سرپرست دفتر طرحهای عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشبینی میکند که تا آخر مردادماه تخصیص اعتبار برای تکمیل ساختمان فیلمخانه ملی ایران صورت گیرد.
به گزارش سینماسینما، مسعود معمار بیش از یک سال قبل به ایسنا گفته بود: «اگر پنج، شش میلیاردی که برای تکمیل ساختمان فیلمخانه ملی ایران مورد نیاز است، تأمین شود ظرف سه ماه این پروژه به پایان میرسد» و الان پس از گذشت یک سال هنوز تکلیف فیلمخانه ملی ایران مشخص نیست.
طبق گزارشهای قبلی، کار تکمیل ساختمان جدید فیلمخانه به حدود ۹۵ درصد رسیده و بیشتر قسمتهای آن آماده است. در واقع بخش پایانی پروژه مربوط به تجهیزات تابلویی، چراغ و سیستمهای ایمنی است و مسعود معمار همچنان اظهار میکند: اگر بودجهای را که احتیاج داریم بتوانیم در اختیار بگیریم باید تجهیزات ساختمانی را به پایان برسانیم و این کار شامل برق، انشعابات، نقاشی و یکسری ظریفکاری میشود.
او دربارهی جدیترین وضعیت این پروژه و تامین اعتبار آن به ایسنا گفت: پیمانکار برای کارهایی که در فیلمخانه انجام داده بود، حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان مطالبه داشت که سال ۹۴ این اعتبار در اختیار نبود تا پرداخت کنیم. البته تأییدیهی این رقم را گرفتیم و به اطلاع سازمان مدیریت و برنامهریزی هم رساندیم ، اما آنها هم پولی نداشتند تا پرداخت کنند.
وی ادامه داد: برای حل موضوع فیلمخانه و اینکه بالاخره عملیات عمرانی و تجهیزاتی آن به پایان برسد پنج میلیارد تومان را برآورد کردیم که در موافقتنامه امسال هم آمده است، اما اینکه چقدر از این برآورد و چه زمانی به ما داده میشود را اطلاع نداریم چون بر عهده سازمان مدیریت و برنامهریزی است.
سرپرست دفتر طرحهای عمرانی وزارت فرهنگ خاطرنشان کرد: اصولا این تخصیصها در مردادماه داده میشود و به محض اینکه آن را دریافت کنیم کار را شروع خواهیم کرد، اما امسال زمان قطعی مشخص نیست، هر چند پیشبینی خودم این است که آخر این ماه (مرداد)تخصیص صورت گیرد.
او خاطرشان کرد: تاکنون ۱۲ میلیارد تومان برای ساختمان جدید فیلمخانه هزینه شده است که البته در سال ۹۳، شش میلیارد تومان پیشبینی کرده بودیم اما بودجهای نبود که بخواهیم با آن کاری انجام دهیم.
حدود ۲۵ سال است که ساختمان جدید فیلمخانه ملی ایران در باغ فردوس و در ضلع جنوبی ساختمان موزه سینما در دست ساخت است و هنوز به پایان نرسیده تا آرشیو ارزشمند فیلمخانهای که بیش از ۴۰ سال قدمت دارد به آنجا منتقل شود. البته عدهای معتقدند که این محل با توجه به موقعیت منطقهای و وجود منابع آبی زیرزمینی، محل مناسبی برای نگهداری آرشیو فیلم نیست اما با این حال با وجود تمام تمهیداتی که برای استاندارد بودن این ساختمان اندیشیده شده است باید منتظر ماند و دید که این پروژه چه زمانی و سرانجام در کدام مکان به سرانجام میرسد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کیانوش عیاری خیلی زود در سینمای ایران صاحب امضا شد/ هیاهو نداشتن به زیان عیاری تمام شد
- نمایش نسخه مرمت شده «فردوسی» در موزه سینما
- نمایش دو مستند از «کامران شیردل» در موزه سینما
- یک فیلم نوستالژیک در روز ملی سینما اکران میشود/ نمایش نسخه مرمتشده «کافه ترانزیت»
- نسخه مرمت شده «فردوسی» در موزه سینما نمایش داده میشود
- نمایش ۱۰ فیلم خاطرهانگیز سینمای کودک و نوجوان در موزه سینما
- گزارش مراسم بزرگداشت ابراهیم وحیدزاده/ کارگردانی وفادار به سینمای کمدی
- «سینماحقیقت» در سیما/ تازههای سینمای مستند را در «سینماحقیقت» ببینید
- لیست فیلمهای سینمایی ایرانی فیلمخانه ملی منتشر شد
- در شب عبدالله باکیده چه گذشت؟
- سندی ژرف از اثری گرانسنگ/ درباره پشت صحنه فیلم «گاو»
- سه فیلم تاریخ سینما ترمیم میشود/ رونمایی در جشنواره جهانی فجر
- پیشنهاد بالاتری برای بودجه سینما داشتیم/ ساختمان فیلمخانه ملی آینه دق شده است
- این بخش از میراث فرهنگی هم درآستانه نابودی است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





