
فرشته طائرپور مشاور مالیاتی خانه سینما و عضو کارگروه مشترک وزارت ارشاد و سازمان امور مالیاتی با اعلام این خبر توضیح داد: سالهای زیادی است که در تعامل با مسئولان ذیربط سازمان امور مالیاتی، خانه سینما بعنوان جامعه اصناف سینمای ایران، موفق شده با ایجاد سامانه تنظیم و ارسال اظهارنامههای مالیاتی ویژه سینماگران، در محل این نهاد صنفی، به ارائه خدمات مشورتی و اجرایی به بیش از ۹۰درصد مودیان سینمایی (و همچنین تعدادی از فعالان سایر رشتههای هنری) بپردازد و سهولت و سرعت بیشتری را برای سینماگران در انجام تکالیف مالیاتیشان جهت بهرهمندی از معافیت مالیاتی بند ل ماده ۱۳۹ (مصرح در قانون مالیاتهای مستقیم) فراهم سازد. بدیهی است که درک صحیح سازمان امور مالیاتی از مشکلات خاص ناشی از حضور چهرههای سینمایی در حوزهها و یا کافینتهای پراکنده در سطح شهر، یکی از دلایل چنین تفاهم کارسازی در دورههای قبل بوده و از زمان پُر کردن نسخ اظهارنامههای غیر الکترونیکی تاکنون، این روش بعنوان راه حلی مفید برای هر دو سوی ماجرا، مورد استفاده قرار گرفته است.
او ادامه داد: متاسفانه امسال بعد از فراخوان گسترده “خانه سینما” برای مراجعه اعضاء به این سامانه از تاریخ ۱۶ خرداد، متوجه شدیم که واحد حقوقی سازمان امور مالیاتی طی بخشنامهای راه این خدمت صنفی را جز برای کافینتهای دارای مجوز از سازمان و دو سه حوزه دیگر(مانند بازنشستگان سازمان) مسدود ساخته و عملا شرایطی را ایجاد کرده که بیشک بسیاری از مودیان سینمایی در ارائه اظهارنامه هایشان دچار مشکل شده و نتیجتا منصرف خواهند شد.
طائرپور خاطرنشان کرد: این تصمیم هر توجیه اقتصادی یا اجرایی برای بخش حقوقی سازمان امورمالیاتی داشته باشد، در حوزه سینما و فعالیتهای هنری، بیشک فاقد تاثیر مثبت و موجد تالی فاسدهای زیادی خواهد بود.متاسفانه آزمون و خطاهای ناشی از تغییر سیستم دستی به الکترونیک، تغییرهای مکرر طبقه بندی های الفبایی مشاغل، صدور انواع آییننامههای اجرایی مفید و مخلل و…طی ده سال اخیر، به اندازه کافی موجب سردرگمی و بلاتکلیفی مودیان مالیالتی بخصوص مودیان سینمایی و هنری بوده است، حال با صدور این بخشنامه تنها راه ساماندهی نسبی به این مسائل در یک بخش از فعالیتهای متمرکز جامعه که خود حاوی ۳۳ نوع حرفه مستقل و مرتبط است نیز به لطف دایره حقوقی سازمان بسته شده. واقعا کافینتهای سطح شهر نسبت به کافی نت مستقر در “خانه سینما” برای ارائه این خدمت، چه مزیتیهای قابل استدلالی برای واحد حقوقی سازمان امور مالیاتی داشتهاند که چنین تصمیمی گرفته است؟!
این نویسنده و تهیهکننده سینما خاطرنشان کرد: بهترست سازمان امور مالیاتی فراموش نکند که جامعه هنری و سینمایی کشور به طور ذاتی و طبیعی، عمدتا با مسائل مالی بیگانه هستند و به دلیل فصلی بودن، فردی بودن، ذوقی بودن و عدم برخورداری از شرایط دائمی استخدام و کسب درآمد، نمیتوان از آنها توقع آشنایی کافی با قوانین ریز و درشت و بعضا متناقض مالیاتی و بیمهای که مدام نیز دچار تغییر و تحول میشوند را داشت. اصولا تشکیل نهادهای مدنی در چنین حوزههایی برای عبور مدبرانه از همین فاصلههاست و یقینا بسته شدن راه ارائه خدمت از طریق نهادها، بیشترین ضررش به طرف ذینفع خواهد رسید.
طائرپور اضافه کرد: متاسفانه این محدودیت نسنجیده باعث شده که صف طویل سینماگرانی که امروز و در اولین روز فراخوان، برای انجام تکلیف قانونیشان به “خانه سینما” مراجعه کردهاند، مایوس و آزرده به خانههایشان بازگردند؛ بی آنکه ضمانتی برای مراجعه مجددشان وجود داشته باشد. این اتفاق پاسخ مناسبی به احساس مسئولیت و قانونمندی آحاد یک قشر ویژه و مرجع در جامعه نیست. بیتردید در شرایطی که در همه جای دنیا، سیاستگزاران مالیاتی در جستجوی راهحلهای تشویقی هستند، چنین روشی بازدارنده و مایوس کننده خواهد بود.
ممنوعیتهای مدیریت حقوقی سازمان امور مالیاتی در ارایه آی پی به کامپیوترهای خانه سینما، کارمندان خانه سینما را واداشت که امروز با لپتاپ های شخصی یا اجارهایشان که محدودیت مزاحمی برای پر کردن اظهارنامه (حداکثر تا سقف ده عدد) دارند، در برابر مراجعین حاضر شوند، و انرژی مضاعف و کم حاصلی را برای توجیه این وضعیت صرف کنند.
طائرپور اظهار امیدواری کرد: پیرو جلسات توجیهی متعدد و مثبتی که نمایندگان “خانه سینما” تاکنون با وزیر امور اقتصاد و دارایی و رئیس و معاونان سازمان امور مالیاتی داشتهاند و وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی نیز مطالبات واقع بینانه جامعه فرهنگی و سینمایی کشور از آنها را با صراحت و جدیت در جلسات مطرح کرد، انتظار داریم تا فرصت بیشتری از دست نرفته بخشنامه مشکل آفرین مربوطه مورد بازنگری و
و در اولین فرصت با ارائه آی پیهای موردنیاز به کامپیوترهای خانه سینما، اجازه ندهند که آمار اظهارنامههای مودیان سینمایی، نسبت به سالهای گذشته، کاهش چشمگیری پیدا کند. چرا که در آن صورت شرعا و قانونا مسئولیت کاهش اظهارنامههای سینمایی در سال ۹۶ و عواقب آن در هیاتهای حل اختلاف، صرفا برعهده واحد حقوقی سازمان امور مالیاتی خواهد بود که مسیر تعریف شده و جا افتاده یک فرایند قانونی را به ضرر سازمان متبوعش، دچار دستانداز کرده است.
او در پاسخ به اینکه که اگر آیین نامه اصلاح نشود و آی. پی. در اختیار خانه سینما قرار نگیرد چه میشود؟ گفت: با توجه به اینکه سال گذشته حدود ۲هزار سینماگر در خانه سینما اقدام به تنظیم و ارسال اظهارنامههایشان کرده بودند، تنها راه باقیمانده این خواهد بودکه حداقل دویست لپتاپ از سازمانهای مختلف در اسرع وقت برای “خانه سینما” ارسال شود تا بشود با هرکدام ده تا اظهارنامه پُر کرد!!! چرا که بعید میدانم حضور سینماگران _بخصوص آنهایی که در مورد توجه مردم هستند ـ در کافینتها امکانی برای انجام کار خودشان و سایر مودیان عادی در آن کافینت باقی بگذارد؛ بیشک آن کافینت محل گرفتن امضا و عکس سلفی خواهد شد. شاید هم از این طریق دایره حقوقی سازمان امور مالیاتی بعد از آن با درک صحیحتری از موقعیت سینماگران در جامعه، فرمانهای ممنوعیتی صادر کند.
طائر پور در خاتمه اضافه کرد: از این فرصت استفاده کرده و به کسانی که با سازمان صدا و سیما در عرصه فیلمسازی و برنامه سازی همکاری دارند و متاسفانه بیشترین تعداد پروندههای مالیاتی را در هیاتهای حل اختلاف به خود اختصاص دادهاند، یادآوری میکنم که ماه مالیاتی (خرداد) قابل تمدید نیست و اصلی ترین شرط استفاده از معافیت مالیاتی بند ل ماده ۱۳۹ ارائه اظهار نامه است.نظر به اینکه متاسفانه سازمان صدا و سیما در امر اطلاعرسانی به عوامل یا ارائه خدماتی در این زمینه تاکنون فعال و موثر نبوده، بهتر است که اینگونه فعالان خودشان حواسشان به وضعیت مالیاتی و لزوم ارائه اظهارنامههایشان باشد.
منبع:ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- محمدمهدی عسگرپور دوباره رئیس هیات مدیره خانه سینما شد
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- فراخوان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند منتشر شد
- کتاب «داریوش خنجی» رونمایی شد؛ فرهنگ در برنامه هفتم توسعه بسیار ضعیف است/ سینمای ایران گوهر نایاب هستند
- حضور جمعی از سینماگران در قطعه هنرمندان
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
- پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما در یک هفته
- واکنش خانه سینما به تصویب یک سند؛ سند ملی سینما مورد تایید جامعه اصناف سینمای ایران قرار نگرفته است
- شب سعید راد با توضیحی برای رفع حاشیهها
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- یادبود سعید راد در شبهای بخارا
- در یک نامه به سرپرست ریاست جمهوری مطرح شد؛ نگرانی خانه سینما نسبت به انتشار آئیننامهای جدید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟