داوران جایزه سینمایی «ققنوس» در پایان هشتمین دوره برگزاری فیلم سینمایی «۲۳ نفر» را بهعنوان فیلم برگزیده معرفی کردند.
به گزارش سینماسینما، آیین اختتامیه هشتمین دوره برگزاری جایزه سینمایی «ققنوس» عصر روزگذشته جمعه سوم اسفندماه در مجموعه شهدای سرچشمه برگزار و طی این آیین فیلمها و فیلمسازان برگزیده این جایزه معرفی و تجلیل شدند.
در این دوره از جایزه «ققنوس» دو فیلم سینمایی «۲۳ نفر» به کارگردانی مهدی جعفری و «ماجرای نیمروز؛ رد خون» به کارگردانی محمدحسین مهدویان بهعنوان فیلم اول و دوم تجلیل شدند و نشان ققنوس دریافت کردند و محمدحسین مهدویان نیز بهعنوان چهره سال سینمای انقلاب معرفی شد.
در متن بیانیه هیأت داوران متشکل از وحید یامینپور، سیدمهدی ناظمی، حسین جودوی، حمید محمدی، سیدمحمد حسینی، پرویز امینی و حسین الهام درباره معرفی برترینهای این دوره، تأکید شده است؛
هیأت داوران جشنواره پیشروی «ققنوس» در چهلمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی و در آستانه حرکت به سوی گام دوم انقلاب اسلامی، افتخار دارد در روند رو به جلوی انقلاب، سهمی داشته باشد. امروز و در کنار این جشنواره سینمایی (که مختص روشن کردن جهتگیری سینمای کشور با انقلاب اسلامی است) دوست و دشمن اعتراف دارند، سینمای کشور، تطوری امیدوارکننده را تجربه کرده است. کیفیت فیلمهای سینمایی سال جاری، یکی از بالاترین کیفیتهای سالهای اخیر بوده است و طُرفه آن که این تطور بر دوش جوانان بوده است و اغلب هنرمندان و عوامل موفق فیلمهای سینمایی درخشان سال جاری از نسل تربیت شده پس از انقلاب اسلامی هستند.
هرچند شیرینی این تحول هنری را نباید فراموش کرد و باید به تقویت آن پرداخت اما تلخیِ عقب ماندگیهای کمی و کیفی را نیز نباید از یاد برد. تلخیهایی که گاهی خود را در حرکات شتابزده و تمسخرآمیز برخی چهرهها نشان میدهد و گاهی در بیانیههای ارتجاعطلبانه و ادبیات منسوخی که مدعی وجود معیارهای صرفاً سینمایی در جشنوارهها هستند؛ که هم به شکل رقتبرانگیزی عقبمانده و بدون پشتوانه نظری هستند و هم بیانگر فقدان صداقت کافیاند.

امروز آحاد وفاداران به آرمانهای انقلاب اسلامی نه تلخیها و زشتیها را انکار میکنند و نه پیشرفتها و زیباییها را. نه ناامید از کار هستند و نه سهلانگار و خوش خیال. با همین رویکرد است که در سال جاری هم موفق شدیم فیلمهای انقلابی قابل تحسینی را مشاهده کنیم که نشانگر انگیزههای والای ملت رشید ایران و به ویژه جوانان است. هیأت داوران جشنواره ققنوس، در بررسی حداقل ۴ فیلم انقلابیِ «دیدن این فیلم جرم است»، «شبی که ماه کامل شد»، «نیمروز ۲: رد خون» و «بیست و سه نفر»، ضمن تشکر و تقدیر از همه عوامل فنی و هنری و مدیریتی و خدماتی که برای جشن سینمای سال جاری زحمت کشیدند و باعث ارتقای سینمای ایران بطور کلی شدند و ضمن تحسین چهار فیلم فوقالذکر بطور خاص و عرض خسته نباشید صمیمانه به سازندگان این فیلمها، تصمیم گرفت تا یک فیلم را بهعنوان اول و برگزیده سال جاری و یک فیلم را به عنوان فیلم دوم این جشنواره و یک کارگردان و یک مدرّس را به عنوان دو چهره منتخب سینمای انقلاب در سال جاری معرفی کند.
معیار هیأت داوران در انتخاب فیلمها، معرفی درست سخنان انقلاب اسلامی در هیأت یک فیلم با کیفیت و رسا و شیوا است؛ به شکلی که به دور از انفعال و مظلومنماییهای بیثمر و بیاثر از ملت ایران، تأکید داشته است بر این که ملت رشید ایران از سویی مورد ظلم دشمنانِ مستکبر و زیاده خواه بوده است ولی از سوی دیگر هم مقابل آنها هیچگاه صرفاً یک گوشت قربانی نبوده است و نخواهد بود، بلکه غیرتمندانه و دلاورانه مقاومت کرده است و در این زمینه سرافراز و سربلند است. فیلم انقلابی باید نشان دهد که جریان انقلاب اسلامی محدود به هیچ قشر و دسته خاصی نبوده و یک امر ملی و فراگیر بوده است و به همین صورت هم باید صیانت شود. ملت رشید ایران خوی تجاوزگرانه ندارد ولی در برابر تجاوزها و تعدیهای خارجی و داخلی هم ساکت و منفعل و تماشاچی یا منتظر یک منجی بیگانه هم نخواهد ماند.
فیلم برگزیده اول این جشنواره «۲۳ نفر»، نمونه یک فیلم با کیفیت، پیشرو و راهگشا است که نه تنها مواد فوق را بیان کرده است، بلکه در بیان خود لکنت هنری ندارد و میتواند در فرمی که کمتر نمونه موفقی داشته است، به خوبی و شیوایی سخن انقلابی خود را بیان کند و در این بیان به هیچ دسته و گروه خاصی محدود نشود و عامه مردم را از راه سینما و به صورت سینمایی با مظلومیت مردم ایران و در عین حال رشادت، امیدواری و راهگشایی آنها درگیر میکند و راههایی به نسل جوان و نوجوان کشور برای قرار گرفتن در گام دوم انقلاب اسلامی نشان میدهد.
فیلم دوم امسال نیز «ماجرای نیمروز-رد خون» فیلمی صادقانه برای افشای برگهایی تلخ از تاریخ انقلاب اسلامی است، برگهایی مربوط به دشمنان داخلی این مردم که بسیاری شجاعت و صداقت روبرو شدن با آن را ندارند. ضمن این که از نظر تکنیکی نیز به وضوح نشانگر پیشرفتهای کارگردان جوان آن است.
هیأت داوران جشنواره ققنوس به عنوان خادمانی کوچک در جریان سینمای انقلاب اسلامی، تلاش کرده است با توجه به این رویکرد وظیفه خود را در قبال ملت انقلابی ایران انجام بدهد.
منبع: خبرگزاری مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازدید اهالی وزارت بهداشت از پشت صحنه «ماجرای نیمه شب»
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- انتشار نسخه سینمایی «زخم کاری ۳»
- بازگشت جواد عزتی به خونبازی در «زخمکاری ۳»
- آغاز تولید فصل چهارم «زخم کاری»؛ پخش فصل سوم پس از پایان «قطب شمال»
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- مدیر کل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم توضیح داد؛ پرونده هیچ فیلمی برای همیشه بسته نیست/ چرا «شیشلیک» اکران نمیشود؟
- عذرخواهی تلوبیون درباره حاشیههای اکران آنلاین «درخت گردو»
- واکنش مهدویان به حذف نام فیلمش در «خندوانه»؛ این همان فیلمی است که نمیخواهند تماشایش کنید
- تنهاییِ یک مرد/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- «مرد بازنده» پروانه نمایش گرفت
- ردِ بو/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- وقتی همه چیز مبهم است/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- پایبند به قواعد ژانر/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- پاشنه آشیل؛ کار کردن با یک گروه ثابت/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





