سینماسینما، محمد حقیقت
کدام فیلم بینالمللی بیشترین شانس را برای بهدست آوردن گلدن گلوب ۲۰۲۵ خواهد داشت؟ و کدام یک شایستگی بیشتری دارد؟
مراسم مشهور گلدن گلوب که از ۱۹۴۴ پایهگذاری شده، بهویژه در سی چهل سال اخیر، از اهمیت ویژهای برخوردار شده و توجه محافل حرفهای هالیوود را به خود جلب کرده است. این جوایز از سوی «انجمن مطبوعاتی هالیوود» که سالهای دور، حدود ۹۰ نفر عضو شامل منتقدین خارجی حاضر در آمریکا داشت، شروع شده بود، اما چند سالی است تعداد رای دهندگان گسترش یافته و ۳۱۰ عضو از ۷۶ کشور جهان در آن رای می دهند. طبیعتا منتقدین اعضای این جایزه بیشتر به فیلم های هموطنان خود رای خواهند داد.
جوایز گلدن گلوب که به بهترین تولیدات سینما و تلویزیون داده می شود، هر ساله توانسته نقش مهمی برای بالا بردن شانس کاندیداها در اسکار همان سال داشته باشد. با اعلام لیست نامزدها در رشتههای گوناگون، در نهم دسامبر، گمانه زنی ها، تفسیرها و تحلیلها شروع شده که برای ما، بخش فیلمهای بینالمللی (غیرانگلیسی زبان)، بیشتر مورد توجه است. در این رشته، امسال ۶ فیلم: «همه آنچه به عنوان نور تصور می کنیم» از هند، «امیلیا پرز» از فرانسه، «هنوز اینجا هستم » از برزیل ، «زن جوان با سوزن» از دانمارک، «دانه انجیر معابد» از آلمان (ایران) و «ورمیگلیو» از ایتالیا نامزد شدهاند.
در بین آنها چهار فیلم در بخش مسابقه کن و دو فیلم در مسابقه ونیز امسال حضور داشته اند. این آثار به خاطر اینکه جدا از به دست آوردن جوایزی در این دو جشنواره، در بسیاری دیگر جشنواره ها هم حضور داشته اند، مورد توجه منتقدین، و اگر به پرده سینماهای عمومی در آمده باشند، مورد توجه تماشاگران هم قرار گرفته اند. در این میان تا به امروز، بیشترین موفقیت ها متعلق به «امیلیا پرز» از ژاک اودیار بوده است و همین دو سه روز پیش هم این فیلم پنج جایزه مهم از آکادمی فیلم اروپا بدست آورد. جالب است که بدانید، در پایان این مراسم ژاک اودیار گفت: «از این به بعد مرا ژاک جایزهبر صدا کنید نه، ژاک اودیار!» البته این را به شوخی گفت و همه هم خندیدند.
از دید ما دو فیلم که جای مهمتری دارد بدون تردید : ۱- «همه آنچه که بهعنوان نور تصور میکنیم ساخته پایال کاپادیا است، این اثر از یک نوع تازگی و شفافیت عاطفی و پرمایه برخوردار است و خالص به نظر میآید. چیزهای ساختگی و مصنوعی در آن حس نمی شود، فریب دهنده نیست، اگر چه اسرارآمیز، به دنیای پرآشوب و ملتهب دو زن که به جستجوی دنیای درون می روند، نزدیک می شود، اما بسیار رئال و قابل لمس بوده که شخصیت ها با خلوص نیت احساسات نهفه خود را می یابند و فیلمساز آن را با صداقت تصویر میکند.
۲- «امیلیا پرز»، از زاویه دیگر ما را افسون می کند مشروط بر اینکه در مقابل استیل فیلم گارد نگیریم و خود را به دست کارگردان و میزانس افسون کننده اش ، و شورانگیز بسپاریم و غرق در لذت شویم.
این دو فیلم متفاوت، به دو دنیای متفاوت با دو زبان سینمایی دور از هم ، از فیلم های برتر کاندیدا شده هستند. البته دو فیلم سیاسی «دانه انجیر معابد» از محمد رسول اف و «من هنوز اینجا هستم» از والتر سالس شانس این را دارند که توجه رای دهندگان را به خود جلب کنند. حال باید منتظر مراسم جوایز هشتاد و دومین دور گلدن گلوب، که در پنج ژانویه ۲۰۲۵ در لس انجلس برگزار خواهد شد، بمانیم. پیشنهاد می کنم شما علاقهمندان هم می توانید از حالا در مورد برنده نهایی رای بدهید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- سپتیمیوس ۲۰۲۵؛ شهره آغداشلو، محمد رسولاف و مهناز افشار در هلند جایزه گرفتند
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





