بخشنامه اخیر واحد حقوقی سازمان امور مالیاتی ،جدیترین مانع سینماگران برای پُر کردن اظهارنامههای مالیاتی امسال است.
فرشته طائرپور مشاور مالیاتی خانه سینما و عضو کارگروه مشترک وزارت ارشاد و سازمان امور مالیاتی با اعلام این خبر توضیح داد: سالهای زیادی است که در تعامل با مسئولان ذیربط سازمان امور مالیاتی، خانه سینما بعنوان جامعه اصناف سینمای ایران، موفق شده با ایجاد سامانه تنظیم و ارسال اظهارنامههای مالیاتی ویژه سینماگران، در محل این نهاد صنفی، به ارائه خدمات مشورتی و اجرایی به بیش از ۹۰درصد مودیان سینمایی (و همچنین تعدادی از فعالان سایر رشتههای هنری) بپردازد و سهولت و سرعت بیشتری را برای سینماگران در انجام تکالیف مالیاتیشان جهت بهرهمندی از معافیت مالیاتی بند ل ماده ۱۳۹ (مصرح در قانون مالیاتهای مستقیم) فراهم سازد. بدیهی است که درک صحیح سازمان امور مالیاتی از مشکلات خاص ناشی از حضور چهرههای سینمایی در حوزهها و یا کافینتهای پراکنده در سطح شهر، یکی از دلایل چنین تفاهم کارسازی در دورههای قبل بوده و از زمان پُر کردن نسخ اظهارنامههای غیر الکترونیکی تاکنون، این روش بعنوان راه حلی مفید برای هر دو سوی ماجرا، مورد استفاده قرار گرفته است.
او ادامه داد: متاسفانه امسال بعد از فراخوان گسترده “خانه سینما” برای مراجعه اعضاء به این سامانه از تاریخ ۱۶ خرداد، متوجه شدیم که واحد حقوقی سازمان امور مالیاتی طی بخشنامهای راه این خدمت صنفی را جز برای کافینتهای دارای مجوز از سازمان و دو سه حوزه دیگر(مانند بازنشستگان سازمان) مسدود ساخته و عملا شرایطی را ایجاد کرده که بیشک بسیاری از مودیان سینمایی در ارائه اظهارنامه هایشان دچار مشکل شده و نتیجتا منصرف خواهند شد.
طائرپور خاطرنشان کرد: این تصمیم هر توجیه اقتصادی یا اجرایی برای بخش حقوقی سازمان امورمالیاتی داشته باشد، در حوزه سینما و فعالیتهای هنری، بیشک فاقد تاثیر مثبت و موجد تالی فاسدهای زیادی خواهد بود.متاسفانه آزمون و خطاهای ناشی از تغییر سیستم دستی به الکترونیک، تغییرهای مکرر طبقه بندی های الفبایی مشاغل، صدور انواع آییننامههای اجرایی مفید و مخلل و…طی ده سال اخیر، به اندازه کافی موجب سردرگمی و بلاتکلیفی مودیان مالیالتی بخصوص مودیان سینمایی و هنری بوده است، حال با صدور این بخشنامه تنها راه ساماندهی نسبی به این مسائل در یک بخش از فعالیتهای متمرکز جامعه که خود حاوی ۳۳ نوع حرفه مستقل و مرتبط است نیز به لطف دایره حقوقی سازمان بسته شده. واقعا کافینتهای سطح شهر نسبت به کافی نت مستقر در “خانه سینما” برای ارائه این خدمت، چه مزیتیهای قابل استدلالی برای واحد حقوقی سازمان امور مالیاتی داشتهاند که چنین تصمیمی گرفته است؟!
این نویسنده و تهیهکننده سینما خاطرنشان کرد: بهترست سازمان امور مالیاتی فراموش نکند که جامعه هنری و سینمایی کشور به طور ذاتی و طبیعی، عمدتا با مسائل مالی بیگانه هستند و به دلیل فصلی بودن، فردی بودن، ذوقی بودن و عدم برخورداری از شرایط دائمی استخدام و کسب درآمد، نمیتوان از آنها توقع آشنایی کافی با قوانین ریز و درشت و بعضا متناقض مالیاتی و بیمهای که مدام نیز دچار تغییر و تحول میشوند را داشت. اصولا تشکیل نهادهای مدنی در چنین حوزههایی برای عبور مدبرانه از همین فاصلههاست و یقینا بسته شدن راه ارائه خدمت از طریق نهادها، بیشترین ضررش به طرف ذینفع خواهد رسید.
طائرپور اضافه کرد: متاسفانه این محدودیت نسنجیده باعث شده که صف طویل سینماگرانی که امروز و در اولین روز فراخوان، برای انجام تکلیف قانونیشان به “خانه سینما” مراجعه کردهاند، مایوس و آزرده به خانههایشان بازگردند؛ بی آنکه ضمانتی برای مراجعه مجددشان وجود داشته باشد. این اتفاق پاسخ مناسبی به احساس مسئولیت و قانونمندی آحاد یک قشر ویژه و مرجع در جامعه نیست. بیتردید در شرایطی که در همه جای دنیا، سیاستگزاران مالیاتی در جستجوی راهحلهای تشویقی هستند، چنین روشی بازدارنده و مایوس کننده خواهد بود.
ممنوعیتهای مدیریت حقوقی سازمان امور مالیاتی در ارایه آی پی به کامپیوترهای خانه سینما، کارمندان خانه سینما را واداشت که امروز با لپتاپ های شخصی یا اجارهایشان که محدودیت مزاحمی برای پر کردن اظهارنامه (حداکثر تا سقف ده عدد) دارند، در برابر مراجعین حاضر شوند، و انرژی مضاعف و کم حاصلی را برای توجیه این وضعیت صرف کنند.
طائرپور اظهار امیدواری کرد: پیرو جلسات توجیهی متعدد و مثبتی که نمایندگان “خانه سینما” تاکنون با وزیر امور اقتصاد و دارایی و رئیس و معاونان سازمان امور مالیاتی داشتهاند و وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی نیز مطالبات واقع بینانه جامعه فرهنگی و سینمایی کشور از آنها را با صراحت و جدیت در جلسات مطرح کرد، انتظار داریم تا فرصت بیشتری از دست نرفته بخشنامه مشکل آفرین مربوطه مورد بازنگری و
و در اولین فرصت با ارائه آی پیهای موردنیاز به کامپیوترهای خانه سینما، اجازه ندهند که آمار اظهارنامههای مودیان سینمایی، نسبت به سالهای گذشته، کاهش چشمگیری پیدا کند. چرا که در آن صورت شرعا و قانونا مسئولیت کاهش اظهارنامههای سینمایی در سال ۹۶ و عواقب آن در هیاتهای حل اختلاف، صرفا برعهده واحد حقوقی سازمان امور مالیاتی خواهد بود که مسیر تعریف شده و جا افتاده یک فرایند قانونی را به ضرر سازمان متبوعش، دچار دستانداز کرده است.
او در پاسخ به اینکه که اگر آیین نامه اصلاح نشود و آی. پی. در اختیار خانه سینما قرار نگیرد چه میشود؟ گفت: با توجه به اینکه سال گذشته حدود ۲هزار سینماگر در خانه سینما اقدام به تنظیم و ارسال اظهارنامههایشان کرده بودند، تنها راه باقیمانده این خواهد بودکه حداقل دویست لپتاپ از سازمانهای مختلف در اسرع وقت برای “خانه سینما” ارسال شود تا بشود با هرکدام ده تا اظهارنامه پُر کرد!!! چرا که بعید میدانم حضور سینماگران _بخصوص آنهایی که در مورد توجه مردم هستند ـ در کافینتها امکانی برای انجام کار خودشان و سایر مودیان عادی در آن کافینت باقی بگذارد؛ بیشک آن کافینت محل گرفتن امضا و عکس سلفی خواهد شد. شاید هم از این طریق دایره حقوقی سازمان امور مالیاتی بعد از آن با درک صحیحتری از موقعیت سینماگران در جامعه، فرمانهای ممنوعیتی صادر کند.
طائر پور در خاتمه اضافه کرد: از این فرصت استفاده کرده و به کسانی که با سازمان صدا و سیما در عرصه فیلمسازی و برنامه سازی همکاری دارند و متاسفانه بیشترین تعداد پروندههای مالیاتی را در هیاتهای حل اختلاف به خود اختصاص دادهاند، یادآوری میکنم که ماه مالیاتی (خرداد) قابل تمدید نیست و اصلی ترین شرط استفاده از معافیت مالیاتی بند ل ماده ۱۳۹ ارائه اظهار نامه است.نظر به اینکه متاسفانه سازمان صدا و سیما در امر اطلاعرسانی به عوامل یا ارائه خدماتی در این زمینه تاکنون فعال و موثر نبوده، بهتر است که اینگونه فعالان خودشان حواسشان به وضعیت مالیاتی و لزوم ارائه اظهارنامههایشان باشد.
منبع:ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خانه سینما به رییس قوه قضاییه نامه نوشت؛ درخواست تشکیل کمیته حقیقتیاب در ماجرای بازداشت بازیگران
- در نشست خانه سینما مطرح شد؛ بازداشت هنرمندان، حذف پروانه ساخت و پویش آب
- حمایت خانه سینما از مطالبه اصناف برای حذف پروانه ساخت
- بدرقه پیکر ناصر تقوایی با نوای موسیقی جنوب/ سکوت کنیم و صدای صداقت و شرافت را بشنویم
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- موضع تازه خانه سینما درباره حواشی کمیته اسکار؛ بیانیه کمیته توهین آمیز بود، ولی سکوت میکنیم
- بیانیه تند کمیته انتخاب اسکار؛ انتقاد همزمان از دولت و خانه سینما
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- حمایت بیش از ۱۳۰ سینماگر از خروج خانه سینما از کمیته اسکار
- اسعدیان: خانه سینما بنگاه کاریابی نیست/ حسینی: سند ملی سینما را قبول نداریم
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- در انتخاب فیلم برای اسکار، خانه سینما سرِ پیاز است یا ته پیاز؟!
- آیا کمیته اسکار سینمای ایران به خانه سینما بازگشت؟
- پاسخ امینی تیرانی به امیر اثباتی/ مطالبه این باشد؛ چرا خانه سینما سمتِ سینمای مستقل و زیرزمینی نمیایستد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست





