فرهاد توحیدی که دو دوره (سیزدهم و چهاردهم) دبیر جشن بزرگ سینمای ایران بود درباره موضوع مناقشهبرانگیز داوری فیلمهای توقیفی در جشن خانه سینما به «اعتماد» میگوید: «به عقیده من موضوع فراتر از فیلمهای توقیفی است؛ من اینجا میخواهم از حقوق همکارانم صحبت کنم، با در نظر گرفتن اینکه این مباحث محملی است برای نمایش و داوری فیلمهای توقیفی و خانه سینما موظف است به عنوان یک تشکل و نهاد صنفی حامی حقوق همکاران خود باشد اما اینجا بحث بر سر اصول است؛ شمار فیلمهایی که در سه سال گذشته به هر دلیل پشت خط اکران ماندهاند و نتوانستند به نمایش عمومی در بیایند آنقدر زیاد است که به نظرم بد نباشد امسال حداقل شرط پروانه نمایش فیلمها را بردارند و فیلمهای پشت خط اکران را به نمایش و داوری بگذارند. جشن خانه سینما که جشن اصناف است و تماشاگر دیگری جز همکاران خود ندارد میتواند فرصت محدود نمایش را برای اهالی صنف خود فراهم کند. »
توحیدی در خصوص صحبتهای اخیر محمدمهدی عسگرپور مبنی بر اینکه داوری فیلمهای اکران نشده در کنار فیلمهای دیده شده توسط مردم، در جشن خانه سینما اجحاف در حق فیلمهای اکران عمومی شده است، توضیح میدهد: «جشن خانه سینما در شرایط طبیعی مطابق با الگوی روز و اسکار گام برمیدارد اما باید دقت کنیم فیلمهایی که در امریکا ساخته میشوند در بیش از ۴ هزار سالن فرصت نمایش دارند و مردم به تماشا و داوری آثار مینشینند و بازخورد این فیلمها مشخص میشود؛ لذا جوایز اسکار متاثر از استقبال مردم است اما بدانیم شرایط آنجا با کشور ما کاملا فرق میکند.»
وی ادامه میدهد: «اگر هر سال مقررات دچار بازنگری نشود میتوان به آن پایبند بود اما از آنجایی که قرار است آییننامه آکادمی از سال آینده نهایی و اجرا شود و تا جایی که میدانم آییننامه دستخوش تغییرات است پس میتوان استثنا قائل بود و امکان نمایش و قضاوت ۱۲۰ فیلم که از اکران جاماندهاند فراهم شود. در هر صورت بدانیم اگر خانه سینما محلی برای نمایش این فیلمها فراهم نکند این فیلمها در ادامه با سختیهای بیشتری روبهرو خواهند بود. »
اما از طرفی این بحث هم مطرح است که نمایش فیلمهای توقیفی و ْآن دسته از فیلمهایی که پروانه نمایش ندارند ممکن است در داوری دیگر آثار اکران شده تاثیر بگذارند که توحیدی دراین مورد توضیح میدهد: «اگر این دغدغه وجود دارد که فیلمهای نمایش داده نشده توجه داوران آکادمی را به خود جلب میکنند و نگاه داوران به سمت فیلمهای تازه ساختی که طراوت بیشتری دارد میرود میتوان این فیلمها را از دایره رقابت کنار گذاشت اما امکان نمایش این فیلمها را برای همکاران سینمایی و اصناف فراهم کرد. که اگر این فرصت هم فراهم نشود که دیگر باید سکوت کرد.»
در همین زمینه کانون کارگردانان سینمای ایران در نامهای که هنوز رسمی نشده از دستاندرکاران برگزاری جشن بیستم به ریاست علی نصیریان خواستهاند که در آخرین دوره اجرای جشن براساس آییننامه سالانه، شرایط برای داوری فیلمهایی که پروانه ساخت گرفته ولی اکران نشدهاند نیز فراهم شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران فیلمنامه جشنواره فضای باز
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- یادی از داریوش مهرجویی در بیستوپنجمین نشست ماهانهی «مستندهای ایرانشناسی»
- نگارش فیلمنامه «داستان جاوید» آغاز شد/ سریالی از فرمانآرا در شبکه نمایش خانگی
- فرهاد توحیدی، دبیر اهدای جوایز سالانهی سینمای ایران شد
- انتخابات و جشن خانه سینما چه زمانی برگزار میشود؟
- معرفی داوران پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم پرواز
- فرهاد توحیدی درباره جشنواره سینماحقیقت مطرح کرد/ مستندهای چالشبرانگیز، صریح و جریانساز نمایش داده شوند
- فرهاد توحیدی در گفتگو با موزه سینما: نوشتن برای من عشق، دغدغه و لذت است
- پایان اختلافات طرفهای ایرانی و ترک «مست عشق»/ میانجیگری سرکنسولگری ایران در استانبول
- معرفی هیات انتخاب چهارمین جشن فیلم کوتاه ده
- الهام کردا بازیگر جدید «بدون قرار قبلی» شد
- برگزیدگان جشنواره فیلم زمین معرفی شدند
- صابر ابر بازیگر «بدون قرار قبلی» شد
- بهروز غریبپور: دولت باید متولی ساخت فیلم درباره محیطزیست باشد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش





