محمدحسین لطیفی با بیان اینکه مدیران تلویزیون با هم رقابت دارند، گفت: مسؤولان، قیمتها را در عرصه بازیگری نجومی و غیرمعقول کردند بنابراین زمانی که قیمتها در تلویزیون بالا رفت، سینما هم افزایش قیمت پیدا کرد و حتی سینما بر سر همین ماجرا زمین خورد.
به گزارش سینماسینما، محمدحسین لطیفی کارگردان سینما و تلویزیون که سریال «سر دلبران» را در دست ساخت دارد، با اشاره به کیفیت آثار نمایشی در تلویزیون و عوامل تاثیرگذار بر آن، بیان کرد: من با صداقت میگویم که قبل از سریال «سر دلبران» در دو یا سه کار اخیر خود بسیار اذیت شدم به دلیل اینکه ۲۰ یا ۲۵ سال گذشت تا مسؤولان در جلسات صداوسیما به این نتیجه برسند که در سریال الف ویژه بالای دو یا سه دقیقه و نیم در روز فیلم گرفتن با کیفیت نخواهد شد؛ بنابراین در کار الف و ب بالای چهار دقیقه و نیم نباید فیلم گرفت. اما به دلیل مشکلاتی که از زمان احمدینژاد به وجود آمد و هنوز تبعات خود را دارد، این نتیجهگیری را فراموش کردند.
او ادامه داد: البته مشکل دولت و صداوسیما، مشکل من نیست. مساله من، مردم هستند که میگویند چه اتفاقی افتاد که دیگر مثل قبل سریال نساختی؟ اینجاست که دل من خون است چون میگوییم بودجه نداریم.
لطیفی با اشاره به بودجه تلویزیون برای ساخت سریال گفت: در حال حاضر تلویزیون بودجهای را معین کرده که بتواند سریال بیشتری بسازد و ما میدانیم که کیفیت و کمیت با هم رابطه مستقیم دارند. ما سر سریالی یک بار ۹ دقیقه در روز فیلم گرفتیم، اما من آن زمان ۴۰ سال سن داشتم و همچنین فیلمنامه حدود دو سال و نیم قبل از شروع کار آماده بود. اما قرار نیست که این اتفاق را به همه پروژهها تعمیم دهیم.
کارگردان سریال «دودکش» افزود: ما فیلم سینمایی «روز سوم» را در دو ماه و نیم بدون فیلمنامه، فیلمبرداری کردیم و برخی این کار را مثال میزنند و میگویند پس امکان دارد با این شرایط فیلم ساخته شود اما خود من هم دیگر نمیتوانم این کار را انجام دهم.
او درباره استاندارد تصویربرداری یک مجموعه تلویزیونی اظهار کرد: استاندارد میگوید که شما اگر ۱۰۰۰ دقیقه کار میخواهی، ۲۰۰ روز حداقل زمان میبرد تا تصویربرداری سریال تمام شود.
کارگردان سریال «صاحبدلان» با بیان اینکه مسؤولان دستمزد بازیگران را نجومی کردهاند، اضافه کرد: من به آقای ضرغامی با تاخیر این نکته را یادآور شدم که چهار یا پنج شبکه سریال میسازند و مدیران تلویزیون با هم به گونهای که انگار دشمن هستند، رقابت میکنند. عدهای از آنها میگویند اگر برای مثال یک بازیگر قدیمی محبوب برای بازی در یک پروژه انقدر پول میگیرد، ما بیشتر پول میدهیم تا بیاید در پروژهای که میگوییم، بازی کند. بنابراین مسؤولان قیمتها را در بازیگری نجومی و غیرمعقول کردند. زمانی که قیمتها در تلویزیون بالا رفت، سینما هم افزایش قیمت پیدا کرد و حتی بر سر همین ماجرا سینما زمین خورد.
او با اشاره به مشکلات سریالسازی ادامه داد: در گذشته نصف بودجه سریال برای بازیگران و نصف دیگر برای عوامل پشت صحنه و مسائل دیگر هزینه میشد اما در حال حاضر ۶۵ تا ۷۰ درصد بودجه برای بازیگر است اما عوامل پشت صحنه و کیفیت سریال چه میشود؟ مسؤولان صداوسیما هم میگویند ما چهار ماه بیشتر نمیتوانیم حقوق بدهیم بنابراین تولید سریال در چهار ماه باید تمام شود و ۱۰ دقیقه در روز باید فیلم بگیرید این به معنی نابودی سریالسازی در ایران است. هر فردی این مسیر را میرود من از قبل میگویم که ممکن است یک یا دو سال دوام بیاوری اما بعد از این مدت مردم تلویزیون را کامل خاموش خواهند کرد.
کارگردان مجموعه نمایش خانگی «قلب یخی» با اشاره به ایفای نقش خود در سریال «سر دلبران» و نمایش خانگی«پیکسل» بیان کرد: من در مجموعه نمایش خانگی «پیکسل» به خاطر حامد عنقا آمدم و یکی از نقشهای اصلی را بازی کردم. اما در سریال «سر دلبران» قصد بازیگری نداشتم و ابتدا قرار بود نقشی را بازی کنم که بازی نکردم. در حال حاضر فقط صدای من در سریال پخش خواهد شد و به جای شخصیتی که صدای او پخش میشود زمان بسیار کمی به عنوان بازیگر در سریال حضور دارم تا برای بیننده منطقی شود که اگر صدای لطیفی را میشنود چهره او را هم ببیند.
کارگردان سریال «پادری» با بیان اینکه محتوای سریال «صاحبدلان» و «سر دلبران» با هم تفاوت دارند، اظهار کرد: این دو سریال با هم بسیار تفاوت دارند اما گذر در دل مسائل مذهبی در خانوادههای مختلف در این دو سریال مشترک است. «صاحبدلان» بر اساس قصههای قرآن جلو میرفت که آن را بهروز کرده بودیم اما در «سر دلبران» یکسری اخلاقیات وجود دارد که برگرفته از نهج البلاغه است.
او درباره لوکیشن سریال «سر دلبران» و سختی کار در شهرستان، اظهار کرد: شهر یزد را به دلیل رنگ تفت دیدهاش انتخاب کردم. به نظرم تهران مرده و بیهویت شده است؛ بنابراین نمیتوانیم این نوع قصهها را در تهران فیلمبرداری کنیم البته من تلاش کردم که لوکیشن ما در تهران و اطراف تهران باشد، اما نشد. بنابراین به شهر یزد آمدیم و بسیار اذیت شدیم اما از تک تک عوامل سریال تشکر میکنم چون شش ماه است که در این شهر هستیم و تنها ۱۵ روز تعطیل بودهایم.
محمد حسین لطیفی در پایان گفت: زمانی که ۲۰ یا ۲۵ روز از شروع فیلمبرداری ما گذشته بود، فردی گفته بود که عوامل سریال «سر دلبران» در شرایط مفرحی کار میکنند اما چه شرایط مفرحی؟!
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- داوران جشنواره فیلم ۱۰۰ معرفی شدند
- نگاهی به فیلم «مرد نقرهای» به کارگردانی محمدحسین لطیفی /بازگشت قهرمان به سینمای کودک و نوجوان
- سری جدید سریال «دودکش» کلید خورد
- تابناک: هفت عامل زمین خوردن «هفت»؛ این گروه محدود!
- واکنش محسن امیریوسفی به اظهارات محمدحسین لطیفی درخصوص خانه پدری
- پوران درخشنده داور بخش رقابتی اصلی چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم سلیمانیه شد
- مهدی سلطانی بازیگر فیلم جدید محمدحسین لطیفی شد
- بررسی کارنامه «اوج» از نگاه سه کارگردان/ موعد بازنگری و آسیبشناسی است
- کارنامه خالقان سریالهای نوروز ۹۸/ چه کسی خاطرهساز میشود؟
- نام سریال نوروزی شبکه سه تغییر کرد
- «مُر قانون»، حکایت مدیری که نمیخواهد بازنشسته شود
- لطیفی: «هفت»اسپانسر گردنکلفت برای دستمزدمیلیاردی ندارد/ لیست منتقد بدهید
- مذاکرات داغ برای ویترین فجر در سیما/ جیرانی و فراستی بازمیگردند؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری