عشق و بخشش
«بیل پولاد» تهیهکنندگی فیلمهایی همچون «کوهستان بروکبک»، «درخت زندگی» و «دوازده سال بردگی» را در کارنامه خود دارد. این آثار در دو دهه گذشته مورد توجه منتقدان قرار گرفت. او پس از نخستین تجربه کارگردانیاش، فیلم «کاشفان قدیمی» (۱۹۹۰)، حالا با ساخت فیلم عشق و بخشش پس از دو دهه بر صندلی کارگردانی تکیه زده است. پولاد عنوان فیلم را از ترانهای از «برایان ویلسون» الهام گرفته و فیلم دو روایت موازی است که دو دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۸۰ زندگی ویلسون را پوشش میدهد. به تصویر کشیدن زندگی این خواننده در دو دهه مجزا با بازی «پاول دانو» و «جان کیوزاک» میسر شده است.
نارنگی
درباره فیلم «نارنگی» چیزی نمانده که بگوییم، چون این فیلم نقدهای خود را گرفته است. «شان بیکر»، کارگردان این فیلم خیابانهای هالیوود را با جذابیت تمام فیلمبرداری کرده است و با هنروری در سبک کمدی اسکروبال مدام بیننده را غافلگیر میکند. شرایطی که شخصیتهای داستان در آن گیر کردهاند میتواند برای هر کسی پیش بیاید. در واقع داستان فیلم جسورانه با هر بینندهای که با سرآمدن روز گیجاش دستوپنجه نرم میکند، ارتباط برقرار میکند.
پایان سفر
فیلم درام «پایان سفر» به کارگردانی «جیمز پونسولدت» درباره نویسنده امریکایی «دیوید فاستر والاس» است. این فیلم براساس ملاقات «دیوید لیپسکی»، خبرنگار مجله «رولینگ استون» (با بازی جسی آیزنبرگ) با «دیوید فاستر والاس» (جیسون سیگل) نویسنده کتاب «شوخی بیپایان» است. داستان پایان سفر در سال ۱۹۹۶ میگذرد و بعد از انتشار کتاب والاس است که این نویسنده روانه سفری پنج روزه برای مصاحبه با خبرنگار رولینگ استون میشود. در سفر حین اینکه این دو مرد دوستانی صمیمی میشوند و با هم خوش میگذرانند نقاط ضعف همدیگر را نیز کشف میکنند. این فیلمِ پر از گفتوگو که لازمه آن است، هوشمندانه و با بینش بهای شهرت تا تنهایی هنری را واکاوی میکند. پونسولدت با یاری فیلمنامه «دونالد مارگولیس»، نمایشنامهنویس برنده جایزه پولیتزر نمایش، نگاهی تکاندهنده به نبوغهای رنجدیده دارد.
فینیکس
این سایکودرامای نوآر به کارگردانی «کریستین پتزولد» درباره زن آلمانیای (با بازی نینا هوس) است که از اردوگاه کار اجباری آلمان نازی بیرون میآید. روی صورت او جای زخمهای وحشتناکی است و بنابراین به جراحی زیبایی پناه میبرد. این زن همسرش را در برلین پیدا میکند اما همسرش او را نمیشناسد و. . . داستانی مسحورکننده با موضوعاتی همچون هویت، توهم و فریب که در روزگار بعد از جنگ جهانی دوم رقم میخورد.
جیمز وایت
بعد از نمایش این فیلم که کارگردانی آن بر عهده «جاش مون» بود، در جشنواره فیلم ساندنس، «جیمز وایت» با استقبال منتقدان و تماشاگران روبهرو شد، این فیلم به یکی از فیلمهای دیدنی سال تبدیل شد. شاید الهامدهنده لغتی باشد که زیاد در صنعت سینما استفادهای ندارد اما تنها صفتی که میتوان به بازی «کریستوفر ابوت» در نقش اول فیلم نسبت داد همین واژه الهامدهنده است. داستان درباره پسر بیستوچند ساله نیویورکی است که وقتی خانوادهاش با چالشهای خطیری دستوپنجه نرم میکنند او سعی دارد بر رفتار خودویرانگرش غلبه کند.
فیلم کمدی درام«میسیسیپی گرایند» به کارگردانی «آنا بودن» و «رایان فلک»، فیلم درام جنگی «جانوران بدون کشور» به کارگردانی «کری فوکوناگا»، «خاطرات دختر نوجوان» ساخته «ماریل هلر»، فیلم درام «۹۹ خانه» به کارگردانی «رامین بحرانی»، فیلم «ابرهای سیلس ماریا» ساخته «اولیویه آسایاس» و با بازی «ژولیت بینوش» و فیلم موزیکال و هزل «Chi-Raq» به کارگردانی «اسپایک لی» از دیگر فیلمهایی هستند که وبسایت ایندیوایر آنها را به عنوان فیلمهای دیدنی امسال معرفی کرده است.
منبع: روزنامه اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
- یورش نظامیان اسرائیلی به خانه فیلمساز برنده اسکار
- ۵ نامزد برای معرفی به اسکار اعلام شد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- ژاپن «کوکوهو» را به اسکار میفرستد
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ بلغارستان «تاریکا» را به اسکار میفرستد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





