برنامه این هفته سینمامعیار با موضوع نقد و بررسی فیلم «عادت نمیکنیم» با حضور مهدی مافی، پیمان جعفری تهیه کننده، سید آریا قریشی و پوریا ذوالفقاری منتقد وبا مجری کارشناسی امیر عباس صباغ برگزار شد.به گزارش سینماسینما، پیمان جعفری تهیهکننده «عادت نمیکنیم» درباره اوضاع اکران و حواشی فیلم توضیح داد و گفت: الحمدلله بر خلاف اتفاقاتی که برای فیلم افتاد فروشمان خیلی خوب است، الآن به باشگاه میلیاردیها میپیوندیم و مردم رو به سینما آوردهاند، امیدواریم با پخشکننده صحبت کنیم تا تعداد سینماهایمان بیشتر شود.
وی توضیح مختصری نیز در ارتباط با انتخاب عوامل این اثر داد و اظهار داشت: فیلمبرداری این کار به عللی عقب افتاد و چون آقای سعدی فیلم دیگری در دست تهیه داشتند و طبق قوانین ارشاد نمیتوان بیش از یک فیلم همزمان کار کرد از من خواستند به عنوان تهیهکننده در خدمت فیلم باشم، از بازیگران خانم تهرانی، آقای فروتن، خانم بیات و آقای آذرنگ ممنونم که سر این فیلم آمدند.
«عادت نمیکنیم» شبیه کارهای فرهادی است
آریا قریشی به شباهت این فیلم با کارهای اصغر فرهادی اشاره کرد و بیان داشت: در نماها همان سبک آقای فرهادی به خصوص در جدایی نادر از سیمین را میبینیم، یا حتی موارد جزئیتر مثل آهنگ شب بخیر کوچولو که در آن فیلم پخش میشود گویا اینجا به صورت تحمیلی وارد شده که ارجاع به آن به نظر میرسد، هرچند الگوبرداری از یک فیلم خاص مشکلی ندارد و نکته منفی نیست و مهم این است که نتیجه چیست اما اینجا اتفاقی نیفتاده است.
پوریا ذوالفقاری نیز گفت: فیلم، یادآور آثار اصغر فرهادی است و پایانش یادآور پایان چهارشنبه سوری هست ولی ابراهیمیان ثابت کرده با بازیگران شناخته شده و داستانهایی که برای طیف گستردهای از مخاطبان ملموس باشد میخواهد در جریان اصلی فیلم بسازد و این سینمای محافظهکار است.
قریشی دربارۀ نقاط ضعف و قوت فیلم یادآور شد: در کلیت کار ضعفهایی وجود دارد که مشکل ایجاد میکند و پیشرفت داستانی در ابعاد مختلف ناقص است ولی گره را به نتیجه میرساند و نکته مثبتش این است که فیلم خوش ریتمی هست و در آن برای ایجاد گره و تعلیق اندازه رعایت شده است. فیلم چیزهای دیگری مثل بحث زمین و سند و… اضافه میکند تا به کشش ماجرا اضافه کند که در نهایت رها میشوند و به ماجرای اصلی برمیگردد.
ذوالفقاری در ادامه صحبتهای وی، خاطرنشان کرد: فیلم الگوی مشخصی در فیلمنامه دارد از این نظر که گویا فیلمنامه را با ماشینحساب نوشته که چه اطلاعاتی را کجا بدهیم اما نتیجه روابط، علت و معلولی نیست و موقعیتها در کنار هم چیده شدهاند. این فیلم مشکل ریتم ندارد و به لحاظ صداگذاری هم فوقالعاده است، پاشنه آشیل فیلم محمدرضا فروتن است و اگر دهان باز کند درام تمام میشود و سکوت او نقطه ضعف اصلی فیلم است.
سکوت شخصیت احمد در فیلم توجیه منطقی ندارد
قریشی به سکوت بیمنطق محمدرضا فروتن در این اثر پرداخت و گفت: شخصیت احمد حتی در مقابل هدیه تهرانی و وکیل هم سکوت میکند و این توجیه منطقی ندارد و مشکل ایجاد میکند، اینجا سکوت جزوی از جهانبینی شخصیت یا فیلم نیست و یک عنصر زائد است که زمان فیلم را طولانیتر میکند.
ذوالفقاری میزان تقطیع را برای چنین روایت آرامی، مناسب ندانست و اضافه کرد: اینجا فیلم تا اندازهای به دامی میافتد که نیما جاویدی در «ملبورن» کاملاً به دامش افتاد یعنی به جای اینکه تنش را از دل روابط بیرون بیاورد، تنش را از بیرون تزریق میکند. این میزان جداسازی باعث شده حس کنید با ساختاری خیلی معمولی هم میتوانست مرا پیش ببرد. اینجا دو خانه هست که مثل هم هستند و ارتباطی با کاراکترهایشان ندارند و این مشکل در تدوین حل نمیشود.
مجری برنامه سؤال کرد: «ابراهیمیان در این فیلم سه نقش داشته، هم فیلمنامه را با همکاری سارا سلطانی نوشته، هم کارگردان بوده و هم در تدوین نقش داشته است، این را به نفع فیلم میدانید یا به ضرر آن؟»
قریشی در پاسخ بیان داشت: کمتر پیش آمده خود کارگردان مستقیماً تدوین را بر عهده بگیرد ولی در مورد فیلمنامه مشکلی که وجود دارد این است که برخی فیلمسازان فکر میکنند اگر فیلمنامه را خودشان ننویسند منتقدان، فیلم را فیلم او نمیدانند در حالی که اینطور نیست.
ذوالفقاری به حواشی فیلم اشاره کوتاهی کرد و گفت: با اتفاقی که برای اکران فیلم و پخش تیزر و… رخ داد امیدوارم هم مسئولین و هم معترضین بدانند واقعاً شرایط طبیعی نقد فیلم را از بین میبرد و اولین چیزی که نادیده گرفته میشود نگاه سینمایی است و خوشحالم مشکل این فیلم خیلی زود حل شد.
تقریباً هیچ سکانسی در فیلم خستهکننده نیست
قریشی در صحبتهای پایانی دربارۀ نکات مثبت فیلم خاطرنشان کرد: در اجرا ریتم درونی سکانسها خوب است و تقریباً هیچ سکانسی در فیلم نیست که به طور مجزا خستهکننده باشد، تلاش شده تا تم اجتماعی فیلم از طریق یک داستان معمایی پرگره با ریتم نسبتاً تند روایت شود و این نکته مثبتی است. غلبه رنگ اشباع خیلی در نگاه اول به چشم نمیآید و این هم خوب است، یکسری ایدههای هوشمندانه در شخصیتها هست و کدهایی داده میشود که آنها را قابل باور میکند. در نهایت باید گفت این اثر، فیلم بدی نیست.
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «میدان سرخ» ۲۶ شهریور منتشر میشود
- «سوئیچ پن»/ یادداشتی بر فیلم «پیلوت»؛ به دنبال اخلاق و تفسیر معنایی آن
- آغاز اکران ۳ فیلم جدید از چهارشنبه
- ناگفته هایی از فیلم «پیلوت»/ به بهانه نمایش در جشنواره جهانی فیلم فجر
- میترا حجار به «رقص روی شیشه» پیوست
- فیلمبرداری «دو طبقه روی پیلوت» متوقف شده است/گروه در انتظار الناز شاکردوست
- چرا الناز شاکردوست دچار حادثه شد؟
- ضربه مغزی شدن الناز شاکردوست تکذیب شد
- دغدغه ورود افراد غیرحرفهای به سینما
- تهیهکننده «انزوا»: امیدوارم فیلم «ایتالیا ایتالیا» به حق خود در اکران عمومی برسد
- به احترام ناصر تقوایی اسم فیلم را از «چای تلخ» به «آآادت نمیکنیم» تغییر دادیم
- بارکد، رسوایی۲ و دراکولا در صدر جدول فروش
- اعتراضهای یک کارگردان به اکران فیلمش: سینماهای فیلمم را گرفتند
- بارکد ۲ میلیاردی شد / استقبال از طرح رمضانی سینماها
- کارگردان فیلم «عادت نمیکنیم»: شبیه کوبریک فیلم ساختم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





