اندی لوییس فیلمنامهنویس نامزد جایزه اسکار در ۹۲ سالگی از دنیا رفت.
به گزارش سینماسینما، اندی لوییس فیلمنامهنویس سرشناس آمریکایی که برای نوشتن فیلمنامه «کلوت» نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود، در ۹۲ سالگی به مرگ طبیعی از دنیا رفت.
لوییس از کهنه سربازان آمریکایی در جنگ جهانی دوم بود و پس از جنگ کارش را با نوشتن متن سخنرانی برای سیاستمداران آغاز کرد. او در دهه ۶۰ میلادی برای مجموعههای تلویزیونی فیلمنامه مینوشت. از جمله آثار تلویزیونی او در این دوران میتوان به «پرستاران»، «ویرجینیاییها» و «دکتر کیلدر» اشاره کرد.
او در دهه ۷۰ با همکاری برادر بزرگترش دیوید نوشتن فیلمنامه «کلوت» را به پایان رساند که حاصل آن فیلمی با بازی جین فوندا و دونالد ساترلند شد. جین فوندا برای بازی در این فیلم نخستین بار برنده جایزه اسکار شد.
در این فیلم کاراگاهی به نام جان کلوت با بازی دونالد ساترلند ماجرای گم شدن یک تاجر و رابطه او با دختری به نام بری دنیلز را بررسی میکند.
لوییس که در دهه ۸۰ میلادی دست از کار حرفهای کشید، سال ۲۰۱۳ درباره نوشتن فیلمنامه «کلوت» و شخصیت زن اصلی آن گفته بود: «دوست داشتم که در آن زنی مستقل و باهوش را به تصویر بکشم و به گمانم در این کار موفق بودم.» فیلمنامه اثر جنگی «زیرزمین» به کارگردانی آرتور اچ نادل از دیگر آثار سینمایی لوییس بود.
او پس از فیلمنامه موفق «کلوت» تنها یک اثر دیگر نوشت که تبدیل به فیلمی تلویزیونی شد. او سال ۱۹۸۵ از نوشتن دست کشید و باقی عمر را مشغول معماری بود.
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سعید تشکری درگذشت
- حضور «زرد خالدار» در جشنواره پالم اسپرینگز
- پیام تسلیت کانون کارگردانان در پی درگذشت اصغر عبداللهی
- اصغر عبداللهی درگذشت
- برشهای کوتاه/ گفتوگو با کامبوزیا پرتوی درباره فیلم «کامیون»
- نویسنده «مرد عنکبوتی» درگذشت
- سوالی که خشایار الوند از عارف لرستانی داشت + عکس
- خشایار الوند درگذشت
- بهروز افخمی کدام بازیگر زن هالیوود را برای فیلمش انتخاب کرد؟
- اهدای جایزه یک عمر دستاورد انجمن بازیگران به نام آلن آلدا
- حسرتی که همیشه همراه خسرو سینایی بوده است
- نیل سایمون استاد نمایشنامههای کمدی درگذشت
- ادعای یک نویسنده/ فیلمنامه برای تلویزیون مینوشتم و با نام مستعار ساخته میشد
- جزییاتی تازه از پیشتولید سریال «سلمان فارسی»/ احمدجو: ۳۷ قسمت نوشته شد
- ریدلی اسکات نگارش فیلمنامه اثر جدیدش را به چه کسی میسپارد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





