سینماسینما، رویا فتحاللهزاده
فیلم مستند «ملاقاتهای شگفتانگیز» مستندی آرشیوی است که با بهکارگیری جلوههای ویژه، فضایی بینامتنی میان جهانبینی، گفتمانها و دیدگاههای افراد مشهور و نامدار تاریخ به وجود آورده است. کارگردان میکوشد در فیلم، کاراکترهای مشهور در حوزههای گوناگون اجتماعی، مذهبی، سیاسی، ادبی، هنری و تاریخی از جمله آلفرد هیچکاک، لوییس بورخس، استیون هاوکینگ، زیگموند فروید، مهاتما گاندی، مرلین مونرو، آلبرت انشتین، آدولف هیتلر، ویلیام شکسپیر و بسیاری دیگر را از طریق جلوههای ویژه و متحرک ساختن عکس آن کاراکترها دوباره زنده کند و به تصویر درآورد. سکانس ابتدایی فیلم با نمایش عکسی متحرک از هیچکاک آغاز میشود و او پیشدرآمدی درباره فیلمی که تماشا خواهیم کرد، به مخاطبان ارائه میدهد. از همین سکانس ابتدایی متوجه میشویم که با فیلمی نو، تجربی و درهمپیچیده با مفاهیم کلان و انتزاعی اما در عین حال قابل فهم مواجه هستیم. هیچکاک رو به دوربین ایستاده است و با مخاطبان صحبت میکند. در انتهای حرفهایش میگوید: «شاید از میان حرفهایی که میزنند، چیزی درباره حقیقت دستگیرتون بشه.» به این صورت ما به جهان بینامتنی فیلم قدم میگذاریم و در زیستجهان شگفتانگیزش نظارهگر گفتوگوی میان شخصیتهای تاریخی میشویم. واقعیت این است که گفتوگو میان کاراکترهای مشهور بهانهای برای کنکاشی دستهجمعی درباره حقیقت جهان یا پدیدهها و اتفاقهای مختلف است. هر یک از کاراکترها از دریچه جهانبینی خود پیرامون مفاهیم و مسائل مختلف جهان چون عشق، مرگ، خدا، قوانین فیزیک، سفر در زمان، ناخودآگاه انسان، به چالش کشیدن حقیقتهای بشری و… اظهار نظر میکند. در عین حال گاهی بدیهیترین حقایق از سوی برخی کاراکترها زیر سوال میرود و در معرض راستیآزمایی قرار میگیرد. آنچنانکه مخاطب در میان بحثها و مجادلهها به حقایقی که تاکنون آنها را بدیهی و قطعی میپنداشته است، با نگاه شک و تردید مینگرد. فیلم «ملاقاتهای شگفتانگیز» ماهیتی بینامتنی دارد. بینامتنیت به نوعی گفتمان میان متون و شکلگیری معنای یک متن به واسطه متون دیگر قلمداد میشود و به ارتباط متون در زمانهای گذشته و معاصر به لحاظ فرم و معنا اشاره دارد. به این ترتیب، «ملاقاتهای شگفتانگیز» نیز معنای کلی خود را از طریق فضای گفتمانی میان شخصیتهای تاریخی و معناهایی کسب میکند که آنها با دیالوگها، بحث و گفتوگوهایشان به وجود میآورند. فیلم دارای مضمونی آمیخته با طنز و تراژدی، مفاهیم و مسائل خُرد و کلان، حقیقت و دروغ و دیگر موارد است. در برخی سکانسها مسائلی شخصی مانند جزئیاتی درباره روابط عاشقانه میان شخصیتهای تاریخی بیان میشود و در برخی دیگر کلانمقولههایی چون مرگ و جهانهای موازی، مخاطب را با خود به تامل و اندیشهورزی فراتر از جهان ملموس میبرد. در سراسر فیلم، ارتباط و اتصال میان شخصیتها، گفتمانها و اپیزودها تا حدود زیادی معنادار و به هم مرتبط است و از اینروست که شاکله فیلم علیرغم تکثر معانی و تعدد کاراکترها شمایلی ازهمگسیخته و پراکندهگون پیدا نمیکند. «ملاقاتهای شگفتانگیز» لحظههایی شگفت و بدیع را پیش روی مخاطب قرار میدهد و ما میان باورپذیری و ناباوری سیر میکنیم.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران «آخرین عاشقانه» از فردا/ «نهنگها» به زودی به سینما میآید
- رونمایی از فیلم مستند ساموئل خاچیکیان با پیام مسعود کیمیایی
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- اکران «ایساتیس» در «هنر و تجربه» از ۲۲ دی
- شهاب حسینی: میخواهم فیلمی اقتباسی از ساعدی بسازم
- آغاز اکران یک مستند سیاسی در هنر و تجربه
- اکران «آویختگی» در سینماهای هنر و تجربه
- اکران چهار فیلم جدید در گروه سینمایی هنر و تجربه در آذر ماه
- رونمایی از تیزر مجموعه انیمیشن «رویاهای رنگی»
- «پسر انسان» پرفروشترین و پرمخاطبترین فیلم هنروتجربه شد
- شهاب حسینی با «مقیمان ناکجا» به هنر و تجربه میآید
- در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «پسر انسان» مطرح شد: هیچکدام از شخصیتها ضدقهرمان نیستند/بحران خانواده اهورا به عدم پذیرش جامعه برمیگردد
- «پسر انسان»؛ سوژهای که جایش در سینمای ایران خالی بود
- اکران فیلم «مهاجران» از ۳۱ خرداد در هنر و تجربه/ رونمایی از پوستر
- مستند «رنج زیر پوست» در گروه هنروتجربه اکران میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند
- با انتشار یک بیانیه؛ خانه موسیقی نسبت به لغو کنسرت و بازداشت هنرمندان اعتراض کرد
- یک داستان قدیمی و باورنکردنی
- گزارشی از فروش سینماها؛ بیش از ۶۶ میلیارد تومان سهم گیشه سینما در هفته گذشته
- شورای سیاستگذاری چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر معرفی شد
- معرفی داوران چند بخش از جشنواره «سینماحقیقت»
- اکران خصوصی فیلم «عزیز» / گزارش تصویری
- اعلام فهرست نامزدهای بخش ملی جشنواره «سینماحقیقت»/ داوران معرفی شدند
- آیا فیلم حاتمیکیا به جشنواره فجر میرسد؟
- ولفگانگ بکر درگذشت
- با حکم معاون هنری؛ سرپرستان اداره کل هنرهای نمایشی و تئاترشهر منصوب شدند
- شرط جیم کری برای حضور در دنباله «ماسک»
- معرفی داوران بخش نمایشنامه نویسی چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- نمایش «مردمان باد» در موزه سینما
- از لوطیگری به لاتبازی رسیدیم؛ گفتوگو با مهدی نادری فیلمنامهنویس درباره فیلم «زودپز» و طبقه فرودست در سینما
- بدون حضور بازیگران اصلی؛ ساخت دوباره «فرار از زندان» در دستور کار قرار گرفت
- «پسر انسان»؛ جنسیت یا انسانیت، مسئله این است
- «تعارض» از دیدگاه منتقدان/ به دنبال روایتی جدید
- اکران خصوصی فیلم «آریا شهر دو نفر» / گزارش تصویری
- نامزدهای جایزه لومیر معرفی شدند
- سینماگران ایرانی در جشنواره ساندنس آمریکا