سینماسینما، رویا فتحاللهزاده
فیلم مستند «ملاقاتهای شگفتانگیز» مستندی آرشیوی است که با بهکارگیری جلوههای ویژه، فضایی بینامتنی میان جهانبینی، گفتمانها و دیدگاههای افراد مشهور و نامدار تاریخ به وجود آورده است. کارگردان میکوشد در فیلم، کاراکترهای مشهور در حوزههای گوناگون اجتماعی، مذهبی، سیاسی، ادبی، هنری و تاریخی از جمله آلفرد هیچکاک، لوییس بورخس، استیون هاوکینگ، زیگموند فروید، مهاتما گاندی، مرلین مونرو، آلبرت انشتین، آدولف هیتلر، ویلیام شکسپیر و بسیاری دیگر را از طریق جلوههای ویژه و متحرک ساختن عکس آن کاراکترها دوباره زنده کند و به تصویر درآورد. سکانس ابتدایی فیلم با نمایش عکسی متحرک از هیچکاک آغاز میشود و او پیشدرآمدی درباره فیلمی که تماشا خواهیم کرد، به مخاطبان ارائه میدهد. از همین سکانس ابتدایی متوجه میشویم که با فیلمی نو، تجربی و درهمپیچیده با مفاهیم کلان و انتزاعی اما در عین حال قابل فهم مواجه هستیم. هیچکاک رو به دوربین ایستاده است و با مخاطبان صحبت میکند. در انتهای حرفهایش میگوید: «شاید از میان حرفهایی که میزنند، چیزی درباره حقیقت دستگیرتون بشه.» به این صورت ما به جهان بینامتنی فیلم قدم میگذاریم و در زیستجهان شگفتانگیزش نظارهگر گفتوگوی میان شخصیتهای تاریخی میشویم. واقعیت این است که گفتوگو میان کاراکترهای مشهور بهانهای برای کنکاشی دستهجمعی درباره حقیقت جهان یا پدیدهها و اتفاقهای مختلف است. هر یک از کاراکترها از دریچه جهانبینی خود پیرامون مفاهیم و مسائل مختلف جهان چون عشق، مرگ، خدا، قوانین فیزیک، سفر در زمان، ناخودآگاه انسان، به چالش کشیدن حقیقتهای بشری و… اظهار نظر میکند. در عین حال گاهی بدیهیترین حقایق از سوی برخی کاراکترها زیر سوال میرود و در معرض راستیآزمایی قرار میگیرد. آنچنانکه مخاطب در میان بحثها و مجادلهها به حقایقی که تاکنون آنها را بدیهی و قطعی میپنداشته است، با نگاه شک و تردید مینگرد. فیلم «ملاقاتهای شگفتانگیز» ماهیتی بینامتنی دارد. بینامتنیت به نوعی گفتمان میان متون و شکلگیری معنای یک متن به واسطه متون دیگر قلمداد میشود و به ارتباط متون در زمانهای گذشته و معاصر به لحاظ فرم و معنا اشاره دارد. به این ترتیب، «ملاقاتهای شگفتانگیز» نیز معنای کلی خود را از طریق فضای گفتمانی میان شخصیتهای تاریخی و معناهایی کسب میکند که آنها با دیالوگها، بحث و گفتوگوهایشان به وجود میآورند. فیلم دارای مضمونی آمیخته با طنز و تراژدی، مفاهیم و مسائل خُرد و کلان، حقیقت و دروغ و دیگر موارد است. در برخی سکانسها مسائلی شخصی مانند جزئیاتی درباره روابط عاشقانه میان شخصیتهای تاریخی بیان میشود و در برخی دیگر کلانمقولههایی چون مرگ و جهانهای موازی، مخاطب را با خود به تامل و اندیشهورزی فراتر از جهان ملموس میبرد. در سراسر فیلم، ارتباط و اتصال میان شخصیتها، گفتمانها و اپیزودها تا حدود زیادی معنادار و به هم مرتبط است و از اینروست که شاکله فیلم علیرغم تکثر معانی و تعدد کاراکترها شمایلی ازهمگسیخته و پراکندهگون پیدا نمیکند. «ملاقاتهای شگفتانگیز» لحظههایی شگفت و بدیع را پیش روی مخاطب قرار میدهد و ما میان باورپذیری و ناباوری سیر میکنیم.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران «آخرین عاشقانه» از فردا/ «نهنگها» به زودی به سینما میآید
- رونمایی از فیلم مستند ساموئل خاچیکیان با پیام مسعود کیمیایی
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- اکران «ایساتیس» در «هنر و تجربه» از ۲۲ دی
- شهاب حسینی: میخواهم فیلمی اقتباسی از ساعدی بسازم
- آغاز اکران یک مستند سیاسی در هنر و تجربه
- اکران «آویختگی» در سینماهای هنر و تجربه
- اکران چهار فیلم جدید در گروه سینمایی هنر و تجربه در آذر ماه
- رونمایی از تیزر مجموعه انیمیشن «رویاهای رنگی»
- «پسر انسان» پرفروشترین و پرمخاطبترین فیلم هنروتجربه شد
- شهاب حسینی با «مقیمان ناکجا» به هنر و تجربه میآید
- در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «پسر انسان» مطرح شد: هیچکدام از شخصیتها ضدقهرمان نیستند/بحران خانواده اهورا به عدم پذیرش جامعه برمیگردد
- «پسر انسان»؛ سوژهای که جایش در سینمای ایران خالی بود
- اکران فیلم «مهاجران» از ۳۱ خرداد در هنر و تجربه/ رونمایی از پوستر
- مستند «رنج زیر پوست» در گروه هنروتجربه اکران میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





