سینماسینما، محمد حقیقت
کدام فیلم بینالمللی بیشترین شانس را برای بهدست آوردن گلدن گلوب ۲۰۲۵ خواهد داشت؟ و کدام یک شایستگی بیشتری دارد؟
مراسم مشهور گلدن گلوب که از ۱۹۴۴ پایهگذاری شده، بهویژه در سی چهل سال اخیر، از اهمیت ویژهای برخوردار شده و توجه محافل حرفهای هالیوود را به خود جلب کرده است. این جوایز از سوی «انجمن مطبوعاتی هالیوود» که سالهای دور، حدود ۹۰ نفر عضو شامل منتقدین خارجی حاضر در آمریکا داشت، شروع شده بود، اما چند سالی است تعداد رای دهندگان گسترش یافته و ۳۱۰ عضو از ۷۶ کشور جهان در آن رای می دهند. طبیعتا منتقدین اعضای این جایزه بیشتر به فیلم های هموطنان خود رای خواهند داد.
جوایز گلدن گلوب که به بهترین تولیدات سینما و تلویزیون داده می شود، هر ساله توانسته نقش مهمی برای بالا بردن شانس کاندیداها در اسکار همان سال داشته باشد. با اعلام لیست نامزدها در رشتههای گوناگون، در نهم دسامبر، گمانه زنی ها، تفسیرها و تحلیلها شروع شده که برای ما، بخش فیلمهای بینالمللی (غیرانگلیسی زبان)، بیشتر مورد توجه است. در این رشته، امسال ۶ فیلم: «همه آنچه به عنوان نور تصور می کنیم» از هند، «امیلیا پرز» از فرانسه، «هنوز اینجا هستم » از برزیل ، «زن جوان با سوزن» از دانمارک، «دانه انجیر معابد» از آلمان (ایران) و «ورمیگلیو» از ایتالیا نامزد شدهاند.
در بین آنها چهار فیلم در بخش مسابقه کن و دو فیلم در مسابقه ونیز امسال حضور داشته اند. این آثار به خاطر اینکه جدا از به دست آوردن جوایزی در این دو جشنواره، در بسیاری دیگر جشنواره ها هم حضور داشته اند، مورد توجه منتقدین، و اگر به پرده سینماهای عمومی در آمده باشند، مورد توجه تماشاگران هم قرار گرفته اند. در این میان تا به امروز، بیشترین موفقیت ها متعلق به «امیلیا پرز» از ژاک اودیار بوده است و همین دو سه روز پیش هم این فیلم پنج جایزه مهم از آکادمی فیلم اروپا بدست آورد. جالب است که بدانید، در پایان این مراسم ژاک اودیار گفت: «از این به بعد مرا ژاک جایزهبر صدا کنید نه، ژاک اودیار!» البته این را به شوخی گفت و همه هم خندیدند.
از دید ما دو فیلم که جای مهمتری دارد بدون تردید : ۱- «همه آنچه که بهعنوان نور تصور میکنیم ساخته پایال کاپادیا است، این اثر از یک نوع تازگی و شفافیت عاطفی و پرمایه برخوردار است و خالص به نظر میآید. چیزهای ساختگی و مصنوعی در آن حس نمی شود، فریب دهنده نیست، اگر چه اسرارآمیز، به دنیای پرآشوب و ملتهب دو زن که به جستجوی دنیای درون می روند، نزدیک می شود، اما بسیار رئال و قابل لمس بوده که شخصیت ها با خلوص نیت احساسات نهفه خود را می یابند و فیلمساز آن را با صداقت تصویر میکند.
۲- «امیلیا پرز»، از زاویه دیگر ما را افسون می کند مشروط بر اینکه در مقابل استیل فیلم گارد نگیریم و خود را به دست کارگردان و میزانس افسون کننده اش ، و شورانگیز بسپاریم و غرق در لذت شویم.
این دو فیلم متفاوت، به دو دنیای متفاوت با دو زبان سینمایی دور از هم ، از فیلم های برتر کاندیدا شده هستند. البته دو فیلم سیاسی «دانه انجیر معابد» از محمد رسول اف و «من هنوز اینجا هستم» از والتر سالس شانس این را دارند که توجه رای دهندگان را به خود جلب کنند. حال باید منتظر مراسم جوایز هشتاد و دومین دور گلدن گلوب، که در پنج ژانویه ۲۰۲۵ در لس انجلس برگزار خواهد شد، بمانیم. پیشنهاد می کنم شما علاقهمندان هم می توانید از حالا در مورد برنده نهایی رای بدهید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- سپتیمیوس ۲۰۲۵؛ شهره آغداشلو، محمد رسولاف و مهناز افشار در هلند جایزه گرفتند
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





