مهرزاد دانش در سازندگی نوشت :
نوروز امسال، ایرج طهماسب با برنامه جدیدی به نام مهمونی بار دیگر حضوری پراستقبال را در رسانه رقم زد، اما اینبار این رسانه به جای سیما، یکی از پلتفرمهای نمایشی بود. بعد از اتفاقاتی که برای مجموعه پرسابقه و محبوب کلاهقرمزی افتاد و اختلافات بین تلویزیون و سازندگان برنامه، اجازه ادامه فعالیت به طهماسب و جبلی را نداد، امید چندانی برای احیای آن باقی نمانده بود. حالا با گذشت چند سال، طهماسب نه با همان برنامه، بلکه با ایده و عروسکها و قالب جدیدی برنامهای دیگر عرضه کرده است. در وهله نخست، این گمان میرفت که مجموعه جدید، با توجه به این که سابقه برنامه و شخصیتهای متنوع کلاهقرمزی را ندارد و از تلویزیون هم پخش نمیشود و صرفا یک پلتفرم اینترنتی، پشتیبان و عرضهکنندهاش است، مورد استقبال چندانی واقع نمیشود، اما آن چه در مدت پخش شش قسمت این سریال سپری شده، خلاف این انگاره ثابت شد و نشان داد اگر خلاقیت و اعتبار و تجربه پشت یک برنامه باشد، میتوان کلیشههای رسمی سیطره «رسانه ملی» را زدود و بر آن پیشی گرفت.
مهمونی هم مثل کلاه قرمزی مبتنی بر الگوی چالش عروسکها و مسئول برنامه و مهمانها است که ترکیبی از اختلاف، دعوا، سوء تفاهم، محبت، دوستی، زرنگبازی، درددل و ویژگیهای رفتاری مختلف است و طهماسب به عنوان عنصر محوری این فضا، نقش تعدیلکنندهای دارد که گاه بیننده است و گاه نصیحتکننده و گاه دخالتگر. اصولا قالب اصلی برنامههای طهماسب که در مهمونی هم نمود دارد، پیشبرد فضا بر اساس تضادها و تناقضها است که گویی بازتابی از واقعیتهای رفتاری بیرونی اعضای جامعه و خانواده و نهادها است.
اما در مهمونی چند نمود جدید هم دیده میشود که مهمترینشان، خروج طهماسب از برخی محدودیتهای برنامههای قبلیاش است. همین که او دیگر در نقش و با نام «آقای مجری» در برنامه ظاهر نمیشود و او را به همان نام خودش خطاب میکنند (حتی اغلب بدون پیشوند آقا) نشانگر خروج از هویتی حقوقی به سمت هویتی حقیقی است که راه را برای نزدیکی بیشتر مخاطب به برنامه هموارتر میسازد. بدهبستانهای کلامی عاطفی او و قیمه، آوردن بچهای فقیر اما بیتربیت از کف خیابان، کارکنانی که با تماشای ستارگان از خود بیخود میشوند، نوازندگان خالتوریای که با سماجت و آویزان شدن و دروغ قصد ترقی دارند و البته پشهای که با لفاظی و ادب و ارائه استدلالهای مختلف و حمل صفات دیگران، به تدریج نزدیک میشود و میخواهد بزند.
درباره وجوه مثبت برنامه بسیار نوشتهاند و این جا قصد تکرارشان نیست. اما دو نکته مهم وجود دارد که اگر نادیده انگاشته شوند، پتانسیل پرقدرتی برای با سر خوردن به زمینِ برنامه خواهد بود.
نکته اول، تکرار شوخیها و ایدههایی ثابت است. اگرچه گاه تلاش میشود در متن شوخیها، تنوعهایی اضافه شود، اما قالب تیپیکال عروسکها، فضایی را شکل داده که مثلا قربانصدقهرفتن قیمه و سوال درباره آزمایش خون و بده بزنیم پشه و پرروبازی و فحشهای بچه، وجه غالب باشند و این ماجرا اگر با خلاقیت جدیدی همراه نشود، عامل شکست خواهد بود. به همین بیفزایید بازی جملهسازی و ادای حس با مهمان برنامه که روندی تکراری گرفته و اگر مهارت مهمان در جذب مخاطب نباشد، بخشی کسلکننده است.
نکته دوم ناهمگونی بخشهای مختلف برنامه است. از تماشاگرانی که فقط اول برنامه دست میزنند و بعد دیگر هیچ حضور و کنش و واکنشی ندارند گرفته تا نمایشهای نهچندان جذاب وسط گفتوگو با مهمان. بخش موسیقی ملل هم اگرچه ناهمگون است، ولی به دلیل جذابیت ذاتیاش که با نمایش ساز و آلات موسیقی مضاعف میشود (چقدر سیاستهای تحدیدی بیمنطق تلویزیون در موارد مختلف از جمله نشان ندادن ساز در طول این چند دهه منقبض بوده که حالا نشان دادن ساز در برنامهای پلتفرمی، نشان جذابیت است!) به هر حال تماشایی/شنیدنی است؛ مخصوصا که در گذر از فضای رسمی کلیشهای، سراغ مواردی همچون موسیقی شعله هم میرود و از ماویماوی ابراهیم تاتلیس هم یاد میکند.
برنامه مهمونی، با تمرکز بر ایده معنایی دوستی و عشق و قالب صمیمیتر در قیاس با برنامههای قبلی، حال و هوای خوبی دارد و این حس را به مخاطب هم منتقل میکند. اما خطر تکرار و ناهمگونی، تهدید بزرگی است که اگر به موقع به آن توجه نشود، عمر این حس خوب چندان به درازا نمیکشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- هنری کسینجر و دانشمند فیلم دکتر استرنج لاو
- «سیاوش در آتش»؛ روایتی از ارتباط موسیقی با جامعه با محوریت زندگی استاد شجریان
- آیا جنایت و قتل، متأثر از فیلم و سینما است؟/یادداشتی از مهرزاد دانش
- در نقد «آگوست اوسیج کانتی» مطرح شد؛ فیلمی آمریکایی که با فرمول «درباره الی» غافلگیر میکند
- درباره جنجالهای اخیر پرونده حقوقی فیلم قهرمان/یادداشتی از مهرزاد دانش
- واکنش توییتری مهرزاد دانش به ترکیب هیئت داوران جشنواره /کوچه مردها
- رضا میرکریمی: «خیلی دور، خیلی نزدیک» تجربه درک حیرانی و بیوزنی نسبت به جهانی بیانتهاست
- ماندگار در تاریخ/ برای موفقیت فیلم «قهرمان» در کن
- مهرزاد دانش : زخم کاری را دوست ندارم ولی این روال پخش ، تمسخر بیننده های سریال است
- این حرص مبتذل در خبرسازی و تحلیلهای آبدوغخیاری/یادداشتی از مهرزاد دانش
- واکنش مهرزاد دانش به لغو جشنواره جهانی فیلم فجر
- واکنش مهرزاد دانش به استناد مخالفان خانه پدری به بخشی از آیین نامه نظارت بر نمایش فیلمها
- گفتوگوی سینماسینما با مهرزاد دانش منتقد سینما، درباره فیلمهای رضا، قصر شیرین، قسم و سرخپوست/ بخش دوم
- گفتوگو با مهرزاد دانش منتقد سینما درباره جشنواره جهانی فیلم فجر/ استانداردترین جشنوارهای که در ایران برگزار میشود/ بخش اول
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





