آسوشیتدپرس فیلم «کپی برابر اصل» به کارگردانی عباس کیارستمی را به عنوان یکی از ۱۰ فیلم برتر یک دهه گذشته سینمای جهان انتخاب کرد.
به گزارش سینماسینما، در این فهرست فیلم «کپی برابر اصل» محصول سال ۲۰۱۰ میلادی و ساخته عباس کیارستمی با بازی «ژولیت بینوش» در رتبه هشتم بالاتر از فیلم «درون لوین دیویس» ساخته «برادران کوئن» و «هتل بزرگ بوداپست» به کارگردانی «وس اندرسون» جای گرفته است.
«کپی برابر اصل» اولین نمایش جهانی خود را شصت و سومین جشنواره فیلم کن به عنوان یکی از نامزدهای نخل طلا (فیلمهای بخش رقابتی اصلی) تجربه کرد و مورد توجه و تحسین منتقدان قرار گرفت و جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره را نیز برای بازیگر فرانسوی «ژولیت بینوش» به ارمغان آورد.
آسوشیتدپرس در توصیف فیلم «کپی برابر اصل» آورده است: «کپی برابر اصل» آیا یک داستان میتواند حقیقت داشته باشد؟ این پرسشی است که در فیلم کیارستمی به آن پرداخته شده و داستان آن درباره یک فروشنده عتیقهجات (با بازی ژولیت بینوش) و یک نویسنده (با بازی ویلیام شیمل) درباره ماهیت اصالت در هنر و آنچه در واقع یک بازآفرینی است با هم بحث میکنند. این فیلم حتی ماهیت رابطه میان دو شخصیت اصلی نیز دستخوش تغییر میشود و وانمود کردن این دو به زن و شوهر بودن در انتهای کار واقعی به نظر میرسد. «کپی برابر اصل» اثری جسورانه و برانگیزنده برای آغاز دهه جدید از سینما بود و گرچه سوالهای مطرحشده در فیلم همچنان بیپاسخ ماندهاند،اما این ایدهها و تجارب در ۹ سال و نیم گذشت همچنان ذهن را تحریک میکند.
در فهرست ۱۰ فیلم برتر دهه اخیر سینما به انتخاب آسوشیتدپرس، فیلم برنده نخل طلای «درخت زندگی» ساخته «ترس مالیک» رتبه نخست را به خود اختصاص داده و پس از آن به ترتیب «رشته خیال» به کارگردانی «پل توماس اندرسون»، «مارگارت» از «کنت لونرگان»، «لیدی برد» به کارگردانی «گرتا گرویگ»، فیلم برنده اسکار «مهتاب» ساخته «بری جنکینز»، «جایی» به نویسندگی و کارگردانی «سوفیا کاپولا»، «جنگ سرد» از «پاول پالیکوفسکی»، «کپی برابر اصل» از عباس کیارستمی، «درون لوین دیویس» ساخته «برادران کوئن» و «هتل بزرگ بوداپست» به کارگردانی «وس اندرسون» قرار گرفتهاند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





