
محمد تاجیک در روزنامه اعتماد نوشت :
چند وقت پیش فرصتی پیش آمد که به کتاب فروشی انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در خیابان توانیر بروم و از نزدیک شاهد فعالیتشان باشم. از سالها قبل و در ساختمان قدیم و معروف موسسه رسانههای تصویری، به جای کتابفروشی فعلی، یک فروشگاه شیک و مدرن عرضه سی دی و دیویدیهای فیلمهای سینمایی خارجی و ایرانی بود که البته بیشتر آثار آن محصولات موسسه رسانههای تصویری بود. موسسهای که چند سال پیش تعطیل شد. در این بازدید چند ساعته از این فروشگاه متوجه شدم که تغییر هوشمندانهای در آن داده شده و فروشگاه سابق فروش سیدی و دیویدی که البته مدتها تعطیل بود به کتابفروشی تبدیل شده و در آن کتابهای سینمایی و بسیاری از کتابهای مرجع در سینما با قیمت بسیار مناسبی عرضه میشود. نکته جالب اینجاست که بسیاری از کتابهای این فروشگاه به قیمت قدیم و با قیمت ارزانی منتشر میشود که فرصت بسیاری برای علاقهمندان جدی سینماست که این کتابها را تهیه کنند. البته کتابهای چاپ جدید به همان قیمت روز و طبیعتا گرانتر عرضه میشود. گویا قرار است در دراز مدت این کتابفروشی به یک کتابفروشی اختصاصی کتابهای سینمایی تبدیل شود. آن چیزی که باعث شد این یادداشت را بنویسم این است که این روزها با افزایش بیش از حد قیمت کتاب، کتاب به پدیدهای لاکچری تبدیل شده و نگارنده هم که سالهاست به دیپلماسی صله رحم و دید و بازدید علاقه خاصی دارد در هر دیدار به دوستانم و خانوادهام، کتابهای زیادی کادو دادهام و در ضمن کتاب هم کادو گرفتهام. در این مدت اخیر به این نتیجه رسیدم که اهدای کتاب یا دریافت کتاب به عنوان کادو جزو رفتارهای درست و حسابی محسوب میشود و باعث ترویج ارتقای کتابخوانی هم میشود…. حتی الان و در شرایطی که به دلیل گران بودن کاغذ، کتاب به قیمت گزافی خریداری میشود و حتی کتابهای باطله و دست دوم، قیمت بالایی دارند، کاهش تیراژ کتابهای مختلف از جمله کتابهای سینمایی، بسیار خطرناک است و این در بلندمدت تاثیرات بسیار بدی را در پی خواهد داشت. هرچه تیراژ کتابهای سینمایی کمتر شود و تمایل به خواندن این کتابها کاهش یابد این برای آینده سینمای ایران خوب نیست… تهیهکنندگان و کارگردانان و حتی تماشاگران اگر سراغ کتابهای سینمایی نروند، آینده خوبی در انتظار سینمای ایران نخواهد بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پول می دهید که فحش بخورید ؟
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- کپی برداری ترامپ از روی دست مسئولان سینمایی
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- دیوار کوتاه رضا کیانیان در ماجرای فوت ناصر طهماسب
- سینما در تسخیر کمدیها/ بیشترین و بهترین سئانسها در اختیار فیلمهای کمدی است
- معمای پیچیده رقص /از رقص پیرمرد رشتی تا رقص های بی شمار در سینما وتلویزیون و شبکه نمایش خانگی
- اظهار نظری مهم درباره ساخت فیلم درباره شخصیتهای ملی و شهدا و چند نکته مهم تر
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- حاج کاظم و عباس و حزب اللهی واقعی
- انگار پوران درخشنده هم باید فیلم فسیل بسازد تا به او مجوز بدهند
- مصاحبه اخیر علی سرتیپی و تماشاگران بی رحم و سخت گیر پلتفرم ها
- خبرنگاری که حرفهاش را زندگی میکند
- بازخوانی یک مصاحبه با کیومرث صابری فومنی در ۲۲ سال پیش به بهانه سالروز درگذشت او
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





