سینماسینما، عسل عباسیان
صفی یزدانیان که پیشتر او را با جستارهای ادبی- سینماییاش در مجله فیلم میشناختیم و بهتازگی ویراست تازهای از این جستارها با نام «ترجمهی تنهایی» از نشر چشمه راهی بازار کتاب شده، قبلتر «در دنیای تو ساعت چند است؟» را در نخستین تجربه کارگردانیاش ساخته بود و امسال با «ناگهان درخت» که ادای دین یک سینهفیل به تاریخ سینماست، به جشنواره فیلم فجر آمد.
میتوان متفقالقول بود که این فیلم روایت یک شخصیت عشق سینماست، آنجا که ما نشانگانی از «اشکها و لبخندها» میبینیم و موسیقی فیلم «جانی گیتار» نیکلاس ری را در یکی از عاشقانهترین صحنههای فیلم میشنویم. اساسا روایت فرهاد با بازی پیمان معادی، روایت یک عشقِ سینماست که در جهانی زنانه احاطه شده و به نظاره این جهان زنانه نشسته است.
صفی یزدانیان با این فیلم، جایی میان نوستالژی و جهان زنانه غلتیده است، او با گردهم آوردن آنچه برایش در زندگی دوستداشتنی و خاطرهساز بوده، انگار به تماشای دلبستگیهای شخصیت مرد این روایت یعنی فرهاد در مواجهه با جهان زنانه اطرافش نشسته است. در پلان کلیدی این فیلم، آنجا که فرهاد در دبستان است و شش، هفت دخترک دور او حلقه زدهاند و میگویند «باز میشیم، بسته میشیم»، عصاره شخصیتپردازی این کاراکتر تعریف میشود؛ اینکه فرهاد اساسا در حال نظاره جهان زنان اطرافش است. او در آغاز وقتی کودک است، عاشق سوزان میشود؛ دختری که در دبستان با او همکلاس است و در خاطراتش نقش پررنگی دارد. سپس در سنین جوانی دل به مهتاب با بازی مهناز افشار میبندد و وقتی بابت گناهِ ناکرده ۱۰ سالی زندان است، از او مطلقا خبر ندارد، اما عشقش به او پایدار میماند. تا اینکه مهتاب بعد از این ۱۰ سال بازمیگردد و حاصل این عشق، فرزندی میشود که آغاز «ناگهان درخت» مصادف با تولد این فرزند است. اما آنچه در این میان همواره استوار است، عشق ابدی فرهاد به مادرش است. مادری که زهره عباسیِِ نابازیگر بهخوبی از پس ایفای نقش آن برآمده است؛ زنی که خاطره را خوب میشناسد و هیچ بعید نیست چنین زنی فرهاد را تربیت کرده باشد؛ زنی که آداب میداند و عشق میشناسد.
فرهاد اما آن روشنفکری است که همواره با حسی از ترس و گناه دستوپنجه نرم میکند، روایت یزدانیان روایت ترس و لرز آدمها در جهانی کافکایی است. آدمهایی که به گناهِ ناکرده حتی ۱۰ سال زندان میروند و دم نمیزنند و در مواجهه با عشقهایشان دستوپاگمکرده و منفعلاند. به قول روانشناس فیلم، از کتابها و فیلمها جمله قرض میگیرند تا فقط معشوق را نگه دارند و برای پیشبرد رابطه انگار هیچ چشماندازی ندارند. آنها عاشقاند و شیفته، شیفته جهان زنانهای که احاطهشان کرده است و تنها میتوانند نظارهگر این جهان باشند و بس.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقد؛ چراغی در رهگذر تاریک و روشن سینما
- غریبههای آشنا/ تاملی بر فیلم «هارمونیهای ورکمایستر» ساخته بلا تار
- باری به هر جهت/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- کجا بروم با اسبی که جایی نمی رود؟!/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- مردی که هر کاری میکند که هیچ کاری نکند!/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- یک فیلم شاعرانه تجربهگرا/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- گفتوگو با صفی یزدانیان/ «ناگهان درخت» از مخاطبش میخواهد آسانگیر نباشد
- کوتاه درباره ۲ فیلم «ناگهان درخت» و «منک»/ کالت دهه پنجاهیها و ماجرای «همشهری کین»
- بدترین فیلمهای ۲۰۱۹، از نگاه منتقدان ورایتی
- «ناگهان درخت» و «بنفشه آفریقایی» در استرالیا
- فیلمهای افتتاحیه و اختتامیه جشنواره فیلمهای پارسی اعلام شدند
- جذاب اما نه فوقالعاده!/ نگاهی به فیلم “متری شیش و نیم”
- یک فیلم خیلی خوب ببینید/ نگاهی به فیلم «روسی»
- «اینسرت»/ رئالیسمِ تلخِ بارانی؛ نگاهی به فیلم «سرکوب»
- نمایش و نقد ۲ مستند با موضوع سوریه در کانون فیلم «سینماحقیقت»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها





