سینماسینما، حسین آریانی
۱/ «دوباره زندگی»، اولین فیلم بلند سینمایی رضا فهیمی، داستان ساده و آشنایی دارد. ریحان و اصلان زوج سالمندی هستند که با تنهایی خود و عوارض کهولت سن، دست به گریباناند. مرد بیماریاش را از همسرش پنهان کرده و در تلاش است او را راضی به همراهی و نقل مکان به خانه سالمندان کند.
۲/ «دوباره زندگی» قصه تنهایی آدمهاست. دو شخصیت اصلی فیلم با اینکه بیکس و بدون خویشاوند نیستند، اما در زمانهای که عواطف بهتدریج کمرنگ شده و زندگی و معیشتی ماراتونگونه و پرفشار هم مزید بر علت شده، تنها ماندهاند. «دوباره زندگی» اما با وجود تِمِ تنهاییاش، تلخ و یأسآمیز نیست و در آن امید و شورِ زندگی جریان دارد. کافی است یک بار دیگر صحنه زیبایی را که اصلان با ترانه «سیمینبری گلپیکری» همسرش را به یاد ایام خوش گذشته میاندازد، به یاد بیاوریم.
۳/ روبهرو بودن مخاطب با دو شخصیت، تقریبا در سراسر فیلم، فضاسازی خاص و امساک در ارائه برخی اطلاعات کلیدی درام، وجه تجربهگرایانه فیلم را پررنگ کرده است و گرهها، اوج و فرودها و شخصیتپردازی متعارف و در جهت جذب مخاطب هم «دوباره زندگی» را به آثار سینمای بدنه نزدیک میکند.
۴/ حوادث غافلگیرکننده و گرهافکنیها و گرهگشاییهای ناگهانی هم از جاذبههای فیلم هستند؛ حوادثی مثل تاخیر و به مقصد نرسیدن پسر و عروسِ زوج سالمند و سپس اطلاع از مرگ آنها و به دنبال آن رسیدنِ خبر زنده ماندن نوهشان و…
۵/ ریتم آرامِ فیلم بسیار متناسب با فضای زندگی ساکن و پُرطمانینه زوجی سالخورده است، و بهخوبی تماشاگر را درگیر درامی با مضمونِ سالمندی میکند، و از سوی دیگر، مجددا این مسئله را به ما یادآوری میکند که صرفِ تند یا کُند بودن ریتم، امتیازی برای یک فیلم به شمار نمیآید. ریتم باید متناسب با قصه، فضا و فُرم فیلم باشد.
۶/ گلاب آدینه و شمس لنگرودی زوجی جذاباند. اگر فهیمی به جای این زوج به سراغ زوج دیگری، مثلا از بازیگران آشنا و معمولِ نقشهای مسن در سینمای بدنه میرفت، جذابیتِ اثر، بهکلی از دست میرفت. اما خوشبختانه ما اینجا، با دو بازیگر خوب و گزیدهکار روبهروییم که برای اولین بار در کنار هم قرار گرفتهاند، و این جذابیت فیلم را دوچندان کرده است.
۷/ «دوباره زندگی» فیلم جمعوجور و آبرومندی است؛ فیلمی که با استفاده بهینه از حداقل مصالح داستانی و بهره بردن از فُرمی بیپیرایه، توانسته اثری دیدنی و جذاب برای اولین تجربه کارگردانِ جوان و خوشآتیهاش باشد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقدی بر نمایش «هم این هم آن» و روایت تلخ فراموشی اصالت در عصر شهرت/ وقتی فالوئرها جای خاک صحنه را میگیرند
- نمایش «هم این، هم آن»؛ در مسیر تعامل، همدلی و تفاهم متقابل
- در بیستمین شب کارگردان؛ نکوداشت گلاب آدینه برگزار میشود
- معرفی داوران دومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- بازیگران نمایش گلاب آدینه معرفی شدند
- بانوی محبوب من عامه پسند نیست /انگ به نمایش ها نچسبانیم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با جلیل فرجاد بازیگر نمایش «بانوی محبوب من»
- گفتگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با گلاب آدینه کارگردان نمایش «بانوی محبوب من»
- مفری برای رسیدن به جهان شادی/ نگاهی به نمایش «بانوی محبوب من»
- اجرای «بانوی محبوب من» گلاب آدینه با حضور فاطمه معتمدآریا آغاز شد
- مرجان اشرفیزاده در گفتوگو با سینماسینما/ قصه فیلم «آبجی» از یک نگرانی و ترس در من شروع شد
- گلاب آدینه «بانوی محبوب من» را روی صحنه میبرد
- گیتیقاسمی: شاید تک سکانس کار کرده باشم ولی با دل و جان روی آنها تمرکز کردهام
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش هفتم
- محمد حاتمی خبر داد/ گلاب آدینه با نمایش «جنت مکان، خلد آشیان» روی صحنه میرود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته





