مهرزاد دانش در سازندگی نوشت :
نوروز امسال، ایرج طهماسب با برنامه جدیدی به نام مهمونی بار دیگر حضوری پراستقبال را در رسانه رقم زد، اما اینبار این رسانه به جای سیما، یکی از پلتفرمهای نمایشی بود. بعد از اتفاقاتی که برای مجموعه پرسابقه و محبوب کلاهقرمزی افتاد و اختلافات بین تلویزیون و سازندگان برنامه، اجازه ادامه فعالیت به طهماسب و جبلی را نداد، امید چندانی برای احیای آن باقی نمانده بود. حالا با گذشت چند سال، طهماسب نه با همان برنامه، بلکه با ایده و عروسکها و قالب جدیدی برنامهای دیگر عرضه کرده است. در وهله نخست، این گمان میرفت که مجموعه جدید، با توجه به این که سابقه برنامه و شخصیتهای متنوع کلاهقرمزی را ندارد و از تلویزیون هم پخش نمیشود و صرفا یک پلتفرم اینترنتی، پشتیبان و عرضهکنندهاش است، مورد استقبال چندانی واقع نمیشود، اما آن چه در مدت پخش شش قسمت این سریال سپری شده، خلاف این انگاره ثابت شد و نشان داد اگر خلاقیت و اعتبار و تجربه پشت یک برنامه باشد، میتوان کلیشههای رسمی سیطره «رسانه ملی» را زدود و بر آن پیشی گرفت.
مهمونی هم مثل کلاه قرمزی مبتنی بر الگوی چالش عروسکها و مسئول برنامه و مهمانها است که ترکیبی از اختلاف، دعوا، سوء تفاهم، محبت، دوستی، زرنگبازی، درددل و ویژگیهای رفتاری مختلف است و طهماسب به عنوان عنصر محوری این فضا، نقش تعدیلکنندهای دارد که گاه بیننده است و گاه نصیحتکننده و گاه دخالتگر. اصولا قالب اصلی برنامههای طهماسب که در مهمونی هم نمود دارد، پیشبرد فضا بر اساس تضادها و تناقضها است که گویی بازتابی از واقعیتهای رفتاری بیرونی اعضای جامعه و خانواده و نهادها است.
اما در مهمونی چند نمود جدید هم دیده میشود که مهمترینشان، خروج طهماسب از برخی محدودیتهای برنامههای قبلیاش است. همین که او دیگر در نقش و با نام «آقای مجری» در برنامه ظاهر نمیشود و او را به همان نام خودش خطاب میکنند (حتی اغلب بدون پیشوند آقا) نشانگر خروج از هویتی حقوقی به سمت هویتی حقیقی است که راه را برای نزدیکی بیشتر مخاطب به برنامه هموارتر میسازد. بدهبستانهای کلامی عاطفی او و قیمه، آوردن بچهای فقیر اما بیتربیت از کف خیابان، کارکنانی که با تماشای ستارگان از خود بیخود میشوند، نوازندگان خالتوریای که با سماجت و آویزان شدن و دروغ قصد ترقی دارند و البته پشهای که با لفاظی و ادب و ارائه استدلالهای مختلف و حمل صفات دیگران، به تدریج نزدیک میشود و میخواهد بزند.
درباره وجوه مثبت برنامه بسیار نوشتهاند و این جا قصد تکرارشان نیست. اما دو نکته مهم وجود دارد که اگر نادیده انگاشته شوند، پتانسیل پرقدرتی برای با سر خوردن به زمینِ برنامه خواهد بود.
نکته اول، تکرار شوخیها و ایدههایی ثابت است. اگرچه گاه تلاش میشود در متن شوخیها، تنوعهایی اضافه شود، اما قالب تیپیکال عروسکها، فضایی را شکل داده که مثلا قربانصدقهرفتن قیمه و سوال درباره آزمایش خون و بده بزنیم پشه و پرروبازی و فحشهای بچه، وجه غالب باشند و این ماجرا اگر با خلاقیت جدیدی همراه نشود، عامل شکست خواهد بود. به همین بیفزایید بازی جملهسازی و ادای حس با مهمان برنامه که روندی تکراری گرفته و اگر مهارت مهمان در جذب مخاطب نباشد، بخشی کسلکننده است.
نکته دوم ناهمگونی بخشهای مختلف برنامه است. از تماشاگرانی که فقط اول برنامه دست میزنند و بعد دیگر هیچ حضور و کنش و واکنشی ندارند گرفته تا نمایشهای نهچندان جذاب وسط گفتوگو با مهمان. بخش موسیقی ملل هم اگرچه ناهمگون است، ولی به دلیل جذابیت ذاتیاش که با نمایش ساز و آلات موسیقی مضاعف میشود (چقدر سیاستهای تحدیدی بیمنطق تلویزیون در موارد مختلف از جمله نشان ندادن ساز در طول این چند دهه منقبض بوده که حالا نشان دادن ساز در برنامهای پلتفرمی، نشان جذابیت است!) به هر حال تماشایی/شنیدنی است؛ مخصوصا که در گذر از فضای رسمی کلیشهای، سراغ مواردی همچون موسیقی شعله هم میرود و از ماویماوی ابراهیم تاتلیس هم یاد میکند.
برنامه مهمونی، با تمرکز بر ایده معنایی دوستی و عشق و قالب صمیمیتر در قیاس با برنامههای قبلی، حال و هوای خوبی دارد و این حس را به مخاطب هم منتقل میکند. اما خطر تکرار و ناهمگونی، تهدید بزرگی است که اگر به موقع به آن توجه نشود، عمر این حس خوب چندان به درازا نمیکشد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- هنری کسینجر و دانشمند فیلم دکتر استرنج لاو
- «سیاوش در آتش»؛ روایتی از ارتباط موسیقی با جامعه با محوریت زندگی استاد شجریان
- آیا جنایت و قتل، متأثر از فیلم و سینما است؟/یادداشتی از مهرزاد دانش
- در نقد «آگوست اوسیج کانتی» مطرح شد؛ فیلمی آمریکایی که با فرمول «درباره الی» غافلگیر میکند
- درباره جنجالهای اخیر پرونده حقوقی فیلم قهرمان/یادداشتی از مهرزاد دانش
- واکنش توییتری مهرزاد دانش به ترکیب هیئت داوران جشنواره /کوچه مردها
- رضا میرکریمی: «خیلی دور، خیلی نزدیک» تجربه درک حیرانی و بیوزنی نسبت به جهانی بیانتهاست
- ماندگار در تاریخ/ برای موفقیت فیلم «قهرمان» در کن
- مهرزاد دانش : زخم کاری را دوست ندارم ولی این روال پخش ، تمسخر بیننده های سریال است
- این حرص مبتذل در خبرسازی و تحلیلهای آبدوغخیاری/یادداشتی از مهرزاد دانش
- واکنش مهرزاد دانش به لغو جشنواره جهانی فیلم فجر
- واکنش مهرزاد دانش به استناد مخالفان خانه پدری به بخشی از آیین نامه نظارت بر نمایش فیلمها
- گفتوگوی سینماسینما با مهرزاد دانش منتقد سینما، درباره فیلمهای رضا، قصر شیرین، قسم و سرخپوست/ بخش دوم
- گفتوگو با مهرزاد دانش منتقد سینما درباره جشنواره جهانی فیلم فجر/ استانداردترین جشنوارهای که در ایران برگزار میشود/ بخش اول
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
آخرین ها
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- متوهمی به نام «اون»!
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- عرضه ۲۳۵ مستند در شبکه نمایش خانگی
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دبیر جوایز ایسفا مشخص شد
- اکران نوروزی ۴ مستند مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
- حامد رحیمینصر «ترومای آقای ایکس» را روی صحنه میبرد