش سینماسینما غلامرضا موسوی رییس هیات مدیره «اتحادیه صنف تهیهکنندگان» درباره اینکه برخی از عوامل سینمایی اعلام کردهاند که در قراردادهایی که بسته میشود از سوی تهیهکنندگان بندی اضافه شده است که در صورت ابتلای فرد به کرونا در زمان فیلمبرداری، دستمزدی برای طول درمان فرد پرداخت نخواهد شد، گفت: پیش از هر چیز باید اعلام کنم که قرارداد تیپی در زمینه شرایط کرونایی طراحی و اجرا نشده است، البته قراردادهای پیشنهادی درباره چگونگی همکاری افراد در طول دوره کرونا داشتهایم، اما قرارداد تیپی که بگوییم دو طرف قرارداد در چنین شرایطی بر چه مبنایی باید حرکت کنند، نداریم.
وی ادامه داد: طبیعتاً زمانی قرارداد بین دو طرف بسته میشود، هردو طرف روی موضوع خاصی به تفاهم میرسند و در چنین شرایطی نفر سوم نمیتواند وارد شده و در مورد چگونگی، درست یا نادرست بودن عقد قرارداد نظری دهد.
رییس هیات مدیره «اتحادیه صنف تهیهکنندگان» بیان کرد: دوستانی که قرارداد میبندند باید پیش از هر چیز متن قرارداد را با دقت خوانده و اگر نقطه نظری درباره قرارداد دارند با طرف دوم قرارداد بحث و گفتگو کرده تا نکاتی که مورد قبول طرفین نیست، تغییر دهند، زمانی که قرارداد امضا شد، دیگر جای گله برای ۲ طرف؛ کارفرما و کارگزار باقی نمیگذارد. بنابراین توصیه این است که قبل از ماوقع، قرارداد را بخوانند و نکاتی که مدنظرشان است را بررسی و برطرف کنند.
بیمه بیکاری در طول کار توسط بیمه تکمیلی پرداخت میشود
وی در پاسخ به این پرسش که در شرایط فعلی که بسیاری از عوامل سینمایی نسبت به گذشته کمتر میتوانند با پروژهای قرارداد ببندند، تا چه اندازه تهیهکنندگان میتوانند از این شرایط به نفع خود استفاده کنند، توضیح داد: برخلاف نظر شما درباره کاهش سطح تولیدات، باید بگویم تقریباً همه عوامل پشت و جلوی صحنه به گونهای سرکار هستند، در واقع درست است که تولید فیلم سینمایی کاهش پیدا کرده اما تعداد تولیدات سریالهای شبکه نمایش خانگی افزایش پیدا کرده و اشتغال افراد زیاد شده است، در واقع بسیاری از افراد کار بلد به غیر از برخی از استثناها سرکار هستند.
این تهیهکننده سینما بیان کرد: تاکید میکنم قرارداد ۲ طرف دارد و افراد با رضایت آن را امضا میکنند، ضمن اینکه اعضای خانه سینما از بیمه تکمیلی استفاده میکنند، یعنی چه طرف قرارداد که تهیه کننده است، هزینهای را برای موارد خاص پرداخت کند یا خیر، اعضای خانه سینما میتوانند از حق بیمه تکمیلی خود استفاده کنند، بیمه تکمیلی نیز هزینههای کرونا را پرداخت میکند.
موسوی در پایان در جواب این پرسش که در گذشته اگر فردی در پروژهای حضور داشته و به دلایلی بیمار میشده، دستمزدی در دورانی که در پروژه حضور نداشته دریافت میکرد یا خیر، گفت: ما به تهیه کنندگان توصیه کردهایم که در طول تولید پروژه، همه عوامل باید بیمه شوند و این از جمله وظایف تهیه کننده است که باید بیمه حوادث را داشته باشند. در چنین شرایطی اگر اتفاقی برای افراد رخ دهد، بیمه وظیفه دارد که هم بیمه بیکاری را پرداخت کند و هم مساله بهداشت و درمان افراد را تحت پوشش قرار دهند، در غیر این صورت افراد بیمه شده میتوانند از شرکت بیمه مورد نظر شکایت کنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خانه سینما به رییس قوه قضاییه نامه نوشت؛ درخواست تشکیل کمیته حقیقتیاب در ماجرای بازداشت بازیگران
- در نشست خانه سینما مطرح شد؛ بازداشت هنرمندان، حذف پروانه ساخت و پویش آب
- حمایت خانه سینما از مطالبه اصناف برای حذف پروانه ساخت
- بدرقه پیکر ناصر تقوایی با نوای موسیقی جنوب/ سکوت کنیم و صدای صداقت و شرافت را بشنویم
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- موضع تازه خانه سینما درباره حواشی کمیته اسکار؛ بیانیه کمیته توهین آمیز بود، ولی سکوت میکنیم
- بیانیه تند کمیته انتخاب اسکار؛ انتقاد همزمان از دولت و خانه سینما
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- حمایت بیش از ۱۳۰ سینماگر از خروج خانه سینما از کمیته اسکار
- اسعدیان: خانه سینما بنگاه کاریابی نیست/ حسینی: سند ملی سینما را قبول نداریم
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- در انتخاب فیلم برای اسکار، خانه سینما سرِ پیاز است یا ته پیاز؟!
- آیا کمیته اسکار سینمای ایران به خانه سینما بازگشت؟
- پاسخ امینی تیرانی به امیر اثباتی/ مطالبه این باشد؛ چرا خانه سینما سمتِ سینمای مستقل و زیرزمینی نمیایستد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





